حذف افراد معترض!/نامه سرگشاده فعالان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر اعتراض به اتفاقات اخیر انجمن اسلامی دانشجویان/ کجاست آن انجمن اسلامی که هرگز تشکیلات بالا به پایین نداشت؟

خبر پارسی – فعالان دانشجویی نشریات، دبیران و اعضای کنونی و سابق شورای انجمن اسلامی شش دانشکدهدانشگاه علوم پزشکی شیراز به اتفاقات اخیر در انجمن اسلامی دانشجویان واکنش نشان داده و در نامه ای سرگشاده به این اتفاقات اعتراض کردند.

در نامه یاد شده که یک نسخه از آن در اختیار خبر پارسی قرار گرفته،آمده است:

    جنبش دانشجویی، به عنوان صدای آگاه دانشگاه، همواره در طول تاریخ پر فراز و نشیب این آب و خاک به عنوان آوانگارد جریان های تحول‌خواهی و آزادیخواهی نقش به سزایی ایفا کرده و در راه رسیدن به آرمان هاو ایده آلهایش، همواره چوب و چماق حاکمیت و قدرت را بر سر خود حس کرده اما لحظه ای عقب ننشسته است. چه آن گاه که سه آذر اهورایی اش را بر سر راه نیکسون در دانشگاه تهران فدای استقلال و عزت ملی کرد و چه آن گاه که در روزهای شکل گیری انقلاب اسلامی، تنور دانشگاه را پر حرارت تر از کوچه و بازار نگه داشت و چه پس از آن که بر سر آرمان ها و شعارهای انقلاب ایستاد و در برهه های مختلف تاوان آن را داد. انجمن های اسلامی به عنوان پرچم دار و بازوی جنبش دانشجویی، همواره نقش برجسته ای داشته اند و جریان حاکم نیز سعی در سرکوب یا کنترل آن ها به وسیله نیروهای وابسته داشته است. به سبب همین موضع گیری های مستقل و منتقدانه انجمن های اسلامی در طول حیات‌شان، دانشجویان نیز نسبت به اتفاقات مربوط به آنها حساسیت خاصی داشته و در همه حال سعی به حفظ این سنگر مقدس داشته‌اند. دانشجویان عزیز، اکنون سخن از زیر پا گذاشتن حرمت دانشجو و دانشگاه در میان است.

    انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به هیچ عنوان در وضعیت خوبی به سر نمی برد. اساسنامه این تشکل، سال گذشته طی روندی غیر قانونی و بدون اطلاع هیچ‌کدام از اعضا، دچار تغییرات گسترده شده و بدبختانه در نهایت تعجب (با توجه به عدم تایید اعضا) به تصویب هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه رسیده است. انتخابات شورای مرکزی نیز بر طبق همین اساسنامه و با بی قانونی های بسیار برگزار گردیده است (تمامی جزئیات را پس از تعطیلات در ویژه نامه دانشجویی داد بخوانید).

تغییراتی که از آن نام می بریم، موجب باز شدن پای افراد غیر دانشجو (از بیرون دانشگاه) به حساس ترین تصمیم گیری های تشکل شده و زمینه سوءاستفاده های افراد را از انجمن اسلامی دانشجویان فراهم نموده است. همچنین این تغییرات، ساده ترین اصول اولیه انجمن های اسلامی را نادیده گرفته و استقلال دانشکده ها را به طور کلی زیر سوال برده؛ تا آنجا که انتخابات اعضای هر دانشکده، جای خود را به عزل و نصب دبیران و شورای دانشکده ها داده است! این تغییرات حقوق اساسی دانشجویان عضو (شورای عمومی) را در اختیار افرادی غیر دانشجو و بیرون از دانشگاه (تحت نام ادوار) قرار داده و با اضافه کردن موارد گوناگون، زمینه برخوردهای سلیقه‌ای و برگزاری انتخاباتی نمایشی برای شورای مرکزی (دست‌نشانده دبیر قبلی) و نیز تغییرات دل بخواهی در هر زمان را برای دانشکده ها (بدون نیاز به برگزاری انتخابات) فراهم نموده است.

    پس از مطلع شدن از وضعیت این اساسنامه، ما به عنوان جمعی از دبیران و اعضای شورای انجمن اسلامی شش دانشکده و برخی اعضای سابق و نیز فعالان نشریات دانشجویی، در نامه ای خطاب به هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه، نسبت به رویه نامیمونی که در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آغاز شده (یک بدعت بی سابقه و غیر قابل تحمل)، مراتب اعتراض خود را همراه با مستندات قانونی بیان کردیم که تا کنون روند رسیدگی به آن ادامه دارد.

اما شب گذشته با خبر شدیم که شورای مرکزی با زیر پا گذاشته شدن استقلال دانشکده ها (و بدون اطلاع هیچ کدام از اعضا) و درست در زمان رسیدگی به اعتراضات توسط هیات نظارت بر تشکل ها، در اقدامی عجولانه دبیران انجمن اسلامی دانشکده های پرستاری، داروسازی و دندانپزشکی را عزل نموده و برای آنان جایگزین منصوب کرده است. این اقدام آغاز روندی از بالا به پایین و حکمرانی عده ای خاص در انجمن اسلامی دانشجویان است. حال کجاست آن تشکل دانشجویی که همه چیزش بر مبنای رای اکثریت اعضا بود؟ کجاست آن انجمن اسلامی که هرگز تشکیلات بالا به پایین نداشت؟ شورای مرکزی چگونه در زمانی که اعتراضات در حال بررسی است، افراد معترض را حذف می‌کند؟

نام انجمن اسلامی همواره پاک بوده و خواهد بود. حرف های ما در اعتراض به کارهای انجام شده توسط اشخاص است.

