عارف: کاهش فاصله بین فقرا و ثروتمندان از اولویت‌های ماست -باید در یک زمان کوتاه تورم را مهار و آن را کاهش دهیم

محمدرضا عارف، دربرنامه تلویزیونی «با دوربین که از شبکه یک پخش شد، به بیان برنامه‌های انتخاباتی خود پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:
محمدرضا عارف در ابتدای برنامه با اشاره به سوابق تحصیلی، کاری و همچنین فعالیت‌های خود در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و مذهبی گفت: منش مدیریتی من اخلاق‌گرایی و حاکمیت عقلانیت بود و تلاش کردم تا از طریق هماهنگی با بخش‌ها و افراد مختلف، فعالیت‌های خود را دنبال کنم.
وی افزود: ارزیابی سایرین از عملکرد من، عموما ارزیابی مثبتی بود و همین مسئله باعث شد تا من ارتقای جایگاه پیدا کنم و خوشحال هستم که توانستم در سه دهه گذشته چه در امور اجرایی، چه در عضویت در شوراها و نهادهای بالادستی همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان و علوم و ریاست سه انجمن علمی و عضویتم در کادر هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تجارب ارزنده‌ای را کسب کنم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ بنا به احساس تکلیفی که کردم و شرایطی که کشورمان در آن قرار دارد، این افتخار را پیدا کردم تا به عنوان یک نامزد در این دوره از انتخابات شرکت کنم و چنانچه مردم خوب کشورمان تشخیص دادند، افتخار خدمتگزاری آنها را برعهده بگیرم.
عارف ادامه داد: فکر می‌کنم با توجه به شناختم از مشکلات، پتانسیل‌ها و توانایی کشور و همچنین ارتباط خوبی که با نهادهای نظام و نخبگان کشور و تعامل خوبی که با جریانات سیاسی کشور دارم، بتوانم دولتی مقتدر و توانا تشکیل دهم تا بتوانیم کشور را با توجه به سند چشم‌اندازی که میثاق همه ماست به پیش ببریم و در افق چشم‌انداز به جایگاه اول در منطقه برسانیم.
عارف در ادامه به ۷ هدف راهبردی در برنامه خود اشاره کرد و اظهار داشت: شغل‌آفرینی و کاهش بیکاری که در واقع از مشکلات امروز کشور بویژه جوانان به شمار می‌رود از اولویت‌های ما خواهد بود که برنامه‌های خوبی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین طرح ‌های ویژه‌ای را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداقل یک میلیون فرصت شغلی را در سال ایجاد کنیم و با تحقق این هدف نرخ بیکاری را یک رقمی خواهیم کرد.
وی هدف دیگر را افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ تورم دانست و گفت: فشار گرانی تقریبا بر همه خانواده‌ها چه برخوردار و چه غیر برخوردار سنگینی می‌کند و سعی می‌کنیم با استفاده از راهکارهای مختلف، نرخ تورم را یک رقمی کنیم.
عارف با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ کشور دنیا تورم یک رقمی دارند، افزود: ما باید در یک زمان کوتاه تورم را مهار و آن را کاهش دهیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عین حال مهمترین کار را انضباط مالی دولت دانست و یادآور شد:‌ مشکل فعلی، رشد نقدینگی است که از ۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۸۳ به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: اصلاحات ساختاری را به طور جد دنبال می‌کنیم و برگرداندن اختیارات به شوراهای کلیدی مثل شورای پول و اعتبار را دنبال خواهیم کرد.
عارف با تاکید بر اینکه از تولید به طور جدّ‌ حمایت خواهیم کرد، افزود: افزایش سرمایه‌گذاری از جمله کارهای ما خواهد بود و افزایش سرانه کشور را با راهکارهایی که در برنامه وجود دارد پیگیری می‌کنیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید ثروتمند شویم و تولید ثروت کنیم، افزود: برای عدالت اجتماعی باید ثروت را بین مردم توزیع کرد و بر همین اساس رشد اقتصاد ۸ درصد را پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه توسعه عدالت و کاهش نابرابری در بخش‌های مختلف را دنبال می‌کنیم، افزود: کاهش فاصله بین فقرا و ثروتمندان از اولویت‌های ماست و در واقع ضریب جینی باید کاهش یابد تا فاصله فقرا و اغنیا کم شود.
