دبیرحزب اسلامی کاراستان فارس:مطالبات مردم ما خروج از بازی های سیاسی افراط گرایانه است/ اعتدال از دل جریان اصلاح طلب واصولگرایی بیرون آمده است/ التزام عملی به اندیشه امام خمینی (ره) و رهبری باعث نفی هرگونه افراط و تفریط می شود

خبر پارسی – در دنیای معاصر، احزاب ایفاگر نقشی والا در جوامع هستند. درواقع احزاب سیاسی با کارکردهای متعدد، از جمله گسترش مشارکت سیاسی، مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات و جامعه‏ پذیری سیاسی، می ‏توانند تأثیر بسزایی در زندگی عمومی و سیاسی جوامع برجای بگذارند و با کمک به گسترش آگاهی سیاسی مردم، شهروندان را به زندگی انتقادی، همبستگی و فعالیت جمعی سوق داده و با تأثیرگذاری بر شکل‏ دهی و تبیین مصالح دینی و ملّی، ضریب امنیت ملی را افزایش دهند. در استان فارس نیز که در اکثرتحلیل ها ، یک استان سیاسی محسوب می شود،احزاب همواره نقش تعیین کننده ایدر معادلات سیاسی ،اجتماعی داشته اند.یکی از احزابی که در این معادلات  همواره نقش یک تشکل میانه رو و در واقع ضربه گیر برخی تندروی ها را برعهده داشته حزب اسلامی کار است.گفت و گوی زیر حاصل بیش از یک ساعت سئوال و جواب در آستانه اولین سالگرد حماسه ۲۴ خرداد بابهمن حاجات نیا دبیر این حزب است.حزبی که به  گواه عملکرد بیش از دو دهه اش حزبی اصلاح طلب ودر عین حال میانه رو بوده است.

حاجات نیا که پیرتر ودر عین حال پخته تر از سنش به نظر می رسددر طول ۴۳سال عمر خود در حوزه هایی نظیر سیاسی ،اجتماعی،مطبوعات و انجام امور عام المنفعه حضوری پررنگ داشته است.شایددر کنار خصوصیات فردی و اجتماعی وی ، متفاوت بودن ادبیات و صریح الهجه بودن او بوده که اینک از حاجات نیا یک رجل سیاسی متفاوت ساخته است.

ax0020

*به عنوان اولین سئوال  تحلیل شما از فضای کنونی کشور و استان در مقایسه  یک سال پیش چیست؟

بحران های  اقتصاد، معیشت مردم، سیاسی و بین المللی موجود حاصل چگونگی ۸ سال  عملکرد دولت قبل است.این درحالی است که دولت قبل ،قوه مجریه را در شرایطی تحویل گرفت که آرامش برکشور حاکم بود،به عزت و اقتدار نظام هیچ خدشه ای وارد نشده بود،روحیه صلح و دوستی به عنوان یکی از خصیصه های ایرانیان در دنیا مطرح بودو رونق اقتصادی و صنعتی کشور شرایط متفاوتی  نسبت به زمان تحویل گرفتن دولت توسط دکتر روحانی  داشت .

البته بسیاری از این اتفاقات در حوزه اقتصادی به نگاه دولت قبل به مقوله تولید و تلاش د ر مسیر خودکفا شدن باز می گردد.در واقع زمانی که نگاه دولت نگاهی متاثر از حمایت از واردات باشدتولید داخلی از بین خواهد رفت.

یک زمان ما مواد اولیه را وارد می کنیم و هدفمان ایجاد توسعه و پیشرفت است که این نوع واردات می تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی را نیز در مقاطع مختلف فراهم سازد .اما در دولت قبل واردات  کالاهای غیر اساسی و گاها تجملاتی با ارزحاصل از فروش  نفت که قرار بود صرف توسعه زیرساخت ها گرددضربات جبران ناپذیری را به بدنه اقتصادکشورواردکرد.

