در نشست نقد نی ریزان عنوان شد:خط قرمز رسانه‌ها در شهرستان‌ها خیلی عجیب و غریب است! / رسانه‌های شهرستان‌های فارس به تعریف روزنامه محلی نزدیک‌ترند

خبر پارسی – مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس چاپ نشریات و انتشار اخبار در رسانه های شهرستان ها را دشوار توصیف کرد و گفت:خط قرمز رسانه‌ها در شهرستان‌ها خیلی عجیب و غریب است!

کوروش کمالی سروستانی در بیست و پنجمین نشست “روزنامه نگار در زوم” که به نقد و بررسی آثار غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «نی ریزان» در شهرستان نی‌ریز اختصاص داشت،عنوان کرد: در شهرستان ها فرماندار یا امام جمعه یا روسای ادارات برای خودشان جایگاه ویژه ای  قائلند و ظاهرا نمی شود از آنها  انتقاد کرد،لذادر این چارچوب نوشتن و تداوم داشتن و دوام آوردن و در این تحولات سیاسی ماندگار شدند هنری می خواهد که امثال شعانپور از آن برخوردارند.

وی با اشاره به تاثیر نی ریز در پویایی فرهنگ فارس گفت: برگزاری چند کنگره ملی در نی‌ریز و همچنین پیشاهنگی آنها در ارائه مقالات و یادداشت ها و برخی برنامه های فرهنگی دیگر به پویایی فرهنگ فارس کمک کرده است.اگر روزی یک روزنامه نگار نی‌ریزی  مقاله «خیابان در بیابان» را منتشر کرد اما باید گفت: فضای آن روز نی‌ریز تا امروز غیر قابل مقایسه است و شاید از زمان شکل‌گیری دانشگاه آزاد نیز فعالیت‌های فرهنگی و علمی و اجتماعی در این شهرستان بیشتر شده است.

کمالی سروستانی به شخصیت فرهنگی، علمی، سیاسی و اجرایی شعبانپور اشاره کرد و گفت‌: حدود سال ۸۰ یک شعاری در نی ریز پخش شد که منتظر یک رویداد فرهنگی باشید،این شعار آغاز اندیشه شعبانپور و دوستانشان و حلقه‌ای شد، که شکل گرفته بود و این حلقه به حلقه روزنامه نگاری و فرهنگی و توسعه فرهنگی شهرستان نی ریز تبدیل شد که آقای شعبانپور خیلی هوشمندانه آن را تداوم داد و عصر نی ریز را منتشر کرد که در نهایت در سال ۹۳ هفته نامه نی ریزان را به صورت مستقل منتشر کرد که خوشبختانه در میان نشریات شهرستانی و حتا نشریات شیراز حرف هایی برای گفتن دارد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با تمجید از رویکرد هفته نامه نی ریزان گفت:این نشریه در تنوع بحث، در بومی گرایی، در نگاه کردن به معضلات منطقه‌ای و در جلب اعتماد عمومی کمی از آسیب هایی که نشریات ما در مرکز استان دارند دورتر است و ما خوشحالیم که در نشست روزنامه نگار در زوم سپاسگزار این همه فعالیت هستیم و  سال‌های خوبی را در آینده برای مجموعه

نی‌ریزان آرزو می کنیم.

نی ریزی‌ها «نی ریزان» را می فهمند

ابوالقاسم فقیری، نویسنده و روزنامه نگار نیز در این نشست، با قرائت متنی گفت: شعبانپور در عرصه مطبوعات آینده پر ارزشی پیش رو دارد.

وی ادامه داد: انتشار یک نشریه،صبوری و همت می‌خواهد و با دیدی باز باید با مشکلاتش جنگید؛ نی‌ریزان با توجه به امکاناتش  نشریه‌ای است دوست داشتنی که گاهی در آن تصاویری از نی ریز قدیم می‌بینیم که دیدنی است.

