دستان بی‌پناه، کودکان بی‌گناه! / نگاهی به چالش‌های کودکان در فارس

خبر پارسی ـ سعید نظری: دوستی تعریف می‌کرد: دایی‌ام هر وقت با مشکلی لاینحل در زندگی برخورد می‌کرد، بسته‌ای شکلات و آبنبات می‌گرفت و در پیاده‌رویی بین کودکان شهر توزیع می‌کرد و از شادی کودکان برای رفع حاجتش مدد می‌گرفت.

کودکان مهمترین پتانسیل و سرمایه هر جامعه به شمار می‌روند و از این جهت توجه به وجود نیروی انسانی در راس  هرم هر نوع برنامه ریزی قرار می‌گیرد.

وجود کودکان سالم و شاداب و با نشاط بیانگر جامعه‌ای سالم و عاری از هر نوع تنبلی و عقب‌ماندگی است. کودکان علاوه بر تاثیری که در حفظ نهاد خانواده دارند، در رونق نشاط و شادابی جامعه حرف اول می‌زند.

تحصیل علم و اخلاق و سلامت جسم مهمترین فاکتورهای نشان‌دهنده کودکان سالم در هر جامعه‌ای است لذا در بررسی شاخص‌های رشد یافتگی و یا آینده‌نگری سهم کودکان سالم و توانمند بیش از هرچیز دیگر است.

در این میان آسیب‌های جدی در حوزه سلامت جسمی، اجتماعی و بهداشت روانی، کودکان را تهدید می‌کند و استان‌ فارس با توجه به وسعت و مهاجرپذیری و نیز تنوع اقلیم و قومیت‌ها از شرایط ویژه‌ای در حوزه کودکان برخوردار است.

اگرچه آمار مشخصی از آسیب‌های مختلف کودکان در این استان وجود ندارد و یا بنا به دلایلی نامشخص منتشر نمی‌شود اما اخیرا برخی آمارهای نگران کننده از این حوزه منتشر شده که لزوم توجه همگانی به مساله کودکان را ضروری می‌کند.

نخستین آمار را مدیرکل بهزیستی فارس درباره تعدادکودکان خیابانی منتشر کرد.

به گفته «سیدمرتضی موسوی» مدیرکل بهزیستی استان فارس، شیراز پس از تهران و مشهد سومین کلانشهر پرجمعیت به لحاظ تعداد کودکان خیابانی است.

موسوی افزود: سومین شورای ساماندهی کودکان خیابانی پس از هشت سال در شیراز برگزار شد در حالیکه این شورا مصوبه سال ۸۳ هیأت وزیران بوده که اجرایی نشده بود.

وی تصریح کرد: در آذرماه سال گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی احیای این مصوبه را در دستور کار قرار داد که در مهرماه امسال سومین نشست سراسری این شورا در شیراز برگزار شد.

موسوی گفت: بهزیستی فارس پس از اتمام این نشست، از ۱۱ دستگاه اجرایی متولی کودکان خیابانی تقاضای ارسال شرح وظابف و عملکرد اداره خود در خصوص این امر کرده است

در همین حال «حمیدرضا آذری» مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس از وجود پنج هزار کودک بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۱۰-۶ سال در استان فارس خبر داد و گفت: باید زمینه را برای جذب تمامی کودکان بازمانده از تحصیل  فراهم کنیم.

آذری  ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی را در کودکان بازمانده از تحصیل دانست و افزود: این دسته از کودکان به دلیل عدم ورود به مدرسه  و نیاموختن بسیاری از آموزه های زندگی، زمینه آسیب پذیری بیشتری دارند.

به گزارش خبر پارسی در شرایطی که آمار در زمینه آسیب‌های مختلف کودکان به ندرت منتشر می‌شود و دستگاه‌های متولی برای فرار از انتقادات، سعی می‌کنند وضعیت موجود را مخفی نگهدارند، بنابراین انتشار دو آمار در زمینه کودکان می‌تواند به فال نیک گرفته شود.

به نظر می‌رسد فقدان نظام مشخص برنامه ریزی در حوزه حمایت از کودکان در استان فارس بیش از پیش خود را نشان داده و ضرورت توجه به برنامه ریزی در این زمینه را می‌طلبد.

هم اکنون استان فارس در حوزه کودکان با چالش‌های بزرگی روبرو است که آمارهای غیر رسمی در برخی موارد از جمله کودک آزاری و یا فعالیت کودکان در موضوع توزیع و مصرف مواد مخدر، از وضعیت نامطلوبی خبر می‌دهند.

در بیان مدیرکل بهزیستی استان فارس نکته دیگری وجود دارد که مدیر ارشد استان به آن توجه ویژه داشته باشد و آن اینکه در هشت سال گذشته هیچ جلسه‌ای در خصوص وضعیت کودکان خیابانی در استان فارس برگزار نشده است.

به رغم وجود ۱۱ دستگاه اجرایی متولی حمایت از کودکان خیابانی، اما ضعف نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد و شهرداری در همین راستا ناشی سو مدیریت دولت گذشته به تشدید بحران کمک کرده است لذا شایسته است این دستگاه‌ها در سازماندهی‌ فعالیت‌های خود در حوزه کودکان استان فارس شتاب کنند.

توجه به فعال‌سازی نهادهای غیر دولتی و مردم نهاد حمایتی در زمینه کودکان از دیگر راهکا‌رهایی است که می‌تواند بخشی زیادی از حمایت‌های مردمی را به این سوق دهد و از طرفی مردم را در حل مشکل کودکان مشارکت دهد و بار مالی بر دوش دولت را بکاهد.

دستان بی‌پناه و کودکان بی‌گناه در مسیر رشد منتظر حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌های دولتی و مردم‌نهاد نمی‌مانند و شاکله تربیتی آنان ممکن است در مسیری غلط شکل گرفته و آینده ناامنی را هم برای کودکان و هم برای جامعه ترسیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.