درختان کهنسال بوانات در فهرست میراث طبیعی به ثبت می رسند

 خبرپارسی –  مدیر کل میراث فرهنگی فارس گفت: ۱۱۸ اصله درخت کهنسال در شهرستان بوانات  شناسایی و مستندنگاری شده است  و پرونده آنها برای ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور مهیا می باشد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری گفت: درختان کهنسال ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه شناسی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب  می شوند و مستند نگاری و ثبت این درختان به عنوان نخستین گام مهم در حفاظت و ماندگاری آنها  توسط این اداره کل در حال انجام است.

او با بیان اینکه، وجود این درختان کهنسال که از نظر تعداد و تنوع چشمگیر است به شهرستان بوانات جایگاه ویژه ای در استان و کشور می بخشد، افزود: با استناد به این مهم می توان این شهرستان را بانک غنی ذخایر ژنتیکی در زمینه درختان و گیاهان دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: طی انعقاد قراداد مطالعاتی و پژوهشی، روند شناسایی درختان کهنسال شهرستان بوانات صورت پذیرفته و در حال حاضر مستندنگاری پرونده ۱۱۸ اصله درخت به اتمام رسیده است و برای ارسال به شورای ثبت و قرارگیری در فهرست ملی میراث طبیعی، در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به تنوع درختان کهنسال شناسایی شده نیزاضافه کرد: در این میان گونه های درخت چنار، توت، گردو، سرو، داغداغان، زبان گنجشک، نارون، سنجد و بنه به چشم میخورد که از لحاظ پراکندگی، در همه جای شهرستان یکسان نیست.

امیری  همچنین تاکید کرد: اعتبار انجام این قرارداد از محل  ۲ درصد  نفت و گاز شهرستان تامین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.