در چنین شرایطی از یک سو حجم بالای واردات و از سویی دیگر عدم حمایت از تولیدات داخلی و صنعت باعث شد تا صنعت و اقتصاد کشور به  صورت باورنکردنی ضربه بخورد.

ببینید زیاده روی در واردات تا آنجا پیش رفته بود که به عنوان مثال واردات کالای مصرفی مثل رب گوجه فرنگی ازکشوری خاص و در ظروف بسیار حجیم با خرج کردن دلاری که قرار بود برای ساخت و تقویت صنایع مادر هزینه شود،به عاملی برای حذف صنعت و فرصت های شغلی ،رونق بی عدالتی در تولید و  سر بفلک کشیدن شاخص های بیکاری در جامعه تبدیل شد.

این هاعواملی بود که در کنار دیگر عوامل باعث گردید تا تهیج عمومی برای تغییر نگاه سیاسی حاکم بر دولت توسط مردم رقم بخورد.

*بسیاری از تحلیلگران انصراف دکتر عارف وحمایت برخی از شخصیت های نظام از دکتر روحانی را از مهمترین دلایل پیروزی وی در انتخابات می دانند،به نظر شما علت اصلی اعتماد مردم به روحانی چه بود؟

هرچند نمی توان  به راحتی از کنار این دو فاکتوری که به آن اشاره شد گذشت ،اما در شرایطی که تمام امکانات و پتانسیل ها به سمت حمایت  از برخی کاندیداهای خاص سوق داده شده بود ، مردم به گفتمان اعتدال آقای روحانی رای مثبت دادند .

در چنین شرایطی نگاه اعتدالی آقای روحانی باعث شد تا دولت یازدهم به صورت فراجناحی شکل گیرد.این اتفاق زمینه سهیم بودن همه جریان های سیاسی کشور در دولت را فراهم کرد.به این معنی که امروز تمامی گروه های سیاسی درموفقیت یا عدم موفقیت دولت سهیم هستند.امروز نه اصلاح طلبان می توانند گناه شکست برنامه های دولت را به گردن اصولگرایان بیاندازند و نه اصولگرایان می توانند مدعی عدم حضور در دولت وتبرئه خود از عدم موفقیت دولت باشند.

 ax0023

*اما استانداران توسط وزیر کشوری به دولت معرفی شدند که منتسب به  جناح اصولگراست .آیا نگاه فراجناحی رییس جمهور در انتخاب استانداران نیز لحاظ شده است؟

به نظرمن  انتخاب استانداران نیز انتخاب اعتدالی و فراجناحی بود.به عنوان مثال در استان فارس گزینه های زیادی برای به دست گرفتن سکان مدیریت ارشد استان مطرح بودند.گزینه هایی که از یک بی نهایت در یکی ازجناح ها شروع می شد و به  بی نهایتی دیگر در جناح مقابل ختم می شد. 

اما در میان تمامی کاندیداها ،فردی استاندارشد که هم سوابق وی و هم عملکرد کنونی او نشان داده است  که دولت در انتخاب میانه رو ترین گزینه بین گزینه های موجود اشتباه نکرده است.

البته دکتر احمدی گزینه ای بود که خودش نیز بارها اعلام کرده بود که وام دار هیچ کدام از جناح ها نیست.

*پس شما اعتقاد دارید  نسخه اعتدال در شرایط کنونی برای کشورنسخه ای مناسب است!

درست است.اگر با چشم واقع بین به شرایط کشور بنگریم و اگر به واقع قراراست برای مردم کار کنیم ،خب مردم که به اعتدال رای داده اند پس سیاسیون باید با پرهیز از برخی تندروی ها و تخفیف در خواسته های خود به رای و اعتقاد آنها احترام بگذارند.چراکه مطالبات مردم ما خروج از بازی های سیاسی افراط گرایانه است.

