رئیس نظام مهندسی فارس: نگران توسعه شهر شیراز هستیم

خبرپارسی – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: نگران توسعه شهر شیراز هستیم، همانگونه که اعضای شورا و مدیران شهرداری در زمینه توسعه شهر نگرانی دارند و به همین دلیل اعلام می کنیم که آماده هستیم تا در زمینه خدمات شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و مقررات ملی ساختمان همکاری نزدیک تری با شورا و شهرداری شیراز داشته باشیم .

سید مرتضی سیف‌زاده، ظهر چهارشنبه در جلسه هم اندیشی اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی فارس با جمعی از اعضای شورا و برخی مدیران شهرداری شیراز، گفت: نظام مهندسی فارس ۳۳ هزار عضو دارد که نیمی از آنها در کلانشهر شیراز فعالیت دارند، این سازمان ظرفیتی مناسب برای دستیابی به اهداف مد نظر شورا و شهرداری در ارتقاء کیفی زندگی شهروندان دارد.

سیف زاده با یادآوری اینکه شوراها به عنوان نمایندگان واقعی مردم در تصمیمات و توسعه شهرها، پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی برای شهرها محسوب می شوند، افزود: همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان با این مجموعه بر اساس همین ظرفیت و توانمندی ها می تواند در مباحثی همچون اصول فنی و مهندسی، طراحی، نظارت، و اجرای ساخت و سازها ثمرات بسیار خوبی در حوزه توسعه شهری داشته باشد .

او ادامه داد: نگران توسعه شهر شیراز هستیم، همانگونه که اعضای شورا و مدیران شهرداری در زمینه توسعه شهر نگرانی دارند و به همین دلیل اعلام می کنیم که آماده هستیم تا در زمینه خدمات شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و مقررات ملی ساختمان همکاری نزدیک تری با شورا و شهرداری شیراز داشته باشیم .

رئیس نظام مهندسی فارس افزود: قطعا انعقاد تفاهم نامه هایی در این زمینه بین هر ۲ مجموعه می تواند کمک کند که دستیابی به اهداف و برنامه ها با سرعت بیشتر میسر شود .

وی، با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های متنوع کلانشهر شیراز در زمینه سرمایه گذاری افزود: اگر شورای شهر و نظام مهندسی ساختمان در کنار هم قرار گیرند و پیش روند در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی در این شهر خواهیم بود .

سیف زاده با بیان اینکه: نظام مهندسی فارس برای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و تلاش برای جذب سرمایه گذار آماده همکاری است، فرهنگ را از مهمترین عرصه‌ها برای سرمایه‌گذاری دانست و لزوم توجه به احداث فضاهای فرهنگی و هنری متناسب با شان و جایگاه شیراز، را یادآور شد.

کمیسیون‌ماده ۱۰۰ یعنی به افراد اجاز می دهیم تخلف کنند و جریمه آن را بپردازند

طاهره نصر، بر لزوم فراهم کردن بسترهای تفاهم و تعامل بین این سه مجموعه با هدف رفع مشکلات و چالش‌های شهری تاکید کرد و گفت: وجود کمیسیون ماده ۱۰۰ یعنی به افراد اجازه می دهیم در ساخت و ساز مرتکب تخلف شده و بعد جریمه آن را پرداخت کنند.

رئیس گروه معماری و شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ایران، با تاکید بر لزوم تعامل و هماهنگی بین ارگان‌های مختلف، گفت: استراتژی هیئت رئیسه جدید تعامل هرچه بیشتر با تمام سازمان‌ها و نهادها خصوصا شورا و شهرداری است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تعامل و همکاری دستگاه ها و مجموعه های مختلف در جهت تحقق حقوق شهروندی گفت: استراتژی هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز افزایش این تعاملات در جهت تحقق اهداف مد نظر است .

نصر با اشاره به وجود بی نظمی های شدید در فضای شهری کلانشهر شیراز افزود: شورای اسلامی باید به عنوان سیاستگذار در بحث ساماندهی این شرایط با جدیت ورود کند .

وی، ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش شورا به ایجاد درآمد پایدار برای کلانشهر شیراز ادامه داد: نبود درآمد پایدار شهری سبب شد که انضباط شهری به هم بخورد چرا که در ازای تخلف صورت گرفته در ساخت و ساز به دریافت جریمه اکتفا می شود .

این استاد دانشگاه گفت: شیراز دارای پشتوانه تاریخی است و باید در این حوزه وارد شد چرا که هویت شهری از جمله مواردی است که در شیراز به فراموشی سپرده شده و این مساله به عنوان یک ضعف قابل مشاهده است که از جمله می توان به عدم موفقیت در حفظ بخش های باقیمانده از باغ های قصردشت اشاره کرد .

نصر، با اشاره به تنظیم دفترچه تعمیر و نگهداری بر اساس مقررات ملی ساختمان در شورای معماری نظام مهندسی کشور گفت: شیراز می توان مباحث مطرح شده در این دفترچه را به عنوان شهر پایلوت اجرا کند .

وی، ضمن تاکید بر لزوم در اولویت قرار دادن انسان محوری در فعالیت های شهری تصریح کرد: البته انسان محوری فقط به زیباسازی شهری خلاصه نمی شود و شورا و شهرداری باید به این مهم توجه داشته باشند .

نصر افزود: یکی از اصلی ترین موارد در انسان محوری اهمیت دادن به افراد کم توان است که این مساله از معلولان و سالخوردگان گرفته تا خانمی که با کالسکه کودک خود را در شهر جا به جا می کند را شامل می شود .

وی گفت: در بحث مدیریت بحران در شهر نیز ضرورت دارد که قبل از وقوع بحران تمهیداتی اندیشیده شود که در زمان وقوع بدانیم که چه کاری باید انجام شود .

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: این سازمان آمادگی دارد که به عنوان بازوی کمکی شورا و  شهرداری شیراز در جهت تحقق اهداف و برنامه ها همکاری لازم را با این مجموعه ها داشته باشد .

ریشه اصلی ایجاد کمسیون ماده ۱۰۰ ضعف نظام مهندسی است

ابراهیم صبوری نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه وحود و تشکیل دو کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۵ زیبنده شهر نیست، گفت: ریشه اصلی ایجاد کمیسیون ماده صد، ضعف نظام مهندسی و ایجاد کمیسیون ماده پنج ضعف در طراحی شهری است.

صبوری با بیان اینکه همکاری و تعامل بیشتر بین شورای شهر، شهرداری و نظام مهندسی امکان رفع مشکلاتی که موجب فعال شدن این کمیسیون ها شده است را بر طرف کند.

صبوری افزود: معتقدیم وجود کمیسیون ماده ۱۰۰ این پیام را به مردم میدهد که شما تخلف کنید، هزینه ‌اش را هم پرداخت کنید‌ .

نایب رئیس شورای شیراز با تاکید بر آمادگی شورا و شهرداری برای همکاری بیشتر با سازمان نظام مهندسی، تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی بستر مناسب برای طراحی بسته های سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار را دارد و ما آماده استفاده از این ظرفیت هستیم.

او در پایان بر لزوم ورود نظام مهندسی به طراحی و احداث بناهایی ماندگار تاکید داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.