در غیاب اراده مسئولان؛ نرگس شیراز در کمین جان مردم نشسته

خبر پارسی: نرگس شیراز بار دیگر طعمه حریق شد و روی آسایش را از مردم بافت فرهنگی و تاریخی حافظیه روبود.
در حالی که در ۱۰ سال گذشته کارخانه تولید روغن نباتی شیراز چندین بار دچار حریق شده اما تاکنون هیچ مقام مسئولی نتوانسته مانع از ادامه فعالیت این واحد صنعتی خطر آفرین در قطب گردشگری شیراز شود.
کارخانه روغن نباتی شیراز که با فاصله چند صد متری در جوار آرامگاه حافظ و بافت فرهنگی حافظیه و حرم مطهر علی بن حمزه و مراکز علمی دانشگاه شیراز قرار گرفته است، از سال ۸۲ تا کنون بارها دچار حریق سخت شده و به واسطه وجود مخزن عظیمی از آمونیاک شیراز را در آستانه بروز بحرانی غیر قابل جبران انسانی و مادی قرار داده است.
انفجاری کوچک در مخزن آمونیاک نرگس شیراز کافیست تا شعاع قریب به دو کیلومتری آن دچار یخ زدگی کامل و آلودگی شیمیایی گسترده شود.
اصرار سرمایه داران این واحد صنعتی که سابقه نزدیک به ۵۰ سال دارد، بر ادامه حیات آن به منظور حفظ اشتغال موجود باعث شده مقامات دولتی نیز از طرد این واحد صنعتی از شهر شیراز خودداری کنند. این در حالیست که سرمایه گذاران آن تاکنون نسبت به نوسازی و ایمن سازی نرگس شیراز خودداری کرده و آتش سوزی‌های مکرر بیانگر فقدان ایمنی و بهداشت صنعتی و محیطی لازم برای ادامه کار در محیطی مسکونی و گردشگری است.
اگرچه موضوع خروج واحد نرگش شیراز از شهر به واسطه آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از انتشار بوی نامطبوع در منطقه گردشگری حافظیه از ۱۵ سال قبل در دستور کار سازمان‌هایی چون محیط زیست و فرمانداری و شهرداری شیراز قرار گرفته و قوانین مصوب مناسبی نیز هم جهت حمایت واحد صنعتی مورد نظر و هم به منظور ایجاد ضرب العجل وجود دارد، به نظر می‌رسد اراده قابل قبولی در طرفین برای خروج از این بحران وجود ندارد.
فرماندار شیراز به دنبال حادثه شب گذشته به خبرنگار مهر گفت: امروز جلسه ای پیرامون انتقال این کارخانه به خارج از شهر با حضور مسئولان ذی ربط برگزار می شود.
«جواد زرین کلاه» اظهار کرد: در این جلسه ضرب الاجلی برای انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز به خارج از شهر نیز تدابیری اتخاذ و هیچگونه ایرادی پذیرفته نیست.
وی ادامه داد: این کارخانه باید هرچه سریعتر به خارج از شهر منتقل شود.
مدیر کل محیط زیست استان فارس نیز با اشاره به اینکه چندین بار برای انتقال این کارخانه و مشکلات آن با استانداری، فرمانداری و دیگر ارگانهای ذی ربط مکاتبه شده به خبرنگار مهر گفت: تاکنون چندین بار به این کارخانه ها اخطار داده و پیرامون خطرهای جدی آن نیز موضوعاتی اعلام شده است.
«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» افزود: متاسفانه برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر اقدامی نمی شود اما زمانی که بحرانی روی می دهد باید هزینه های زیادی متحمل شد تا آن را مهار کنیم.
مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به خطرات آلودگی کارخانه روغن نباتی شیراز بیان کرد: از نظر حوادث غیر مترقبه وجود این کارخانه در وسط منازل مسکونی به صلاح نیست زیرا اگر حادثه رخ دهد به فاجعه تبدیل شده و مشکلات اجتماعی، شهری و… زیادی را به همراه دارد.
ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: بخش روغن کشی این کارخانه پلمپ شد و همچنان تعطیل است.
وی با اشاره به اینکه اراده ای برای انتقال کارخانه به خارج از شهر وجود ندارد، افزود: بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری به صراحت اعلام شده که شهرداری باید پیگیر انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر باشد.
مدیر کل محیط زیست استان فارس ادامه داد: دستگاه های نظارتی در این حوزه فعالیتهای خود را انجام داده اند.
وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولان این کارخانه از راه های غیر اصولی به فعالیت خود ادامه می دهند اما باید اعلام کرد که پرونده این کارخانه در دستگاه قضایی در دست بررسی است.
مدیر کل ستاد بحران استانداری فارس نیز گفت: طی سالهای گذشته همواره جلساتی برای خروج کارخانه از شهر برگزار و صورتجلسه هایی نیز تدوین شده اما مسئولان کارخانه معلوم نیست به چه دلیل کار انتقال کارخانه را انجام نمی دهند.
«حسن فیاض پور» با انتقاد از شرایطی که این کارخانه برای شهر ایجاد کرده، افزود: تجهیزات این کارخانه بسیار فرسوده و قدیمی است و باید حتما این واحد تولیدی به خارج از شهر منتقل شود اما معلوم نیست به چه دلیل مدیران کارخانه نسبت به این موضوع بی توجه هستند.
معاون بهره برداری کارخانه روغن نباتی شیراز نیز گفت: وقوع این گونه اتفاقات طبیعی و اینگونه حوادث یک اتفاق طبیعی است.
«مسعود نوروزی» در خصوص انتقال این کارخانه اظهار کرد: زمینی در نظر گرفته شده اما بحث جابجایی کارخانه مطرح نیست بلکه بحث احداث کارخانه ای جدید با مساحت بیشتری است.
وی ادامه داد: ایجاد کارخانه جدید مستلزم یکسری کارهاست که ما زمان بندی را به استانداری و فرمانداری اعلام کرده و طبق همان برنامه حرکت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.