اگر سیاسیون مدعی  نمایندگی مردم در مسیرمرتفع نمودن مطالبات آنها  هستند پس  باید افکار و عملکرد خودرا با مطالبات مردم وفق دهند نه اینکه سعی کنند مردم را با منافع سیاسی خود همراه کنند.در واقع سیاسیون باید اعتدال را دردستور کار خود قراردهند ، تا رفتار ها در کشور براساس اعتدال انجام شودبا این مشی سیاسی،کشور از کریدوری که اکنون در آن قرار گرفته خارج   می شود.به اعتقاد ما  خروج از شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی تنها از راه انتخاب رویه اعتدال گرایی ممکن خواهد بود.

*نقش احزاب ،گروه هاو تشکل ها در نهادینه کردن تفکر اعتدالی در کشور چیست؟

اتفاقا نقش احزاب ،تشکل ها وسازمان های مردم نهاد در این حوزه بسیار مهم و تاثیر گذار است.تشکیل سازمان های مردم نهاد،تشکل های صنفی وفعال کردن احزابی که تفکر اعتدالی را به عنوان خط مشی بر می گزیده اند  گام بسیار مهمی در مهار کردن برخی تندروی و رفتارهای ساختار شکنانه  است.

نباید فراموش کنیم که جریان اعتدالی یک جریان سوم در کشور نیست.بلکه اعتدال از دل جریان اصلاح طلب واصولگرایی بیرون آمده است که معتقد است افراط و تفریط سم مهلکی برای اداره کشوراست.با توجه به این موضوع احزاب ،تشکل ها وسازمان های مردم نهادی که فارغ از داشتن برچسب اصلاح طلب و یا اصولگرا با خط مشی اعتدالی فعالیت می کنند می توانند مانع از بروز برخی تندوری ها در جامعه شوند.

ax0002

*به واژه ای بنام ساختارشکنان اشاره کردید،جایگاه عده ای که امروز در ادبیات سیاسی کنونی ایران ساختارشکن نامیده می شوندکجاست؟

ببینید همانطور که بارها شخص مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان نظام تذکر داده اند،کشوردرشرایطی قرارداردکه نیاز به آرامش بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.افرادی که چه در چپ و چه در راست به این تذکر به صورت عملی توجه نمی کنندساختار شکنانی هستند که مصلحت نظام و کشور برای آنها اهمیتی ندارد.

*به وضعیت استان بازگردیم با توجه به عملکرد هفت ماهه استاندار فارس آیا عملکرد دکتر احمدی را در مسیر اعتدالگرایی ارزیابی می کنید؟

عملکرداستانداردرچندحوزه قابل بررسی است.اگرسئوال شما درحوزه انتصابات است در پاسخ به این سئوال بایدکمی به تشریح سخن گفت.درخصوص انتصابات انجام شده در فارس گروه های سیاسی مختلف ایده های مختلفی دارند.

درواقع می توان گروه های سیاسی فارس را فارغ از اصلاح طلب و یا اصولگرا بودن خود به دو دسته حامی و موافق استاندارومخالف استاندارتقسیم کرد.

آن دسته از سیاسیونی که عملکرد استاندار را فارغ از منافع و مصلحت جناح ،حزب و تشکل خود ارزیابی می کنند،از عملکرد استانداردرانتصاباتش حمایت می کنند.البته عملکردی که قطعا در برخی موارد باید مورد نقد وبررسی منصفانه  قرار گیرد.اما درمقابل نیز گروه هایی که به دنبال مرتفع ساختن مطالبات گروه، جناح ومنافع شخصی  خودپس از حضوردکتر احمدی در فارس بودندانتصابات انجام شده در فارس را از صفر تاصد افراط گرایانه مورد حمله قرار می دهند.

در چنین شرایطی  به نظر می رسد احمدی فارغ از جناح بندی های سیاسی موجود،عملکرد مدیران منتخب خود را مورد ارزیابی قرار داده و بر همین اساس به آنها اعتماد کرده است.

*اما در کنار انتقادبخشی از اصلاح طلبان و اصولگرایان ازانتصابات انجام شده در استان،ظاهرا ستاد آقای روحانی نیز به انتصابات انجام شده در استان انتقاد دارد!

