خرد ایرانی تجربه ای بزرگ برای دیپلماسی جهانی

خبر پارسی – عبدالکاظم دریساوی – ماراتون فرسایشی و نفسگیر مذاکرات بغرنج پنج به علاوه یک با امضای موافقتنامه به پایان رسید تا فصل جدیدی درتاریخ دیپلماسی رقم بخورد .
تاریخ این رویداد منحصربه فرد راکه از بروز یکی از بزرگترین بحران های فاجعه بار جلوگیری کردبه عنوان سرفصل نوینی در دیپلماسی ثبت کرد. دریک سو خرد ایرانی و درسوی دیگر قدرت های مسلط جهان برتردیدها و بی اعتمادی ها غلبه کرده و نشان دادند که بدون توسل به زور و جنگ و کشتار و ویرانی می توان خرد و عقل و منطق رادر حل سخت ترین تضادها و مناقشات به کارگرفت و زیباترین نغمات را برای صلح و تفاهم جهانی سرود.
این بزرگترین دستاورد بیش از ده سال کشمکش و زندگی درزیرسایه شوم جنگ بود که خردو فرهنگ مدارای ایرانی به عنوان گلواٰژه این رویداد اثر عمیق خودرابر افکارعمومی و فرهنگ جهانی گذارد.
همی تا توانی زتدبیرکار
مدارای دشمن به از کارزار
چو کاری برآید به لطف و خوشی
چه حاجت به تندی و گردنکشی…
این طنین بلند خرد ایرانی از اعماق تاریخ است که از حنجره فرزندان صدیق این آب و خاک به شیواترین و ظریف ترین شیوه ها بیان شد و جهان به احترامش کلاه از سر برداشت. ..تدبیر و امید همراه باهدایت های روشنگرانه ملی که درنوع خود اجماعی ملی رابه نمایش کذاشت تاریخ را به حرمت این خرد سبب ساز و اثر گذاربه احترام واداشت متبرک باد این نگاه خردگرایانه ملی که ایران باشکوه رابرستیغ خردگرایی دوران نشاند واعتمادبه نفس ملی رانوازش کرد این گونه است که پرچم درباد رقصید و ایران شوق و امیدو اعتماد رابه همه جهان مخابره کرد. اینک زمان آن فرارسیده است که اعتدال و میانه روی دزهمه امور نهادینه شود و با اتکابه خرد ایرانی خردگرایی و راست کرداری رادرجامعه ساری و جاری کردو دست رد به هرگونه افراط گری و ستیزه جویی و تشنج طلبی زد. ایران امروز برای ساختن و نوساختن و حرکت به سوی رشد و پیشرفت باید بااتکابه اعتماد ملی و حرکت در جهت تفاهم واقعی در عرصه ملی و بین المللی رابه نمایش بگذارد برای ساختن آینده راهی به جز اعتماد به مردم و ایحاد تفاهم ملی برپایه خرد ایرانی وجود ندارد پایان مذاکرات آغازی برای ساختن فردای ایران است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.