درآمد پایدار شهرداری شیراز در سبد دردسر ساز طرح ترافیک / تاریک و روشن های طرحی برای فرار رو به جلو

خبر پارسی – محمد شلتوک کار – آنقدر عبارت ” طرح ترافیک” در رسانه های دیداری و شنیداری شهر شیراز چرخید تا بالاخره دست و پا شکسته هم که شده این عبارت رنگ واقعیت به خود گرفت و خود را برای جنگ با روح و روان شهروندان آماده کرداما آیا طرح ترافیک با تمام تاریک و روشن هایش برای خدمت رسانی بهتر به مردم است و یا درآمد پایدار برای شهرداری و یا حتی فرار رو به جلو در جدال با غول ترافیک در کلانشهر ها؟

افسانه طرح ترافیک در شیراز خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفت و خیلی زود نیز دردسرهای آن مشخص شد.وقتی در دنیای مجازی به دنبال اطلاعاتی در رابطه با این طرح هستید ناخواسته با سامانه صدور مجوز طرح ترافیک شهرداری شیراز روبرو می شویم. در این سامانه نقشه ای درج شده است که بر روی آن عبارت ” شروع طرح ارشادی ۱/۲/۱۳۹۲″نقش بسته است.

در این صفحه می بینید ” مرز شمالی : خیابان ساحلی جنوبی و نشاط – مرز غربی خیابان ملاصدرا ، بلوار بعثت و بهشتی – مرز جنوبی : خیابان های مشیر و سیبویه و مرز شرقی : میدان ولی عصر و زینبیه” به شدت خود نمایی می کند و البته با روح و روان هر شهروندی بازی می کند.

area

انواع مجوزهای قابل صدور جهت ورود به محدوده طرح ترافیک

خودروهای امدادی، نظامی و انتظامی ،خودروهای زائرین حرم مطهر احمدبن موسی (ع) ،خودرو جانبازان هفتاد درصد به بالا و معلولین حسی حرکتی با گواهینامه ویژه، خودرو جانبازان زیر هفتاد درصد، بیماران خاص، خانواده درجه یک شهداء، خبرنگاران و معلولین ، جانبازان نابینای دو چشم به همراه خانواده درجه یک ،تاکسی تلفنی، وانت بار و خودرو های خدماتی(سرویس مدارس، تعلیم رانندگی، حمل اسباب و خودروهای ساکنین محدوده ترافیکی خودرو های اداری با پلاک قرمز دولتی یا سفید شخصی، خودروهای متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی ،خودروهای شرکت ها و موسسات خصوصی ،کامیون ،اتوبوس مقیم ، مینی بوس مقیم ،سایر متقاضیان واجد شرایط (اداری) و البته مجوز های یک روزه از جمله پیش بینی هایی است که مدیران ترافیکی شهر  در میان ترافیک فکری خود برای زندگی مردم در کلانشهر شیراز در نظر گرفته اند.

در سایت رسمی سازمان ترافیک شهرداری شیراز آمده است :

محدوده ممنوعه ترافیک

تلاشی برای تغییر دز زمان مسافرت های غیر ضروری از ساعات اوج ترافیک به ساعات کم بار آن

مشخصات جغرافیای محدوده طرح ترافیک شیراز :

مساحت ۸۲۱ هکتار ، محیط ۱۴ کیلومتر.

و تعداد زیادی مصاحبه از جناب مدیر عامل که این روز ها سرسختانه به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود و همکارانش در شهر شیراز و آزمایش با بمب اعصاب بر روی روان شهروندان است.

آموزش فرهنگ ترافیک در نظم و آرامش اجتماعی نقش مهمی دارد.

بخش خصوصی با نرخ پایین پارکینگ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد

افزایش ۴ برابری ظرفیت پارکینگ های بخش خصوصی شیراز

جدیدترین تیتر های ترافیکی آقای مدیر عامل است.

اما تنها دو روز از اجرای طرح غرور آفرین و مبتکرانه شهرداری شیراز در موضوع ترافیک گذشته است که هر دم از این باغ بری می رسد!

