رئیس سازمان آتش نشانی شیرازخبر داد؛ آمادگی کامل آتش نشانی شیراز برای حوادث احتمالی چهارشنبه سوری

خبرپارسی – رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه هم‌اینک ۲۲ ایستگاه آتش نشانی شیراز از آمادگی کامل برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از چهارشنبه پایان سال برخوردار هستند، گفت: مرخصی همه پرسنل آتش نشانی شیراز تا پایان هفته جاری لغو شده است.

محمدهادی قانع شنبه ٢۴ اسفند درنشست خبری که به شکل مجازی برگزار شد گفت: کلانشهر شیراز با تلاش‌هایی که در سازمان‌های امداد رسان به ویژه آتش نشانی طی سال‌های اخیر انجام شده، به عنوان یکی از ایمن ترین شهرها در چهارشنبه آخر سال محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه اجرای تمهیدات لازم برای چهارشنبه پایان سال تنها به این هفته ختم نشده، افزود: از ابتدای سال ٩٨ اقدمات خوبی در بخش آموزش‌های مدارس و مهدهای کودک و همچنین در سطوح شهر به ویژه در دومین جشنواره شهر ایمن انجام شد و شهروندان با خطرات و حوادثی که امکان درگیری آنها وجود داشت، آشنا شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد: در رابطه با چهارشنبه پایان سال باید یکسری اقدمات به عنوان اقدامات پیشگیرانه و یکسری اقدمات مقابله‌ای انجام می‌شد و بر این اساس آموزش‌های شهروندی در شمار اقدمات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت.

قانع با بیان اینکه هم‌اینک ۲۲ ایستگاه آتش نشانی شیراز از آمادگی کامل برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از چهارشنبه پایان سال برخوردار هستند، گفت: مرخصی همه پرسنل آتش نشانی شیراز تا پایان هفته جاری لغو شده است.

او از همه شهروندان خواست با توجه به اینکه در بحران شیوع ویروس کرونا به سر می‌بریم، با کادر درمان بیمارستان‌های شهر همکاری و فرزندان خود را در بروز حادثه در این شرایط خاص مراقبت کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به تهیه و طراحی تجهیزات ویژه برای آتش نشانان در عملیات خاص اشاره و عنوان کرد: این تجهیزات هم‌اینک در انبارهای سازمان ما موجود است که نمونه آن پوشش آتش نشانان در ضدعفونی‌های شبانه است.لذا نگران نیستیم که همکارانمان در این خصوص دچار مشکل شوند.

قانع با بیان اینکه سال ٩٨ سال خاصی برای سازمان متبوع بود که با سیل شیراز آغاز شد و روزانه ۶٠ تا ٨٠ عملیات امدادی و اطفایی در سطح شهر توسط اتش نشانان تحت پوشش قرار می‌گرفت، خاطرنشان کرد: همزمان با این مهم، باید از مسافران در کمپ‌های اسکان هم مراقبت می‌کردیم که دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن نشوند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز آتش سوزی هتل آسمان و عملیات‌های متعدد در شهر شیراز نظیر حادثه شهرک صنعتی و نقاط مختلف، اغتشاشات اخیر و هم‌اینک ضدعفونی نقاط تعریف شده برای این سازمان در راستای پیشگیری از کرونا ویروس را در شمار اقدمات سازمان آتش نشانی در سال ۹۸ عنوان کرد.

قانع خاطرنشان کرد: از آنجا که امکان دارد همکاران ما در ایستگاه‌های اتش نشانی به دلایل متعدد دچار حادثه شوند، لایحه حمایتی از انها در حین عملیات را در شورای شهر شیراز مطرح کردیم و سرانجام این طرح به تصویب رسید.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا کمبود نیروی اتش نشان در چهارشنبه پایان سال با توجه به درگیری آنها برای ضدعفونی شهر خواهیم داشت یا نه؟ گفت: تقسیم بندی‌های خوبی در شهر شیراز به ریاست شهردار در مناطق ١١ گانه انجام شده و مناطق و سازمان پسماند نسبت به انحام ضدعفونی با در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز اقدام می‌کنند.تنها ضدعفونی محوطه بیمارستان‌های مرکزی، تابلوها، المان‌ها و نرده‌های اطراف بیمارستان‌ها بر عهده سازمان اتش نشانی قرار دارد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین یادآور شد: ۱۵۸ نیروی اتش نشان و راننده در مرحله گزینش قرار دارند و احتمالا از اردیبشهت ماه ۹۹ در ایستگاه‌های اتش نشانی این کلانشهر مشغول به کار خواهند شد و در این خصوص در شرایط مطلوب تری به لحاظ تعداد نیرو قرار خواهیم گرفت.

قانع با اشاره به انجام ۱۶ هزار و ۲۷۹ عملیات از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، ضمن اعلام خرسندی از موفقیت تمام این عملیات، عنوان کرد: در حالیکه در ١١ ماهه سال ٩٧ نزدیک به ١۴ هزار و ۵۴۴ عملیات انجام شد اما در سال ٩٨ با رشد به ویژه در حوزه پوشش عملیات آتش سوزی مراتع و مزارع پیرامون شیراز، سیل و…مواجه شدیم.

او اضافه کرد: در عملیات‌های مربوط به سازمان اتش نشانی نیز در چهارشنبه پایان سال ۹۷ حدود ٢٠ عملیات، ١٢ حریق، ٨ امداد و ۵ مصدوم داشتیم. در سال ٩۶ نیز ٣١ ماموریت اطفاء حریق، ١٢ ماموریت امدادی و  ۴ نفر مصدوم گزارش شد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار کرد: امسال با تماس‌ها و مکاتبات انجام شده با اصناف فارس مقرر شد تا اتحادیه‌هایی که وسایل ساخت ترقه‌های دست ساز مانند رنگفروشی‌ها دارند، از فروش جلوگیری کنند که در این باره هم همکاری خوبی انجام شده است.

قانع همچنین به پرونده سینما بهمن هم اشاره و بیان کرد: آتش نشانی وظیفه اعزام نیرو و مهار آتش را بر عهده دارد و حریق این سینما می‌توانست منجر به حریق گسترده شود اما با تلاش نیروهای آتش نشان به سرعت و بدون بروز حادثه برای موقعیت‌های مجاور این سینما، آتش مهار شد. از نظر آتش نشانی این حادثه ناشی از ریزش مواد مذاب ناشی از جوشکاری روی صندلی‌ها حادث شد و اینکه این حادثه به عمد یا غیر عمد حادث شده بود، در دستگاه قضایی باید مورد بررسی می‌گرفت.

او پیشنهاد کرد که در راستای قدردانی از زحمات شبانه روزی کادر درمان که این روزها مشغول مداوای بیماران کرونایی هستند، پویشی در کلانشهر شیراز راه‌اندازی شود تا مردم در خانه بمانند از انجام رفتارهای پرخطر به ویژه در چهارشنبه پایان سال خودداری کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در بخش پایانی این نشست مجازی به برنامه‌های سال ٩٩ این سازمان هم اشاره و تاکید کرد: برای اولین بار در کشور بحث طرح جامع مطالعاتی اطفاء حریق این کلانشهر در دستور کار قرار می‌گیرد.برنامه ۵ ساله این سازمان نیز که در سال ٩٧ تدوین شده، در سال ٩٨  با پیشرفت خوبی روبرو شد و در سال ٩٩ نیز پیش خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.