دره شوری در اختتامیه چهارمین دوره مسابقه قوام الدین: ما (ایرانیان) پایه‌گذار تمدن در جهان بودیم

خبرپارسی – دره شوری در مراسم اختتامیه‌ی چهارمین مسابقه‌ی طراحی و ساخت قوام‌الدین شیرازی: ما(ایرانیان) پایه‌گذار تمدن در جهان بودیم، در حالیکه سراسر جهان پر بود از انسان و طبیعت؛ کاش قدر و ارزش این سرزمین را می‌دانستیم و به آن احترام می‌گذاشتیم و جنگل‌ها و کوه‌ها و محیط زیست آن را تخریب نمی‌کردیم.
مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقه قوام الدین شیرازی شامگاه سه شنبه ۲۵ اردیبهشت با سخنرانی مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که گفت: مسابقه طراحی و ساخت قوام‌الدین شیرازی باید به یک رویداد فرهنگی و جشنواره‌ای ملی تبدیل شود.
حمید عرفانیان جم با بیان اینکه شرکت کنندگان در چهاردوره مسابقه‌ی قوام‌الدین، با همت و صداقت، برنامه‌های تاثیرگذاری را اجرا کردند، گفت: فارغ از جنبه‌های آموزشی، فنی و معمارانه‌ی این رویداد، شرکت کنندگان نشان دادند که این کارگاه مسابقه می‌تواند زمینه‌ی وقوع یک اتفاق و واقعه‌ی اجتماعی برای شهر شیراز باشد؛ رخدادی که حداقل ۲۰ روز نشاط آور را برای جامعه‌ی تحصیلکرده‌ی جوان این شهر به ارمغان آورد.
عضو شورای سیاست‌گزاری کارگاه مسابقه قوام‌الدین شیرازی، گفت: این رویداد باید بیشتر از شهر شیراز قد بکشد و تبدیل به رویدادی ملی و حتی بین‌المللی شود.
عرفانیان جم خواستار حمایت و تقویت این کارگاه مسابقه‌ی طراحی و ساخت شد و گفت: باید تلاش کنیم تا زمینه‌ی برگزاری این رویداد بزرگ معماری در سایر استان‌های کشور فراهم شود.
شهردار منطقه‌ی یک شیراز نیز گفت: پنل‌ها و کارگاه‌های برگزار شده در این رویداد تخصصی، بسیار قوی و تاثیرگذار بود.
حمیدرضا اسماعیلی با بیان اینکه نکات مطرح شده در این پنل‌ها را می‌توان در برنامه‌ریزی شهری دخیل کرد، گفت: همکاری و هم‌افزایی ایجاد شده به‌‌دنبال برگزاری این مسابقه کارگاه، باعث شد تا آثار بسیار با ارزشی خلق شده و به نمایش درآید.
او همراهی مجموعه‌ی دانشگاه، نظام مهندسی، شورا و شهرداری شیراز را زمینه‌ساز یک اتحاد و همدلی برای بروز استعدادها و خلق ایده‌های جدید دانست و بر لزوم تداوم و رشد این رویداد تخصصی در سال‌های آتی تاکید کرد.
بیژن فرهنگ‌دره‌شوری به عنوان سخنران بعدی جلسه گفت: از نظر من محیط زیست و معماری مهمترین و سیاسی‌ترین کار و حرفه در این سرزمین محسوب می‌شود، زیرا هر دو احتیاج به شناخت، کار، برنامه‌ریزی و استخراج اطلاعات از وضعیت موجود و گذشته در راستای تدوین و برنامه‌های آینده این مردم و سرزمین را دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه طبیعت و محیط زیست در تمدن‌های پارس، شوش، بابل و … تبلور عینیت بخشی به زیبایی، هنر،‌ معماری، امپراطوری، تاریخ، شعر و تمدن بوده است، گفت: ما به سراسر جهان و ملت‌ها، با استفاده از طبیعت و معماری‌مان، شهرنشینی، خط، ساخت و ساز و امپراطوری را یاد دادیم.
او اضافه کرد: ما(ایرانیان) پایه‌گذار تمدن در جهان بودیم، در حالیکه سراسر جهان پر بود از انسان و طبیعت؛ کاش قدر و ارزش این سرزمین را می‌دانستیم و به آن احترام می‌گذاشتیم و جنگل‌ها و کوه‌ها و محیط زیست آن را تخریب نمی‌کردیم.
یادآور می شود، چهارمین دوره کارگاه مسابقه طراحی و ساخت قوام‌الدین شیرازی با تمرکز بر ایجاد گفتمان و تعامل بین فعالان محیط زیست و معماری به واسطه‌ی تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست محیطی، در شیراز برگزار شد.
عنوان این دوره کارگاه مسابقه قوام الدین که از ابتدا تا ۲۵ اردیبهشت در شیراز جریان داشت، “رود – خانه خشک” نام گرفته بود و در ۲ بخش کارگاه آموزشی و مسابقه طراحی و ساخت، برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.