از تجمع تاکسیران ها گرفته تا اعتراض مغازه داران درون طرح و شهروندان و البته سردرگمی نیروهای پلیس راهور در سطح شهر را باید به آش شله قلمکار شهرداری شیراز اضافه کرد.

از هدر رفتن میلیارد ها تومان سرمایه بیت المال ، حقوق اساسی شهروندان در دستیابی به امکانات رفاهی ، خدماتی و …. در درون طرح و البته درآمدی که شهرداری از جیب مردم بابت اجرای آن کسب می کند را باید در این نمایش که گویی خیمه شب بازی می ماند،در نظر گرفت!

اما چند سوال اساسی:

اول : زیر ساخت های این طرح که شهرداری شیراز مدعی فراهم آوردن آن می باشد چیست؟

دوم: امنیت حاشیه و مرز طرح ترافیک با کیست؟

سوم: تکلیف عوارضی که مردم، سالانه برای رفاه شهروندای پرداخت می کنند چیست؟

چهارم : آیا در کشور های پیشرفته که ما معمولا به انتقاد از مدیریت آنها می پردازیم نیز طرح ترافیک چاره ریشه کن کردن معظل ترافیک است؟

پنجم: مشکل اصلی و اساسی مردم در شیراز، آوردن اتومبیل های شخصی به خیابان ها است یا مدیریت ناکارآمد حمل و نقل عمومی ؟

ششم:مشکل ترافیک از پارک وسایل نقلیه در حاشیه معابر  عمومی بوجود می آید یا نبود پارکینگ عمومی ؟

هفتم : آیا مدیران طرح ترافیک در یک روز برفی از سیستم حمل و نقل عمومی برای رسیدن به ادارات خود استفاده کرده اند ؟ می کنند و یا خواهند کرد ؟

هشتم: آیا خانواده مدیران از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند یا راننده و اتومبیل در اختیار دارند؟

نهم:در یک روز برفی و یا بارانی چند دستگاه تاکسی در حال حمل و نقل مسافر در سطح شهر شیراز هستند و در عوض چند نفر از شهروندان برای رسیدن به منزل مقصود ساعت ها زیر باران انتظار می کشند؟

دهم : به فرض اجرای طرح ناکارآمد ترافیک در سطح شهر شیراز ، در آمد حاصل از آن صرف چه اموری خواهد شد؟

یازدهم:برای طراحی این محدوده ترافیکی از کدام مشاور استفاده شده است تا جایزه نبوغ جهانی را به او اهدا کنیم و یا جایزه ای جهانی به نام او از این پس با نابغه های ترافیکی در کشور های اروپایی ، آسیای شرق و حتی همین اعراب حاشیه نشین خلیج فارس دهیم تا شاید تشویق شوند و از این پش مشکلات ترافکی خود را به راه و رسم مدیران شهرداری شیراز حل و فصل کنند!

سئوال زیاد است اما نگارش چند جمله و تنها چند جمله ممکن است موجب تنویر افکار عمومی و البته راهنمایی برخی مدیران ارشد استان و کشور شود.

چند نکته اساسی:

نکته اول: در زمانی که طرح پاکبان در شیراز اجرایی شد، قرار بود در آمد های حاصل از فروش پارک حاشیه خیابان ها صرفا برای احداث پارکینگ های عمومی مصرف شود اما آیا پارکینگ های عمومی از بر آن همه درآمد طرح احداث شدند؟چه زیباست شورای سوم که مبتکر بلامنازع این طرح است اکنون کارنامه ای از خود ارائه دهد تاشهروندان در مقام قضاوت خدمات شورا و شهر داری در  هفت سال اخیر قرار گیرند.

