مصباحی مقدم در: حمایت هاشمی در پیروزی روحانی موثر بود/ غرور در بین اصولگرایان حاکم شده بود

نماینده مردم تهران در مجلس، عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی را در ارتقاء جایگاه او در ذهن مردم موثر خواند و گفت: حمایت آقای هاشمی در اقبال مردم به سمت آقای روحانی قویا موثر بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تحلیلی از دلایل پیروزی حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب در انتخابات گفت: عوامل مختلفی دست به دست هم داد که نتیجه آرا به سمت انتخاب آقای روحانی رود.

وی افزود: اولین عامل عملکرد دولت دهم بود که مردم را پریشان خاطر کرد، بی‌ثباتی قیمت‌ها بالا رفتن شدت تورم، ضعف مدیریت ارز در کشور و نوسانات قیمت ارز در کنار کاهش ارزش پول ملی و همچنین اختلافات بین دولت و مجلس وضعیت را طوری پیش برد که مردم را از مدیریت اجرایی کشور که منتسب به اصولگرایان بود، رمانید.

مصباحی مقدم افزود: البته خود دولت به نحوی وانمود می‌کند که از اصولگرایان نیست ولی برداشت مردم این است که این دولت،‌دولت اصولگراست.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در ادامه خاطر نشان کرد: اگر اصلاح‌طلبان به صورت خالص و محض به میدان رقابت می‌آمدند حتما رای لازم را کسب نمی‌کردند و نمی‌توانستند رییس جمهور موردنظرشان را به کرسی ریاست بنشانند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: آقای روحانی دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن این است که اصولگرای معتدل و میانه است. ایشان عضو بنیانگذار جامعه روحانیت مبارز است که در طول فعالیت سیاسی‌اش اصولگرا بوده و هیچگاه ادعای اصلاح‌طلبی نکرده است اما فردی معتدل است که با عملکرد دولت نهم و دهم مخالف بود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت افزود: آقای روحانی از این جهت مورد اقبال اصلاح‌طلبان قرار گرفت که ایشان از سایر گزینه‌های دیگر برای آنها بهتر بود البته هیچ یک از تشکل‌های اصلاح‌طلب به حمایت آقای روحانی نیامدند؛ بلکه آنچه اتفاق افتاد حمایت دو شخصیت برجسته از نظر مردم یعنی آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی از آقای روحانی بود.

این عضو جامعه روحانیت مبازر همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در احراز صلاحیت‌ها رخ داد جایگاه آقای هاشمی رفسنجانی در ذهن مردم ارتقاء پیدا کرد از این جهت حمایت آقای هاشمی از آقای روحانی قویا در اقبال مردم موثر واقع شد.

مصباحی مقدم ادامه داد: علاوه بر این موضوع تجربه دو دوره ریاست جمهوری یک فرد غیر روحانی، مردم را به این نتیجه رساند که رییس‌جمهور کردن یک فرد روحانی بهتر است چون تجربه‌های قبلی را بهتر از تجربه‌های اخیر تلقی می‌کردند.

وی در جمع بندی‌ای گفت: ‌مجموعه این مسائل دست به دست هم داد تا آقای روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب برگزیده شود ما به ایشان تبریک می‌گوییم و همانطور که خودشان گفته‌اند انتظار داریم مشی اعتدال در ترکیب کابینه و حل مشکلات ملت را دنبال کنند. توفیق ایشان را در حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور از خداوند می‌خواهیم.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین در خصوص چرایی به اجماع نرسیدن اصولگرایان در انتخابات گفت: اعتقاد بنده بر این است که در بین اصولگرایان از انتخابات مجلس هشتم به بعد یک نوع غرور حاکم شد آن غرور این بود که دوره اصلاح‌طلبی تمام شده و رقابت درون اصولگرایان است.

وی ادامه داد: ما دائما به دوستانی که چنین نگاهی داشتند می‌گفتیم که اشتباه می‌کنند چون اتحاد اصولگرایان آنها را برای خدمت‌شان به مردم بیشتر موفق می‌کند.

مصباحی مقدم افزود: رقابت درون اصولگرایان از نظر مردم به کشمکش قدرت تبدیل می‌شود که این رویکرد خود ضد اصولگرایی است متاسفانه کاندیدا‌های اصولگرا که بنا بود مطابق با یک پیمان واحدی به فرد واحد برسند غالبا تا پایان انتخابات سرموضع خود باقی ماندند؛ شاید آنها انتظار یک معجزه داشتند.

وی افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که مسائل سیاسی را نمی‌توان ساده گرفت. وقتی تشتت، اختلاف و تعدد کاندیدا‌ها در حوزه اصولگرایان بروز کرد، طبعا مردم اقبال نمی‌کنند. آنها در این شرایط احساس می‌کنند بهتراست نزاع مجموعه اصولگرایان را به خودشان واگذار کنند.

مصباحی مقدم همچنین وجود این تحلیل در بین اصولگرایان که انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود را در شکست آنها بی‌تاثیر ندانست و گفت:‌تصور این بود که انتخابات به مرحله دوم می‌رسد و در همین مرحله نیز رقابت درون اصولگرایان باقی خواهد ماند ولی این‌ها خلاف دوراندیشی و خلاف عقلانیت سیاسی بود.

وی همچنین حماسه حضور ملت در انتخابات ریاست جمهوری را به همه مردم ایران و رهبر بزرگوار انقلاب تبریک گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.