عملکرد هیچ فردی بدون عیب و نقص نیست.ما هم به بخشی از عملکرد استاندار انتقاد داریم . اما این انتقادی  باعث نمی شود کل عملکرد وی را نفی کنیم،بلکه نقدهایی که احساس می کنیم در برخی موارد می تواند راهبردی باشد نه مانع تراش!

 امابه نظر ما  مهم این است که این انتقاد با چه ادبیاتی،در چه فضایی،با چه لحنی و با چه ولوم صدایی مطرح شود.من احساس می کنم مطرح کردن این گونه مطالب توسط عده ای انجام می شود که به دنبال جداکردن بدنه حمایت کننده مردم از دولت هستند. عده ای که  هدفی جز سوق دادن جامعه به سمت رفتار های افراط گرایانه ندارند.

اتفاقاامروز رگه هایی از حضور افراد فعال در ستاد آقای روحانی در انتصابات فارس مشاهده می شودوامروز بخشی از فعالان آن ستاد از کارگزاران نظام در منصب های مختلف محسوب می شوند.

به عنوان مثال سید یحیی هاشمی و یا دارا کیانی که  به عنوان عضوفعال شورای سیاست گذاری ستاد آقای روحانیدر دوران انتخابات  مطرح بودند.در کنار این انتصابات ازافراد فعال در ستاد آقای روحانی در فرمانداری ها و بخش هایی از مدیریت استان نیز استفاده شده است. اماواضح است که شاید ستاد آقای روحانی هم به تمام مطالبات خود در این حوزه نرسیده است.اتفاقی که شاید باعث شود استاندار مورد نقد قرار گیرد.هرچند که مطمئم این نقدها نیز به معنی نفی کامل عملکرد استاندار در حوزه انتصابات نیست.اما از طرفی استاندار نیزبه عنوان معتمد نظام باید پاسخگوی مصالح استان و کشورباشد.

قطعا دکتر احمدی نیز برای خود برنامه هایی دارد.یادمان باشد که همه ما منتقد روش دولت قبل درایجاد زلزله در عزل و نصب مدیران هستیم.زلزله ای که در دولت قبل ازمدیریت خردتا کلان رخ داد و باعث شد دولت امروز که دولت تدبیراست میراث دار خرابه هایی باشد که خسران بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده است.

درشرایطی که پذیرفته ایم این دولت باید در کنار امیدش با تدبیر نیز حرکت کند،آنگاه این حق را به استاندار نیز می دهیم که در تصمیم گیری هایش با تدبیر عمل کند.تدبیری که هدف نهایی آن تحقق منافع ومصلحت  نظام است.

اما ما در مجموع عملکردنماینده دولت در استان را در کنار نقدهایی که داریم  مثبت ارزیابی می کنیم .چرا که  اگر دکتر احمدی بنای مخالفت با گروه خاصی از سیاسیون  را داشت،قطعا از از هردو جناح در پازل مدیریتی استان استفاده نمی کرد.

ax0021

*اما برخی اعتقاددارند که استاندارفارس در انتصابات استان از گزینه های درجه یک اصلاح طلب استفاده نکرده است!

نه من با این نظریه مخالفم .دربخش هایی از بدنه ی مدیریتی استان که از گزینه های اصلاح طلب استفاده شده ،اتفاقا گزینه ها گزینه های اصیل و اعتدال گرای اصلاح طلب بوده اند.

به عنوان مثال در بخش سیاسی ،مدیر کل سیاسی استانداری یک اصلاح طلب اصیل ودر عین حال معتدل با رویه ی پرهیز از افراط و شتابزدگی و با رزومه ای قوی است و یا انتصاب رییس ستاد انتخاباتی دکتر عارف ،یعنی مهندس جمالی نیزبه عنوان معاون استاندارخود گواه این مدعاست.

خارج از فضای سیاسی نیز به عنوان مثال مدیر کل آموزش و پرورش یک مدیر توانمند ،مجرب و خادم و در عین حال اصلاح طلب است.