فقیری اضافه کرد: کودکان در این نشریه سهم عمده‌ای دارند و این کار واقعاً ستودنی است. خیلی از روزنامه‌ها هستند که به کودکان توجه کافی نشان نمی‌دهند یا اصولاً آنها را ندیده می‌گیرند . نگاه اهالی نی‌ریز به نشریه و شخص آقای شعبان پور نگاهی مثبت است؛ مردم این سامان نی‌ریزان را می فهمند و برای ادامه حیات آن در حد امکان می‌کوشند.

وی تاکید کرد: یاری های مردم است که موجب شده نشریه با این چاپ و این  نوع کاغذ دیدنی منتشر شود و باید ممنون مردم بود؛ در این رهگذر اهالی فرهنگ نی ریز هم باید همت کنند و یاریشان را از نشریه دریغ نکنند.

فقیری افزود: در جوار نی ریزان ماهنامه نی تاک هم داریم؛ چاپ نی‌تاک زیبا است و چیزی از ماهنامه‌های تهران نشین کم ندارد. با نوشتاری ارزنده‌تر می توان به نی تاک امیدوارتر بود.

ضعف مدیریت رسانه؛ عامل رشد نکردن نشریات

در ادامه این رویداد، امید صدیق، روزنامه‌نگار و کارشناس ارشد ارتباطات ضعف مدیریت رسانه را عامل رشد نکردن رسانه‌ها خواند و تاکید کرد که مدیران رسانه تنها به توانمندی‌های رسانه‌ای تکیه نکرده و از مشاوره مدیریتی و منابع انسانی نیز باید بهره بگیرند.

وی افزود: مدیریت رسانه دانشی جدید و کم قدمت و محصول الزامات جدید دنیای رسانه است؛ در دهه هشتاد با تغییرات سیاسی و اقتصادی که جهان درگیر آن بوده، فضای رسانه‌ای هم  دستخوش تغییر می شود؛ خصوصی سازی، تجاری سازی و رقابت در این عرصه با جهشی مواجه است.همچنین رشد تکنولوژی هم در این داستان سهمیم می‌شود تا رسانه وارد فضای جدیدی شود و الزام مدیریت حرفه ای‌تر رسانه پدید می آید.

این مدرس ارتباطات ادامه داد: باید گفت مدیریت رسانه به عنوان یک میان رشته، در کشاکش علوم مدیریت و رسانه بیش از رسانه، علم مدیریت است. با مدیری سر و کار دارم که مثل هر سازمانی و هر محصولی باید محصول رسانه‌ای را تولید کند، بازاریابی  کند و در نهایت بفروشد.

مدیر رسانه کسی است که باید ساختار بچیند، تکنولوژی مطلوب را تشخیص دهد، با تولید کننده(همان تحریریه و خبرنگاران)، با مالک رسانه، با مخاطب ارتباط و تعامل برقرار کند.

صدیق ادامه داد: مدیر رسانه بر اساس ماتریس مدیریت رسانه، باید کارکردهای مدیریت و کارکردهای رسانه را با هم تلفیق کند؛ اگر به چهار کارکرد رسانه یعنی خبری، آموزشی، سرگرمی و کارکرد تبلیغی اشاره کنیم چهار نقش برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل را باید برای مدیر یک سیستم هم قائل باشیم. مدیر رسانه‌ای موفق است که هر دو این کارکردها را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از موفقیت یا عدم موفقیت یک رسانه، محصول مدیریت رسانه‌ای است. آنچه که عموما مرسوم است، این است که مدیر رسانه تجربه کار رسانه‌ای دارد؛ اما باید پرسید تجربه مدیریتی چقدر؟ تجربه منابع انسانی، ساختار‌ریزی و اتخاذ استراتژی چقدر؟ البته از طرفی بعضی موارد مدیر هیچ شناختی از رسانه ندارد و وارد این حرفه می شود که این هم زیان‌آور است.باید پرسید چه می شود که رسانه‌ها در اقتصاد رسانه ضعیف هستند، سازمان رسانه ای قوی ندارند و خیلی زود دستخوش تغییرات می‌شوند. لازم است مدیران رسانه‌ای از مشاوره‌های مدیریتی بهره بگیرند، در دوره های مدیرتی شرکت کنند، مدیریت منابع انسانی را فرا بگیرند و به دانش کار رسانه‌ای اکتفا نکنند.

