خدمات طرح بسیج ملی فشارخون، رایگان و اختیاری است

خبرپارسی – رئیس مرکز بهدشت شهرستان شیراز -شهدای والفجر- به شایعه‌ی قطع خدمات رایگان بهداشتی و درمانی به افرادی که فشارخون خود را در طرح رایگان بسیج ملی فشارخون ثبت نمی‌کنند، واکنش نشان داد.

در روزهای اخیر در چند مورد شائبه‌ای در بین تعدادی از مراجعین به مرکز بهداشت شهرستان شیراز مطرح بوده مبنی بر اینکه افراد بالای ۳۰ سالی که در طرح رایگان «بسیج ملی فشار خون»، فشار خون خود را ثبت نکنند، پس از اتمام طرح، خدمات مختلفی که از مراکز دولتی، پزشکان خانواده و … دریافت می‌کنند، «آزاد» محسوب خواهد شد!

 اما «احمد رضازاده»، رئیس مرکز بهدشت شهرستان شیراز -شهدای والفجر- در این باره به خبرنگار ما گفت: در این خصوص هیچ ابلاغی به ما نشده و بعید است چنین مسأله‌ای مطرح باشد.

وی در عین حال تأکید کرد که طرح بسیج ملی فشار خون، کاملاً رایگان و اختیاری است اما برای سلامت عموم مردم بسیار مهم و ضروری است.

** ۴۰ درصد از مردم از مهمترین عامل مرگ و میر جامعه بی‌خبر هستند!

این مقام مسؤول که خود پزشک است، در خصوص بیماری رایج پُرفشارخونی توضیح داد: این بیماری، اصلی‌ترین عامل بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود که خود بالاترین عامل مرگ و میر در جوامع مختلفی ازجمله ایران به شمار می‌رود.

رئیس مرکز بهدشت شهرستان شیراز -شهدای والفجر- با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از افراد جامعه ما از بیماری پرفشارخونی خود مطلع نیستند، تصریح کرد: همچنین حدود نیمی از مبتلایان به این بیماری نیز به دلایل مختلفی از جمله نداشتن علائم اولیه آشکار و یا ناتوانی مالی ناشی از بیماری‌های متعاقب آن، درمان مناسبی برای پرفشارخونی خود نمی‌گیرند.

** هشدار درباره عواقب بیماری پُرفشارخونی

دکتر رضازاده، مشکلات کلیوی، قلبی و عروقی و بسیاری بیماری‌های دیگر را از جمله عواقب پرفشارخونی عنوان و تأکید کرد: بسیاری از مبتلایان به پرفشارخونی، زمانی متوجه بیماری خود می‌شوند که دیگر دیر شده و هزینه‌های سنگین مالی و حتی جانی به فرد و خانواده تحمیل می‌شود.

به گفته‌ی این مقام حوزه سلامت، همه‌ی عوارض بیماری پرفشارخونی در حالی بروز می‌دهد که تمامی افراد جامعه می‌توانند با یک بار گرفتن فشار خون خود و اطلاع از وضعیت آن، یا با رژیم غذایی و ورزش‌های مناسب از ابتلای به آن پیشگیری کنند و یا در صورت مبتلا بودن با آگاه شدن از بیماری خود، برای رهایی از عواقب خسارت‌بار بعدی، درمان‌های مناسب و به‌موقع دریافت کنند.

** افراد بالای ۳۰ سال فقط تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند

بنا بر اعلام رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز شهدای والفجر؛ در طرح بسیج ملی فشار خون، از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه سال جاری، در تمامی مراکز جامع سلامت بهداشت، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌های پزشک خانواده (خصوصی و دولتی) و همچنین در حدود ۴۵ ایستگاه سیار در نقاط پُر تردد سطح شهر، اندازه‌گیری فشارخون افراد بالای ۳۰ سال به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

همچنین در این طرح، با توجه به عدد فشارخون هر مراجعه‌کننده، پیامکی مبنی بر ارزیابی وضعیت فشارخون فرد و همچنین توصیه‌های پیشنهادی لازم برای او، ارسال می‌شود.

رضازاده در پایان از همه مردم شهرستان شیراز درخواست کرد که برای احترام به سلامت خود، خانواده و جامعه، در این طرح رایگان و بسیار سودمند، شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.