*اما مدیر کل سیاسی استانداری در دولت جدید تنها با یک ارتقاء سازمانی مدیر کل شده است!

به هرحال استاندار دارای برنامه ای است که با مطرح کردن این برنامه در هیات دولت توانسته رای اعتماد بگیرد.ما به عنوان فعالان سیاسی که نمی توانیم برای استاندار اعمال برنامه کنیم.هرچند این برنامه هاقبل از استاندار شدن دکتر احمدی توسط حامیان وی مورد رصد قرار گرفته است.یادمان نرود که دکتراحمدی استان را در چه شرایطی تحویل گرفت واکنون استان را درچه شرایطی استیبل کرده است.

به هرحال اگر ما خودمان را جزیی از نظام و علاقمند  به وقوع منافع نظام ومنویات مقام معظم رهبری  می دانیم بایدبه این قضیه اعتقادداشته باشیم که دکتر احمدی برای به آرامش رسیدن استان هزینه های زیادی را پرداخت کرده است.

*حامیان دولت و استاندار نیز دراین مسیر هزینه هایی پرداخت کرده اند؟

من معتقدم درشرایط کنونی  حامیان دکتر احمدی بابت حمایت از برنامه های نماینده عالی دولت در استان به شدت تحت فشارند.

*یکی از احزاب  اصلاح طلبی که ازاستاندارشدن دکتر احمدی حمایت کرد،حزب اسلامی کار بود.این حمایت براساس شناخت قبلی بود یا رصد برنامه های سید محمد احمدی؟

البته شناخت ما از استاندار کنونی فارس به گذشته و زمان حضور وی به عنوان معاون سیاسی استانداری باز می گردد.درآن دوران من به عنوان یک مدیر دولتی و در عین حال در قالب یک فعال سیاسی ارتباط نزدیکی با وی داشتم که این ارتباط باعث ایجادشناخت کامل از دکتر احمدی شده بود.

زمانی که بحث معرفی گزینه هایی جهت تصدی پست مدیریت ارشد اجرایی استان در ستاد مطرح شد ،ما گروهی بودیم که چه در ستادانتخاباتی دکتر روحانی و چه در شورای اصلاح طلبان رسانه ها معتقد بودیم  گزینه های مطرح شده برای تصدی پست استانداری فارس  باید نیروهایی اعتدالگرا و  متناسب با برنامه های دکتر روحانی باشند.از همین رو بود که پس از بررسی برنامه های دکتر احمدی در چند نوبت از استاندار شدن وی حمایت کردیم.

اکنون و پس از قریب به هشت ماه که از صدور حکم استاندار فارس در دولت یازدهم می گذرد معتقدیم که یکی از بهترین و هماهنگ ترین گزینه ها با مشی اعتدالی دولت ،استاندار فارس است.

به هرحال در شرایط کنونی تمکین آرای مردم می تواند بهترین مشی سیاسی برای دلسوزان نظام  چه در جناح چپ و چه در جناح راست باشد.شاید گاهی ذکرو تاکید بر  این نکته لازم باشد که روحانی از مردم رای اعتماد گرفته است و مقام معظم رهبری نیز حکم وی را به عنوان رییس جمهور تایید کرده اند.پس باید با تخفیف در خواسته ها و مطالبات خودو به تبعیت از فرمایشات رهبری زمینه موفقیت برنامه های دولت تدبیر و امید را فراهم کنیم.امروز تحقق شعارهای دکتر روحانی یعنی تحقق مطالبات مردمی که یک سال پیش به وی رای اعتماد دادند.

درهر حال  مجری این شعار ها در استان نیز استاندار است.اگر ما به دنبال تحقق مطالبات مردم هستیم باید با پرهیز از گرایش محوری و عمل بر اساس اعتدال  زمینه تحقق آن شعارها که اکنون به سرفصل فعالیت های دولت تبدیل شده است را فراهم نماییم.

