حضور اتاق شیراز در رقابت های نهایی دهمین کنگره اتاق های بازرگانی جهان/ طرح «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک» شیراز در راه جهانی شدن

 خبر پارسی – پروژه «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک در راستای یاری کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی» در دهمین رقابت اتاق‌های جهان به عنوان ۵ پروژه برتر در مجموعه «بهترین پروژه ایجاد شغل و توسعه» برگزیده و در کنگره رقابت اتاق‌های جهان که ۲۸ تا ۳۰ شهریور ماه در سیدنی استرالیا در حال برگزاری است برای کسب رتبه نخست رقابت می کند.

طرح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با عنوان «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک»  در راستای حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی، به عنوان یکی از پنج طرح برتر اتاق های بازرگانی جهان، در دهمین کنگره جهانی اتاق های بازرگانی جهان ارائه شد و با ۴ طرح دیگر به رقابت پرداخت.

محمد صاددق حمدیان جهرمی نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در جلسه نهایی ارائه طرح ها در تشریح پروژه اتاق شیراز گفت:

« الگوی تولیدات کشاورزی در ایران از گذشته تا به حال به سمت تولید آب بر‌ترین محصولات حرکت کرده که برخی از این محصولات بیشترین سهم صادرات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند.

 این در حالی است که کشور ایران به دلیل قرارگرفتن در منطقه خشک جهان همواره با معضل کمبود آب به عنوان یک عامل محدودکننده کشاورزی مواجه بوده و استان فارس، نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که به دنبال وقوع خشکسالی‌های پیاپی، کمبود منابع آب به شرایط بحرانی رسیده است.

آثار مخرب پدیده خشکسالی و به تبع آن کاهش بازده فعالیت کشاورزی، اثرات سوء فراوانی بر معیشت و اشتغال روستاییان و به دنبال آن بروز معضلات اجتماعی متعدد داشته است. نرخ رو به افزایش مهاجرت طی سال‌های اخیر شاهدی بر این مدعاست که دلیل اصلی آن را می‌توان تأمین معاش روستائیان در پی مشکلات ناشی از خشکسالی دانست. در راستای مقابله با پدیده خشکسالی از جمله مهمترین پیشنهادهای مطرح شده در محافل علمی و اجرایی، افزایش تولید محصولات ارگانیک و بویژه سهم گیاهان دارویی کم‌آب‌بر در الگوی تولید، با توجه به پتانسیل‌های موجود در ایران و به ویژه در استان فارس است. به طوری که افزایش سهم گیاهان دارویی  ارگانیک  در الگوی تولید و درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزی و کمک به بازاریابی، بازاررسانی و صادرات محصولات ارگانیک  (با توجه به قیمت بالای محصولات ارگانیک در بازارهای هدف )  اقدامی بسیار کلید در راستای رونق مجددکشاورزی استان فارس است.

از سوی دیگر یکی از بزرگترین چالش های روبروی جامعه بشری، مسئله امنیت و سلامت غذای جمیعت رو به رشد دنیا است. در سال‌های اخیر مبانی توسعه پایدار و سلامت محوری با رویکرد نیاز بازارهای مصرف و اقتصاد پر رونق محصولات ارگانیک توجه بسیاری از تولیدکنندگان و تجار را به این مقوله معطوف داشته است. این در حالی است که طبیعت استان فارس عرصه پرقدرت تولید گیاهان دارویی ارگانیک را فراهم آورده است و ارزش افزوده بالای گیاهان دارویی ارگانیک استان فارس می‌تواند به عنوان ارزآورترین بخش صادرات محصولات کشاورزی محسوب شود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با در نظر داشتن توانمندی‌های فوق، با تدوین پروژه‌ «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک  در راستای یاری کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی»، عزم بر توسعه کشت، بازاریابی و صادرات گیاهان دارویی ارگانیک در استان فارس، افزایش میزان اشتغال و رضایت‌مندی روستاییان، تأمین معاش آنها و رونق مجدد کشاورزی استان داشته است.