نکته دوم : نابغه های طرح ترافیکی شیراز آیا به این فکر کرده اند اگر قرار باشد با همین حمل و نقل عمومی و با همین کیفیت خدمات تاکسیرانی در سطح شهر شیراز و البته تاکسی هایی که تعداد زیادی سرویس مدارس بر عهده گرفته اند و در ساعات اوج ترافیک هیچ یک قادر به خدمت رسانی به شهروندان نیستند ، اقدام به اجرای طرح کنیم آنگاه مسئولیت ناهنجاری ها و واکنش های اجتماعی ، اعتراضات و البته ناامنی ها را چه کسی به عهده خواهد گرفت؟

نکته سوم : در تهران رانندگان می توانند با استفاده از خودرو شخصی خود به حاشیه و مرز طرح ترافیک آمده و با توقف خودرو در پارکینگ عمومی با استفاده از حمل و نقل عمومی وارد محدوده طرح شوند اما در شیراز جالب اینکه تقریبا تمامی چند عدد پارکینگ عمومی موجود در درون طرح ترافیک قرار گرفته است! و اگر قرار باشد الگوی رفتاری شهروندان تهرانی در شیراز اجرا شود آن گاه پشت مرز ترافیک به محیط امن برای سارقان درون خودرو و البته مکانی دردسر ساز برای پلیس و محیطی نا امن برای شهروندان تبدیل می شود.

نکته چهارم و پیشنهاد کلیدی : مدیران ترافیکی در این شهر اگر به دنبال باز شدن گره ترافیکی هستند فقط یک روز اتوبوس های سازمان اتوبوس رانی را از خدمت رسانی به مردم معاف کنند تا ببنند آیا مشکل ترافیک، اتومبیل های شخصی است یا اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی شهرداری شیراز؟!

بله قصه طرح ترافیک شهر شیراز داستانی پر غصه است که تنها از روی سلیقه و نا کارآمدی متولد شد و آینده ای جز دردسر برای شهروندان نوید نمی دهد همانطور که در مصاحبه نماینده سابق شورای شهر شیراز و البته یکی از مدیران فعلی شهردار می بینیم خود اعتراف به مُسکّن بودن طرح دارند.

برای کسانی که حتی نام برخی از خیابان های این شهر را نمی دانند و از وضعیت آمد و شد در آن هیچ اطلاعی ندارند طرح ترافیک شیراز تنها فرصتی برای مصاحبه و مشهور شدن دارد و برای خدمت به مردم مجالی نمی گذارد بنابراین امروز و قبل از هر گونه هدر رفتن بیت المال وظیفه صاحبنظران و دست اندکاران امور و البته استانداری فارس است که جلو اجرای بی هدف این طرح گرفته شود تا شاید برخی مدیران که سوژه  درگیری رسانه ای را برای خود به خوبی یافته اند کمی از وقت خود را صرف امور محوله نمایند.

و در آخر اینکه در هیچ کشور پیشرفته ای خیابان های شهر و حق تردد را به شهروندانی که مالیات و عوارض پرداخت می کنند نمی فروشند.

در هیچ کشور پیشرفته ای گره ترافیک را با اجرای طرح ترافیک باز نمی کنند بلکه به اصلاح نقشه ترافیکی شهر می پردازند.

در هیچ کشور پیشرفته ای با انجام مصاحبه به مردم خدمت نمی کنند بلکه در  عمل خادم راستین بودن را اثبات می کنند.

در هیچ کشور پیشرفته ای پارکینگ عمومی را در دل گره های ترافیکی شهر احداث نمی کنند بلکه در نقاطی مجاور مناطق ترافیک خیز اقدام به راه اندازی پارکینگ و توقفگاه می کنند.

و در هیچ کشور پیشرفته و غیر پیشرفته ای قبل از آنکه اتوبوس هاس سریع السیر ، تاکسی های منظم ، قطار  شهری و …. در اختیار شهروندان قرار نداده اند ، آنها را به درد سر نمی اندازند.

4 دیدگاه برای “درآمد پایدار شهرداری شیراز در سبد دردسر ساز طرح ترافیک / تاریک و روشن های طرحی برای فرار رو به جلو

  1. برادر صدری
    برادر شلتوک کار
    دوستان عزیز
    پر از غلط املایی (تایپی) است . یکبار ویراستاری می کردید حداقل

  2. طرحی که در تمام شهرهای بزرگ جهان به عنوان تنها چاره راه رفع مشکل ترافیک در مر کز شهرها است، با این حرف های غیر تخصصی و از سر …. زیر سئوال نمی رود

  3. کافیست تصادفی رخ دهد درخیا با ن های تقسیم شده به سه قسمت /آن وقت می بینید چه طرحی و با چه روشی ابداع کرده اید و شاهکار زده اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.