بالاخره در تمامی دولت ها خطاهایی یا در بطن دولت و یا در حاشیه دولت رخ می دهد .وظیفه سیاسیون فارس در شرایط کنونی این است که با پرهیز از غوغا سالاری به دنبال تصحیح خطاهای گذشته باشند.

امروز دیگر جامعه ما پذیرای هیجانات تکان دهنده گذشته نیست.جامعه امروز ما نیازمند آرامش است.گروه های سیاسی باید برای وقوع این آرامش با تدبیر عمل کنند و اگر اهدافی در راستای موفقیت نظام دارند  نیز با درمسیر اعتدال قرار دادن رفتارهای خودزمینه وقوع آن برنامه ها را فراهم کنند.

*شما درصحبت هایتان بیش از هرچیز دیگر ازلزوم ایجاد آرامش در جامعه و پرهیز از ورود هجمه های ناصواب به دولت سخن گفتید،مطلبی که اتفاقا”چندی پیش توسط رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح تحت تذکری به برخی رسانه ها مطرح شد.با توجه به سابقه مطبوعاتی و تجارب شما در این حوزه ،این تذکر دکتر فیروزآبادی را چگونه ارزیابی می کنید؟

موضع گیری کم سابقه ی اخیر  دکتر فیروزآبادی را باید به فال نیک گرفت.این موضع گیری حکایت از یک حاکمیت ائتلافی برای ایجاد آرامش و ثبات در جامعه دارد.امروز رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح حرفی را می زند که پیش ازآن مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره کرده اند.درچنین شرایطی ودرحالی که ما  اعتقادداریم دولت یازدهم برآمده از جریان اصلاحات است ،این بی زکاوتی و بی تدبیری است که ازشرایط بوجود آمده استفاده نکنیم .در واقع باید  با نزدیک کردن نقاط مشترک با اصولگرایان به دنبال حذف افراطیون از چرخه تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور و استان  باشیم.

این موضع گیری دکتر فیروزآبادی می تواند به مثابه یک دستور برای تعدیل مواضع جناح اصولگرایان درمقابل دولت باشد.موضع گیری که می تواند منتج به نزدیک شدن  اعتدالیون هر دو جناح شود.

* ازواژه ای تحت عنوان حاکمیت ائتلافی نام بردید.به نظر شما این حاکمیت ائتلافی تا چه اندازه می تواند دوام پیدا کند؟در واقع  حضور بخشی از اصولگرایان در کنار اصلاح طلبان در غالب حامیان دولت  در تشکیل یک ائتلاف فکری و عملی  تاچه اندازه در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی تععین کننده خواهد بود؟

این ائتلاف حاکمیتی امروز فراتر ازساختاردولت رخ داده است و وظیفه دوستداران نظام این است که این ائتلاف را به کلیه سطوح نظام تعمیم دهند.

اما این پیش بینی یک پیش بینی ظریف  است. برای پاسخ به این سئوال به یکسال قبل باز می گردم و زمانیکه ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی فعال بود.در استان فارس رگه هایی از اصولگرایان در کنار بخش حجیم اصلاح طلبان درستادهای روحانی فعال بودند.تجربه ای که شایددرچند دهه اخیر در فضای سیاسی کشور و استان رخ نداده بود.

اگر گروه های سیاسی مختلف  هدف نهایی فعالیت های  خودرا سربلندی نظام و افزایش رفاه  مردم قراردهند باعث می گردد تا با افزایش وجوه اشتراکات خود بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند.مردم ما تمایل ندارند که کشور به صورت تک قطبی اصلاح طلب ، یا اصولگرای صرف و یا باندی اداره شود.از یک طرف روحانی این تمایل را درک کرده است و از طرفی دیگر عملکرد و سابقه وی در گذشته نشان از اعتقاد وی به حضورهردو جناح در صحنه دارد.به همین علت است که باعث می شودبا در نظر گرفتن پارامترهای مختلف ،در انتخابات آتی نیز شاهد حضور بخش اعتداگراو منطقی اصولگرایان در کنار اصلاح طلبان حامی دولت باشیم.