صدیق افزود: از جمله وظایفی که برای مدیر رسانه ای قائل هستیم بحث اثر سنجی است؛ این مساله کاملا در روزنامه های شیراز مورد غفلت قرار گرفته، اگر جز این بود با رسانه‌های موثرتری رو به رو بودیم.

وی ادامه داد: مجموعه رسانه‌ای جناب شعبانپور، شبکه‌ای متصل و به روز است؛ هفته نامه، ماهنامه، سایت خبری، اینستاگرام و تلگرام.این همه یعنی مدیر رسانه دریافته که امروز رسانه‌ای موفق است که بتواند در آن واحد از همه ابزار‌های رسانه ای استفاده کند و به نیاز مخاطب در هر مدیایی پاسخ دهد.

صدیق گفت: شبکه های اجتماعی وابسته به مجموعه رسانه‌ای فوق پر مخاطب است؛ اگر این مخاطبان را فقط جمعیت ساکن در شهرستان نیریز در نظر بگیریم از هر ۴۰ نفر یک نفر عضو کانال تلگرام است. این رقم را مثلا بیاوریم در شهر شیراز؛ باید کانال تلگرامی داشته باشیم با حدود ۵۰ هزار عضو در حالی که می دانیم کانال روزنامه‌های شیراز، با مطالب بومی، به این عدد نزدیک هم نشده است.

رسانه‌های شهرستان‌های فارس  به تعریف روزنامه محلی نزدیک‌ترند

وی تاکید کرد: رسانه‌های شهرستانی فارس، به تعریف روزنامه محلی بسیار نزدیک ترند و این هوشمندی و مخاطب شناسی دست اندرکاران را می‌رساند که به نیازهای مخاطب در دامنه خودشان پاسخ داده اند. در مقایسه با روزنامه های شیراز، هفته نامه «نی‌ریزان» بسیار موفق‌تر بوده است؛ تکلیفش با مخاطبش روشن است.

صدیق ادامه داد: یکی از بخش های خوب هفته نامه بخش پیام‌های شبکه اجتماعی و عکس‌های محلی و پیامک هاست که نشان می‌دهد نشریه در محدوده توریع دیده می شود و مخاطب دارد. این صفحه استانداردی بالاتر از روزنامه های محلی فارس دارد. چون ما در روزنامه های مرکز فارس اساسا با بحران مخاطب سر و کار داریم و نمی‌توانیم چنین ارتباطی را با تحریریه و مخاطب بر قرار کنیم. وقتی نشریه توانسته چنین ارتباطی برقرار کند باید گفت مدیرش در این وظیفه خودش به عنوان مدیر رسانه‌ای موفق بوده است.

وی با تحلیل صفحات این هفته‌نامه به ضعف‌‌ها و کاستی‌های هر بخش اشاره کرد.

صدیق تاکید کرد: «نی ریزان» مثل خیلی از نشریات محلی با مشکل رعایت نکردن استانداردهای روزنامه‌نگاری مواجه است؛ معمولا یکی از فنی‌ترین بخش های روزنامه خبر است و قدرت و ضعف رسانه در رعایت استانداردهای حرفه ای سبک‌های مطبوعاتی را می توان در خبر نویسی سنجید که در این مورد باید با مطالعه بیشتر ضعف‌ها را برطرف کرد.

سنگ بزرگ علامت نزدن است

وی در تحلیل سرمقاله‌های شعبانپور مدیر مسئول هفته نامه «نی ریزان» به ایراداتی ساختی و محتوایی سرمقاله ها اشاره کرد.

به گفته صدیق همچنین «هورگان» سایت خبری مجموعه  هم نتوانسته هویت مستقل پیدا کرده و مخاطب خاص خودش را جذب کند.