عارف در ادامه سخنان خود به استان‌های برخوردار و همچنین استان‌های مرزی اشاره کرد که در امر توسعه اختلافات زیادی با یکدیگر دارند و گفت: برنامه ویژه‌ای برای نقاط مرزی داریم و نوار مرزی به شعاع ۱۰۰ کیلومتر را با برنامه ویژه توسعه دنبال می‌کنیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطالبات زنان را از اولویت‌های دولت خود دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ۵۵ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند، اما در برنامه‌های توسعه و مدیریت سهم ناچیزی دارند؛ باید نرخ مشارکت خانم‌ها را در همه زمینه‌های اجتماعی بالا ببریم.
وی بر همین اساس به ۱۸ میلیون زن خانه‌دار اشاره کرد و افزود: باید خانه‌داری را یک شغل دید و مهمترین مسئله بانوان نیز بیمه زنان خانه‌دار است که به طور جدّ دنبال می‌‌کنیم؛ سهم زنان به هیچ وجه با آقایان قابل مقایسه نیست و باید تلاش کرد در مدیریت کشور، بانوان حضور جدی‌تری داشته باشند.
سیاست خارجی موضوع دیگری بود که محمدرضا عارف به آن اشاره کرد و اظهار داشت: باید شرایط فعلی را با تقویت دستگاه دیپلماسی کشور تغییر داده و با حضور فعال در مجامع بین‌المللی از حقوق به حق خود دفاع کنیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما دارای تمدن و فرهنگ قدیمی هستیم و باید از حقوق به حق خود دفاع کنیم اما تعامل سازنده داشته باشیم و از زبان دیپلماسی برای تقویت ارتباط با دنیا استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه اولویت ما، کشورهای اسلامی منطقه و جنبش عدم تعهد هستند، افزود: در حال حاضر ریاست جنبش عدم تعهد به عهده ایران است و می‌توان از این پتانسیل برای بهبود روابط با دنیا استفاده کرد و روابط خود را ارتقاء بخشید.
عارف تاکید کرد: پیام ما به دنیا باید پیام صلح باشد و رئیس جمهوری بیاید که پیام صلح ملت ایران را به دنیا برساند؛ باید از دیپلماسی رسانه‌ای برای تقویت با دنیا کمک بگیریم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: این صنعت از اولویت‌های دولت ما خواهد بود و در واقع افرادی که به ایران می‌آیند، در جریان مهمان‌نوازی و تمدن ایرانیان قرار خواهند گرفت.
وی افزود: ما باید از ابزار گردشگری برای تقویت روابطمان با دنیا استفاده کنیم و در عین حال این صنعت یکی از اولویت‌های ما در بخش اشتغال است؛ فکر می‌کنم با توجه به زیربناها و سازوکارهای لازم برای توسعه صنعت گردشگری بتوانیم از این محل ۲۰۰هزار فرصت شغلی داشته باشیم.
عارف ادامه داد: ما به دنبال یک جامعه فرهنگی، توانمند و شاداب هستیم؛ همچنین اولویت دیگر ما بحث سلامت است.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: امروز حداقل ۷۰ درصد از هزینه درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود که این هزینه باید به شدت کاهش یابد؛ بر اساس برنامه‌ریزی ما سهم مردم از هزینه درمان به حداقل ۳۰ درصد می‌رسد و برای اینکه این اتفاق بیافتد باید سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی به حداقل ۷درصد برسد چرا که ما به جامعه‌ای شاداب و با نشاط نیاز داریم.
وی گفت: توسعه اماکن ورزشی جزو اولویت‌های ما است؛ ما سرانه یک متر مربع برای هر نفر را در بخش‌های ورزشی و برای پر کردن اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته‌ایم.
عارف اظهار داشت: موضوع جدی دیگری دغدغه عموم جوانان ما است موضوع مسکن است؛ سن ازدواج در کشور ما حداقل ۵ سال افزایش پیدا کرده است؛ اگر علت این افزایش را ریشه‌یابی کنیم به دو عامل می‌رسیم که یکی بحث اشتغال است؛ نگرانی زوج‌های جوان از بیکاری مسئله مهمی است و به موضوع دیگر هم مسکن است؛ مسکن یکی از دغدغه‌های زوج‌هایی است که ازدواج می‌کنند و مهمترین عامل بچه‌دار نشدن زوج‌های جوان هم مسکن است.