*اما درشرایطی که شما به حضوراصولگرایان در کناراصلاح طلبان ودرغالب حامیان دولت اشاره می کنید،عملکرد دولت روحانی در برخی حوزه هاحکایت از قرابت فکری دولت با جریان اصلاحات دارد.حوزه هایی که معمولا مورد نقد اصولگرایان قرار می گیرد!

دولت یازدهم اولویت برنامه های خودرا براساس حل و فصل مناقشات بین المللی و بهبودجایگاه ایران در مجامع بین المللی گذاشت.این اولویت با هدف رفع تحریم ها،نزدیکی به جامعه جهانی و بهره مندی از دانش هسته ای انجام گرفت.ازطرف دیگر همه ما مطمئنیم که تمام رفتارهای دولتمردان در حوزه دیپلماسی به رای و نظر مقام معظم رهبری می رسد و مجلس نیز به این رفتارها ورود می کند.ورودمقام معظم رهبری به این حوزه با تایید وتذکر برخی موارد قابل استناداست.تایید مذاکره کنندگان توسط رهبر معظم انقلاب یکی از افتخارات این دولت محسوب می شود.متبلورشدن منویات رهبری در عملکرد دولت در این حوزه مهرتاییدی بر انتخاب مشی سیاسی دولت در برخوردبا جامعه جهانی است.اتفاقا همین موضوع باعث شده تا بادرنظرگرفتن مشی اعتدالی دولت،این دولت به دبیرخانه آرا،نظرات و ایده های هردو  جناح های سیاسی تبدیل شود.این یک فرصت است که برای گروه های سیاسی مختلف پیش آمده است.

اما در کنار تمامی این تحلیل ها توجه به یک نکته ضروری است.جنس مطالبات امروز جامعه و نظام با جنس مطالبات مثلا یک دهه گذشته بسیارمتفاوت است.

به عنوان مثال نکته ای که مدت هاست مورد دغدغه رهبری قرار گرفته و تحلیلگران مسایل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی بر اهمیت آن صحه گذاشته اندمبحث جمعیت است.

در واقع لزوم توجه به بحث افزایش جمعیت در تمامی حوزه ها قابل بررسی است .

فراموش نکنیم که میزان جمعیت هر جامعه ای می تواند یکی از شاخص های توانمندی آن جامعه محسوب شود. در کشور ما سال هاست که به هرعلتی  سیاست کلی کشور به سمت کاهش جمعیت متمایل بوده است.اگر در سال های گذشته مطالبات جامعه به سمت این سیاست ها سوق داده شده بود ،امروز  ودر شرایطی که کشور به سمت  کاهش جمعیت جوان در حال حرکت است ،باید درک کنیم که این مسأله می تواند کشور را از جهات مختلف در معرض خطرات جدی و چه بسا جبران نا پذیری قرار دهد. نکته ای که رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر این مساله را با جدیت به مسوولین و ملت ایران بارها گوشزد کرده  و خطرات موجود در خصوص جمعیت و راه کار های افزایش جمعیت را به مناسبت های گوناگون بیان نموده اند.

*و اما سخن آخر…

التزام عملی به اندیشه امام خمینی (ره) و رهبری باعث نفی هرگونه افراط و تفریط می شود.عملکرداعتدالی  بزرگان استان می تواند  تأثیر مطلوبی در گسترش اخلاق سیاسی  در جامعه داشته باشد .عملکردی که باعث ریشه‌کن کردن درخت رذائل اخلاقی و جایگزین کردن فضائل و صفات نیکوی انسانی، می شود.پس همه ما باید سعی کنیم تا با عینیت بخشیدن به اعتقاد اعتدالگرایانه خود زمینه ایجاد آرامش و امنیت را در فضای استان فراهم کنیم.درواقع رفتار اعتدالگرایانه هرکدام از ما به عنوان یک تشکل،تفکر و… می تواند به الگویی برای اجرای روح اعتدال طلبی و پرهیز از تندروی در جامعه تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.