وی اضافه کرد: اهمیتی که نی ریزان به تولید محتوا می دهد می‌تواند الگویی برای روزنامه‌های شیراز باشد.

صدیق ادامه داد: این سئوال ذهن مرا به خودش مشغول می کرد که علت موفقیت رسانه‌های شهرستان‌های ما چیست؟ من فکر می‌کنم چون این رسانه ها رقابت بزرگی که در شیراز شکل گرفته را ندارند و در سفره معقول خودشان، هم مخاطبان و هم تولید کنندگان را کنار هم گذاشته‌اند.

در شیراز، نیروی کار آزموده، سازمان رسانه‌ای متشکل از نیروی انسانی و  دارای توان اقتصادی، به اندازه ظرفیت رسانه‌های متنوعی که وجود دارد نیست و همین کیفیت کار رسانه‌ها را با اخلال مواجه کرده است.  همچنین در شهرستان‌ها دامنه مخاطب درست انتخاب می‌شود؛ این در حالی است که در روزنامه های شیراز، مرکز استان، مخاطب به درستی تشخیص داده نمی شود و همین روزنامه‌ها را کم مخاطب و کم رونق کرده است. سنگ روزنامه‌های شیراز، در تناسب تحریریه و مخاطب، خیلی بزرگ است و همه می‌دانیم «سنگ بزرگ علامت نزدن است».

عزم دولت تدبیر و امید برای گردش آزاد اطلاعات

صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته‌نامه نی‌‌ریزان فارس صدور مجوز مطبوعات و رسانه ها را در دولت تدبیر و امید بی سابقه و مثبت ارزیابی کرد و گفت:توجه به نشریات و رسانه ها در این دولت به ویژه رشد رسانه های شهرستانی نشان از عزم دولت تدبیر و امید برای گردش آزاد اطلاعات دارد.

غلامرضا شعبان‌پور که در بیست و پنجمین نشست روزنامه نگار در زوم در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و در جلسه نقد آثار خود سخن می گفت،اظهار داشت:دولت از سال ۹۳ در حوزه صدور مجوز مطبوعات انقلاب کرد و برای کسی مثل من که در دولت قبل از روحانی ۸ سال پیگیر پروانه فعالیت مطبوعاتی بودم این مسئله بسیار ملموس است.

وی با انتقاد از روند صدور مجوز مطبوعات در دولت احمدی نژاد گفت:برای صدور مجوز نشریات در دولت احمدی نژاد مصیبت های زیادی را تحمل کردیم به گونه ای که چندین ماه وقت می گذاشتیم اما بعد از مدتی می گفتند همه چیز گم شد!

مدیر مسئول هفته‌نامه نی‌‌ریزان فارس افزود: در این دولت به راحتی مجوز هفته نامه نی ریزان صادر شد و برای صدور مجوز حتا یک لابی هم نکردیم.

این فعال رسانه ای با تمجید از هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:به برکت این دولت مجوز های بسیار خوبی برای مطبوعات و پایگاه های خبری صادر شده و در شهرستانی مثل نی ریز به جناح صددرصد رادیکال و مخالف دولت دو مجوز هفته نامه و دو مجوز پایگاه خبری داده شده است.

وی در ادامه به مشکلات فرا روی چاپ نشریات در شهرستان ها اشاره کرد و گفت:در نی ریز چاپخانه ای که شیت به اندازه روزنامه چاپ کند نداریم و ما مجبور هستیم صفحات خود را برای چاپ به شیراز بفرستیم که برای این منظور صفحات ثابت خود را چند روز زودتر برای چاپ می فرستیم.

شعبانپور در پایان روی آوردن به آگهی در نشریات شهرستانی برای اقتصاد رسانه را گریز ناپذیر دانست و گفت : نمی خواهیم وامدار بخش دولتی باشیم .اگر روزنامه وامدار مالی جایی باشد باید از صراحت در نقد خداحافظی کند.در حال حاضر با دولت تعامل مثبت دوسویه توام با نقد منطقی و دور از احساس داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.