عارف ادامه داد: ما برای مسکن برنامه‌های خاصی را تحت عنوان مسکن ماندگار داریم؛‌ مسکن مهر پروژه خوبی بود اما چون در عمل با اشکالات مدیریتی روبرو شد نتوانست پاسخگوی نیاز باشد. بر همین اساس ما طرح‌های ویژه‌ای را در ارتباط مسکن فراهم کرده‌ایم و شعار ما هم مسکن برای همه است و امیدواریم با برنامه‌هایی که تنظیم می‌کنیم به این هدف راهبردی برسیم.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: سؤالی که از من می‌پرسند این است که چرا کاندیدا شده‌ام و همچنین می‌پرسند که چرا در سال ۸۴ که معاون اول رئیس‌جمهور بودم کاندید نشدم؛ در آن زمان احساس می‌کردم که من وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و حدود ۳۰ سال در خدمت کشور بودم و در سنگرهای مختلف خدمت کرده‌ام و آن زمان مناسبی بود که به دانشگاه برگردم و به کار علمی بپردازم چرا که در زمینه علمی موفق بوده‌ام و در رشته‌ای کار می‌کردم که یکی از مزیت‌های کشور بود و در آن دانشجویان ممتازی را داشتیم لذا حس می‌کردم که اگر برگردم و در سنگر دانشگاه خدمت کنم برای خودم و دانشگاه بهتر است. بر همین اساس در انتخابات حضور پیدا نکردم.
وی اضافه کرد: متأسفانه با جمع‌بندی که طی سالهای اخیر داشتم احساس کردم که باید به میدان بیایم؛ تجربه قابل قبولی را در سه دهه گذشته در بخش‌های مختلف مدیریت کلان داشتم و همچنین ارتباط خوبی را با نخبگان دارم.
عارف ادامه داد: امروز شرایط کشور طوری است که نمی‌توانم شانه زیر بار خالی کنم؛ باید عقلانیت بر کشور حاکم شود و باید از تصمیمات مقطعی و موردی و غیرکارشناسی هم پرهیز شود و خرد جمعی حاکم شود و کشور را به سعه صدر اداره کرد و در چارچوب قانون مسیر را طی کنیم.
عارف گفت: اجازه بدهید در رابطه با سعه صدرم که زیاد در مورد آن سؤال می‌شود، چند مثال بزنم؛ بیشتر شنوندگان و بینندگان عزیز ما جوانان و دانشجویان ما هستند؛ من در شرایطی مسئولیت دانشگاه تهران را پذیرفتم که دانشگاه با مشکلات و گرفتاری‌های متعددی روبرو بود.
وی افزود:‌ در سال ۷۳ اختلاف سیاسی بین دو جناح چپ و راست آن زمان دانشگاه را در وضعیت خیلی متلاطمی قرار داده بود و دانشکده‌های دانشگاه با اعتصاب و درگیری روبرو بودند؛ در آذرماه ۷۳ افتخار خدمتگزاری در دانشگاه به عهده من گذاشته شد که با تدبیر و سعه صدر و نگاهی که به اداره امور داشتم و آن نگاه حرکت برد-برد بود و همچنین با پرهیز از گنده کردن اختلافات توانستم در طول حدود ۶ ماه دانشگاه را به آرامش برسانم.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: وضعیت دانشگاه تهران در آن زمان طوری شد که دانشجویان چپ و راست در کنار هم با هم کار و زندگی می‌کردند.
عارف اظهار داشت:‌ در‌ آن زمان ما جامعه اسلامی دانشجویان را که به اصطلاح یک جریان راست بود داشتیم که این جریان نتوانسته بود از مدیریت وقت دانشگاه مجوز بگیرد و با فضای خوبی که در دانشگاه ایجاد شد انجمن اسلامی دانشجویان در کنار جامعه اسلامی فعالیت کرد و ما به جامعه اسلامی هم مجوز دادیم.
وی ادامه داد: درگیری‌هایی در آن زمان در دانشگاه وجود داشت؛ البته دانشگاه باید با نشاط باشد و این موضوع گاهی برای مدیریت دانشگاه اشکالاتی را ایجاد می‌کند ولی من با سعه صدر با دانشجویان برخورد کردم.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ریاست یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران را بنده تغییر دادم و یک جریان دانشجویی با این تغییر مخالفت کرد؛ در مراسم معارفه حدود ۱۰ نفر از دانشجویان به صورت ناگهانی در اتاق شورا را باز کردند و شروع به برخورد تند کردند. که با سعه صدر با این افراد برخورد شد و هیچ برخوردی با این افراد نکردیم.
عارف ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته برخوردهایی با دانشجویان شده و این برخوردها، آنها را دلسرد کرده است.
