رئیس اتاق بازرگانی فارس: ادعای برنگشتن ارز به کشور فرافکنی است

خبرپارسی – رئیس اتاق بازرگانی فارس: رئیس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز کشور مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته است اما چون موفق نبوده شروع به فرافکنی کرده که صادرکنندگان ما ٢٧ میلیارد دلار ارز را به کشور برنگردانده‌اند .

جمال رازقی سه‌شنبه ٢٩ مهر در یک نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، گفت: از ٢٧ میلیارد دلارارز برنگشته ادعایی بانک مرکزی، ١٠ میلیارد دلار مربوط به وزارت نفت و تنها ۵ میلیارد دلار آن مربوط به فعالان عرصه بازرگانی و تجارت بوده است، خاطرنشان کرد: این ۵ میلیارد دلار مربوط به زمانی‌ست که صادرات ریالی به عراق و افغانستان بلامانع بوده و صادر کنندگان هم اجازه ورود موقت کالا داشته‌اند.

او ادامه داد: اتاق بازگانی بارها و بارها در این باره نامه نوشته اما آنها در مصاحبه‌های تلویزیونی، نزد مردمی که دارو هم به درستی به دستشان نمی‌رسد و در معیشت خود دچار مشکل شده‌اند، اعلام می‌کنند که صادر کننده ارز را برده و برنگردانده و این چنین وجهه‌ی صادر کنندگان مملکت را زیر سئوال می‌بردند و متاسفانه سازمان توسعه تجارت هم با آنها همراهی می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: رئیس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز کشور مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته است اما چون موفق نبوده شروع به فرافکنی کرده که صادرکنندگان ما ٢٧ میلیارد دلار ارز را به کشور برنگردانده‌اند .

رازقی با بیان اینکه روزی که قرار شد الزاما ارز برگردد، قیمت واقعی کالاها با قیمت اظهارنامه گمرکی تفاوت داشت، گفت: حال سئوال ما از آقای رئیس کل بانک مرکزی این‌ست که آیا ارزش داشت در سالی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد، ۴٠ درصد صادرات غیرنفتی کشور افت پیدا کند؟ و امسال صادرکنندگان ما با خواهش و تمنای اتاق برای روز ملی صادرات ثبت نام کنند؟ یا اینکه آنها را خائن به اقتصاد کشور خطاب کنند؟ در حالی‌که نمی‌دانیم که چه سرمایه‌های بزرگی طی ماه‌های گذشته از دست دادیم.

او ابطال کارت‌ها، معرفی به قوه قضاییه و… از دیگر مواردی عنوان کرد که طی ماههای گذشته متوجه صادرکنندگان شد و عنوان کرد: خوشبختانه در فارس به واسطه حمایت بسیار خوب استاندار اجازه داده نشد که هیچ صادر کننده‌ای پایش به مراکز قضایی و انتظانی باز شود اما در مابقی استان‌ها مواردی گزارش شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نباید مشکلات اقتصاد کشور را بر گردن تحریم و کرونا انداخت، غلط بودن ریل‌گذاری اقتصاد را عامل اصلی مشکلات کنونی دانست و گفت: به فرض اینکه دو سه میلیارد دلار کالا هم رفته و پولش برنگشته بود، آیا ارزش داشت در سال جهش تولید عرصه را بر صادر کننده تنگ کنند؟ تاریخ در باره این موضوع قضاوت خواهد کرد.

رازقی ضمن تبریک روز ملی صادرات، گفت: دست تک تک صادر کننده‌ها حتی کسانی که موقق شدند ١٠ و ١٠٠ و ١٠٠٠ دلار کالا در این شرایط سخت صادر کنند، به گرمی می‌فشاریم.

او همچنین به برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی اشاره و عنوان کرد: پس از مدت‌ها ظاهرا رئیس کل بانک مرکزی متوجه شده مسیری که می‌رود غلط است و پیشنهاداتی از سوی اتاق ارائه شده که احتمالا مصوب خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس، یکی از پیشنهادات ١٠ گانه اتاق این بازرگانی ایران را لغو بسته سیاست‌های ارزی سال ٩٩ برای اثبات ناکارامدی سیاست‌های سال‌های ٩٧ تا ٩٩ در راستای رفع محدودیت‌های فعلی صادر کنندگان و امکان ایجاد تنوع در روش‌های ایجاد تعهدات عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.