    بدبختانه باید گفت که شورای مرکزی تنها بازیچه دست افرادی غیر دانشجو شده که در بیرون دانشگاه و در راستای نیل به اهداف شخصی و بهره برداری های سیاسی از نام انجمن اسلامی دانشجویان سود می برند. افرادی که با آوردن اسم خود در کنار طیف ها و جناح های مختلف سیاسی، سعی به دریافت امتیاز از این گروه ها دارند.

حال که فعالان دانشجویی یک به یک از این تشکل حذف شده اند و افراد بی خبر و نا آگاه به مسائل، بر مسندهای ظاهری نشسته اند و عملا بازیچه دست دیگران هستند، حال که از تمام پتانسیل های موجود در این تشکل استفاده می شود تا عده ای در گروه های سیاسی صاحب عنوان و جایگاه شوند، حال که چیزی از اساسنامه انجمن اسلامی باقی نمانده، حال که حتی ساده ترین اصول یک تشکل دانشجویی در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت نمی شود و دانشکده ها به طرز وقیحانه ای دست‌خوش عزل و نصب های بی سابقه می گردند، دیگر جای تامل و صبر باقی نمی ماند.

   لذا از تمامی دانشجویان و گروه‌های دانشجویی دعوت می‌کنیم که در این حرکت اصیل دانشجویی، از معترضان به روند گفته شده حمایت کنند و اجازه ندهند که این تشکل با سابقه دانشگاه و کشور، بیش از این دچار زوال گردد. از هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه نیز، به عنوان تنها مرجع و تنها پشتوانه قانونی خود، تقاضای پیگیری به حق این اعتراضات را داریم. با توکل به خداوند، پایبندی به قانون و امید به اجرای عدالت، مسیرمان را تا جای ممکن پیش خواهیم برد و در گفته ها و نوشته هایمان، استفاده های ابزاری و دم‌دستی از آیات قرآن کریم، اهل بیت علیهم السلام، امام راحل و نیز مقام معظم رهبری را (ضمن گواه به اعتقاد راسخ) کنار می گذاریم و حق را مبنای عمل قرار می‌دهیم. باشد که همه امروز به ما بپیوندند و زبان کسی پشت دیوار سکوت نایستد و نگوید که «به ما ربطی ندارد».

اسامی امضا کنندگان نامه: اصغر امامی(دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده پرستاری، مدیرمسئول نشریه سوتک) ـ اسماعیل کارگر(دبیر فرهنگی سابق انجمن اسلامی دانشگاه، مدیرمسئول نشریه پنجره) ـ ساجد دشمن فنا یزدی(دبیر دانشکده پیراپزشکی) ـ علی رضا صمدی(دبیر دانشکده دندانپزشکی ـ مدیرمسئول نشریه راستا)-ستاره محمدی(دبیر دانشکده پرستاری) ـ سجاد خراسانی(دبیر دانشکده داروسازی) ـ محمد امین عطازادگان(دبیر دانشکده های بهداشت و تغذیه) ـ محسن رنجبر ـ علی شمالی– روزبه شاهمرادی (اعضای دانشکده داروسازی) ـ علی زارع ـ عبدا… پیری ـ ابراهیم شهدادی ـ پویان سوسنی ـ سامان رجبیان ـ احمد علی پور(اعضای دانشکده دندانپزشکی) ـ عارف عباس نژاد ـ فاطمه کوچک ـ سمانه زارع ـ علیرضا قنبری(اعضای دانشکده پرستاری) ـ حمیدرضا حق شناس ـ حسام برزگر ـ مهدی کریمی ـ مهرداد کدخدا ـ محمدحسین گوهرزاده(اعضای دانشکده پرستاری) ـ محمد جواد آزادی خواه(دبیر سابق دانشکده پرستاری) ـ پوریا ابوالقاسمی ـ جواد پادگانه ـ شهاب حسینی(اعضای دانشکده پیراپزشکی) ـ محمد رمضانیـ رامین میرشکاری(اعضای دانشکده پزشکی) ـ مهدی نبوی(عضو سابق دانشکده پزشکی، مدیرمسئول نشریه اندیشه نو) ـ محمد حسن دارابی ـ حسین عسکریان ـ رسول دریجانی(اعضای سابق دانشکده پزشکی) ـ سجاد وهابی پور(مدیرمسئول نشریه جوانه) ـ شاهین سلطانی نژاد(مدیرمسئول سابق نشریه جوانه) ـ بیژن عربی(م. نشریه پگاه امید) ـ زهرا رضوی(م. نشریه شبانه) ـ مهرداد مصطفوی‌پور(م. نشریه نیش دارو) ـ رضا بلوکی ـاحسان هادی پور ـ محمد قانع جهرمی ـ عمران ظفری نژاد ـ اسماعیل زلالی ـ امید زارع(فعال نشریات) ـ مهیار کاظمی (دبیر کانون کتاب ـ فعال نشریات)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.