برای این منظور اتاق بازرگانی شیراز هدف اصلی پروژه فوق را تمرکز بر ترغیب کشاورزان به کشت گونه‌های گیاهان دارویی بومی و انحصاری استان تعیین کرد و در این راستا ارتقاء سطح دانش و آگاهی جامعه هدف به منظور افزایش تقاضا و توسعه و ترویج گیاهان دارویی را در دستور کار خود قرار داد.

همچنین اخذ گواهی‌های معتبر بین المللی ارگانیک و توجه به بازاریابی و تلاش در راستای ساماندهی، شناسایی و معرفی بازارهای هدف داخلی و خارجی گیاهان دارویی از دیگر اهداف مهم این پروژه و کلید اصلی گسترش کشت و تولید گیاهان دارویی همراه با اشتغالزایی پایدار و با ثبات در نظر گرفته شد.

از جمله اقدامات زیر بنایی این پروژه، بررسی تمایل بازارهای صادراتی و داخلی به محصولات گوناگون گیاهان دارویی ارگانیک  و تغییر الگوی کشت این محصولات و برقراری و هدایت ارتباطات مناسب بین واحدهای تولید، فرآوری، بسته‌بندی، صادراتی و … بود. همچنین به منظور آگاهی و ترغیب بیشتر جامعه هدف، جلسات تخصصی و همایش ملی تولید محصولات ارگانیک و  دوره‌های آموزشی برگزار و نشریات آموزشی و ترویجی در این خصوص تهیه و چاپ شد. همچنین این پروژه در گامی دیگر بسترهای لازم برای هم اندیشی واحدهای فعال در زمینه تولید و فراوری گیاهان دارویی ارگانیک  را فراهم و روش‌های مختلف تنظیم و ساماندهی بازار گیاهان داروئی را ضمن تشخیص گونه‌های دارای اولویت و متناسب با واحدهای فعال ابداع کرد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی شیراز در راستای پشبرد موفق پروژه فوق و همگام با اهداف از پیش تعیین شده، به عنوان دبیر و میزبان نخستین همایش گیاهان دارویی استان فارس در بهمن ماه ۱۳۹۵، در برگزاری این همایش نقش محوری ایفا کرد. در همایش گیاهان دارویی استان فارس، به تغییر نگاه مردم در مصرف گیاهان دارویی، تغییر در نگرش کشاورزان و تغییر الگوی کشت و جایگزینی کشت گیاهان دارویی و تغییر در نگرش سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات گیاهان دارویی پرداخته شد. انجام عملیات شناسنامه دار کردن عرصه‌های گیاهان دارویی استان برای توسعه فعالیت های بین المللی ارگانیک از اقدامات بزرگ این پروژه برای برای اخذ گواهینامه IFOAM بوده است.  اخذ گواهی ارگانیک برای ۴۱۰۰۰ هکتار ازعرصه‌های تولید گیاهان دارویی تحت مجوز IFOAM نیز از دیگر دستاوردهای بسیار ارزنده پروژه حاضر است.»

پروژه «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک در راستای یاری کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی» در دهمین رقابت اتاق‌های جهان به عنوان ۵ پروژه برتر در مجموعه «بهترین پروژه ایجاد شغل و توسعه» برگزیده و در کنگره رقابت اتاق‌های جهان که ۲۸ الی ۳۰ شهریور ماه در سیدنی استرالیا در حال برگزاری است برای کسب رتبه نخست رقابت می کند. در اجلاس امسال در چهار بخش اتاق های بازرگانی به رقابت با هم خواهند پرداخت که اتاق شیراز در بخش «بهترین پروژه ایجاد شغل و توسعه» حضور دارد.

در این رقابت طرح هایی از اتاق های بازرگانی کلمبیا، فیلیپین، انگلستان و ترکیه هم حضور داشتند. مدیریت جلسه برگزاری این رقابت با یکی از مدیران اتاق بازرگانی عربستان بود. برنده نهایی این رقابت روز جمعه و همزمان با اعلام برندگان سه بخش دیگر در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

همچنین در این دوره اتاق اصفهان نیز در یکی دیگر از بخش های رقابتی حضور دارد و قرار است فردا در جلسه نهایی طرح خود را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.