وی سعه صدر را لازمه مدیریت دانست و افزود: ما باید بر روی مشترکات حرکت کنیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نگاه مدیریتی بنده همین است، یعنی اگر رقیب من با من اختلاف ۲۵تا ۳۰ درصدی داشته باشد آن را علم نمی‌کنم، سعی می‌کنم بر اساس مشترکات ۷۰ درصدی حرکت می‌کنم و این اختلافات به تدریج کم می‌شود و این منش مدیریتی من است.
عارف با انتقاد از ستاره دار شدن دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی گفت: این کار در شان دانشجو و دانشگاه ما نیست، ستاره دار کردن دانشجو باید بای همیشه کنار گذاشته شود تا دانشجو در دانشگاه رشد کند و ما بر این باوریم که دانشگاه کارخانه آدم سازی است و دانشجو باید کارخانه آدم سازی را تجربه کند.
وی گفت: باید در کنار فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های فوق برنامه و اجتماعی را نیز پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه ما امروز با یک بحران روبرو هستیم، ادامه داد: البته همیشه پس از مدتی از بحران‌ها گذشته و به آرامش رسیدیم.
عارف با اشاره به خاطره‌ای از سالهای ابتدای انقلاب و کمبود ارز مرجع گفت: ما توانستیم در همان سالها اوضاع دانشجویی کشور را سامان دهیم به طوری که از میان ۱۵۰ هزار نفر دانشجوی خارج از کشور آن زمان، ۷۰ هزار نفر واجد شرایط برای دریافت ارز مرجع شدند.
وی افزود: ما بعد از ۵-۶ ماه توانستیم این بحران را حل کنیم. در هنگام بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۶۰ نیز نگرانی‌هایی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها بود اما خوشبختانه با جدیتی که ما به خرج دادیم، با استفاده از تمام امکانات، توانستیم دانشگاه را بدون هیچ مشکلی باز کنیم.
وی افزود: در وزارت پست، تلگراف و تلفن نیز با همین وضع روبرو بودیم، در دوران اصلاحات و به خصوص زمانی که من معاون اول بودم در اختلافاتی که بین دستگاه‌های مختلف پیش می‌آمد سعی می‌کردم آن را با کدخدامنشی حل کنم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در اختلافات قوه مجریه با سایر قوا تلاش می‌کردیم تا با کدخدامنشی این مشکلات حل شود و الگویی از همکاری قوای مختلف ارائه کنیم.
عارف گفت: من آدم منظم و وقت شناسی هستم، در تمام جلساتی که شرکت می‌کردم همه جلسات به موقع شروع می‌شد، در حالی که در اکثر جلساتی که در کشور ما برگزار می‌شود به خاطر تاخیر مقام عالی رتبه، با تاخیر شروع می‌شود.
عارف در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین رمزهای موفقیت کشور موقع شناسی است و به وقت دیگران اهمیت بدهیم و من در خودم این توانایی را می‌بینم.
عارف در ادامه تصریح کرد: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه ایران به جوانان و ایران عزیز می‌گویم که تنها راه نجات کشور، مشارکت همه جانبه در سرنوشت خودمان است.
وی افزود: من می‌دانم که بخشی از نخبگان ما در سالهای اخیر با آسیب‌هایی روبرو شدند و بخش‌هایی از نخبگان ما به خاطر فعالیت‌هایی که در دانشگاه داشتند، ستاره دار شدند و تعدادی از اساتید کشور نیز بازنشسته شدند و برخی از دوستان با بی‌مهری‌هایی روبرو بودند و اینها متاسفانه حوادثی بود که اتفاق افتاد.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید با نگاه به آینده از گذشته عبور کنیم، ما هیچ راهی نداریم، ما باید بدانیم که کشور خودمان را باید با دستان خودمان بسازیم، سند چشم انداز میثاق همه ما است.
عارف با بیان اینکه تحقق اهداف این سند هیچ راهی جز همدلی ندارد، گفت: باید با همدلی و استفاده از امکانات خوبی که در داخل کشور وجود دارد از همه پتانسیل‌ها برای ایجاد یک فضای صمیمی و دوستانه برای رسیدن به افق چشم انداز استفاده کنیم.
وی افزود: ما می‌توانیم کشور را روی ریل تعالی و پیشرفت قراردهیم و پاسخگوی نیازهای به حق مردم کشورمان باشیم.
عارف در پایان افزود: ما می‌توانیم نرخ ازدواج را افزایش و طلاق را کاهش دهیم و این در صورتی است که بتوانیم با هم باشیم و در همه صحنه حضور پرشوری داشته باشیم و به فرد اصلح رای دهیم تا شرایط کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.