حجت الاسلام معادیخواه در شیراز : اسلام دین قلم است نه شمشیر

خبر پارسی – نخستین شب از سوگواره حدیث نینوا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه و شعرخوانی پروانه نجاتی به همت سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس و جمعیت زنان نواندیش مسلمان در شیراز برگزار شد.
حجت الاسلام معادیخواه پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه در سخنانی با اشاره به حادثه منا در ایام حج امسال، گفت: در این مراسم مناسب دیدم به بیان دو روایت تاریخی تاثیرگذار در جریان کربلا بپردازم که در منا اتفاق افتاده است.
وی به تشریح ویژگی های معاویه در حکومتداری پرداخت و افزود: معاویه بر خلاف خلفای قبل از خود به همسویی دین با سیاست اعتقادی نداشت و به قول امروزی ها سکولار بود. بنابراین در تمام طول ۲۰ سال یکه تازی خود در حکومت فقط دو بار به حج رفت.
معادیخواه بیان کرد: معاویه یک بار در زمان شهادت مولا علی به مکه رفت که قدرت خود را به مسلمانان نشان دهد و بار دوم هم با تشریفات مفصل به حج رفت و با حسسین بن علی، عبدالله بن عمر، عبدالرحمان بن ابوبکر و عبدالله زبیر محرمانه و خصوصی دیدار کرد و گفت«فردا در منا سخنرانی می کنم و گردن هر کس که در رد یا تائید حرفهایم سخنی بگوید، با شمشیر می زنم».
به گفته این پژوهشگر تاریخ اسلام، معاویه بن ابوسفیان فردای دیدارش با فرزندان صحابی و خلفای قبل از خود، در منا برای حجاج سخنرانی کرده و خود را مطیع نظر تابعین نشان داد. بنابراین امام حسین مجبور به سکوت شد چرا که نمی توانست ذهن مردم را در برابر توطئه معاویه روشن کند.
وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد که این اقدام معاویه از حلیه های مروان بن حکم نشات می گرفت و تاریخ نشان میدهد مروان خود را نسبت به یزید مستحق تر از جانشینی معاویه می دانست و تلاش می کرد با هر ترفندی معاویه و یزید را در مقابل اصحاب و تابعین قرار دهد تا آنجا که حتی معاویه در ادامه همین سفر سکته ناقص زد و بخشی از توانایی جسمی خود را تا پایان عمر از دست داد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امام حسین (ع)در عکس العمل اقدام معاویه سال بعد در موسم حج همه اصحاب و تابعین پیامبر را در منا جمع کرده و نامه ای بسیار تند خطاب به آنها منتشر کرد که متاسفانه بخش ناقصی از آن در کتاب تحف العقول وجود دارد.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار صحابه در اسلام بعد از پیامبر افزود: امام حسین (ع)بابت بی اعتنایی صحابه یا همان علمای اسلام به تلاش های معاویه و یزید برای باقی ماندن در قدرت، تعابیری بسیار تند به کار می برد که متاسفانه تنها سرنخ هایی از آن باقی مانده است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: معاویه با برنامه ریزی های پر هزینه و پیچیده بسیاری از علمای صدر اسلام را گرفتار کرده بود تا آنجا که جای بزرگانی چون عبدالله بن عباس در حادثه کربلا خالی بود.
وی با اشاره به جایگاه عبدالله بن عباس در تاریخ صدر اسلام افزود: امام حسین (ع)قبل از قیام عاشورا مشخصا با دو نفر یعنی عبدالله بن عمر و عبدالله بن عباس وارد مذاکره شد اما هیچکدام حاضر به همراهی با امام نشدند در حالیکه به بی کفایتی یزید اعتقاد داشتند.
معادیخواه با بیان اینکه در صورت همراهی علمای صدر اسلام با امام حسین ورق در کربلا بر می گشت، ادامه داد: معاویه برای اینکه به یزید رنگ و بوی حجازی داده باشد، دختر عبدالله بن عباس را به عقد یزید در آورد و همین دست و پای صحابی چون عبدالله بن عباس را در قیام کربلا بست.
وی خاطرنشان کرد: ترفندهایی همچون اصرار ابن زیاد بر فرماندهی ابن سعد با آن سابقه پدرش در صدر اسلام، در کربلا تنها برای فریب افکار عمومی و مشروعیت بخشیدن به قتل امام حسین بود.
این مورخ در بیان شرایط اجتماعی قبل و بعد از قیام امام حسین گفت: واقعیت این است که در تمام منابع شیعی و سنی بیشتر از ۳۰ یا ۴۰ صفحه مطلب از حسنین و حتا پیامبر و خلفای راشدین باقی نمانده است و کتابی همچون نهج البلاغه تنها ۵۰ ساعت از عمر مبارک امیرالمومنین را روایت می کند.
وی با انتقاد از تعطیلی قلم به بهانه حفظ قران در صدر اسلام ابراز کرد: دینی که بلندترین و افتخارآفرین ترین تعابیر را در مورد اهمیت قلم دارد، امروز به عنوان دین شمشیر معرفی می شود در حالیکه حق این بود مبعث رسول اکرم(ص) را جشن قلم معرفی کنند.
معادیخواه افزود: اگر دعای عرفه با آن مضامین خاص کنار بگذاریم، مطالب قابل توجهی در مورد امام حسین در منابع شیعه و سنی نداریم. نمی شود دو دهه دو شخصیت مثل حسن(ع) و حسین(ع) در بین مسلمانان زندگی کنند و هیچ اثری از آنان نداشته باشیم.
وی هجرت امام حسن(ع) از عراق به مدینه را هجرت سوم در تاریخ اسلام معرفی کرد و گفت: اگر کسی قیام امام حسین جدا از صلح امام حسن خیال کند، سخت در اشتباه است.
این مدرس تاریخ اسلام با اشاره به برخی رفتارهای معاویه خاطر نشان کرد: همه از داستان معاویه غافلند در حالیکه اگر صلح حسن با درایت و عزم حسسنین امضا نمی شد، چیزی از اسلام باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه هجرت امام علی از مدینه به عراق با هدف انجام اصلاحات علوی در جامعه بود، ادامه داد: هجرت امام حسن از عراق به مدینه هجرت سومی در اسلام بود که شالوده خط امامت را گذاشت و حماسه عاشورا در امتداد همین خطی است که حسنین به یادگار گذاشتند.
دکتر مسعود رهبری دبیر منطقه فارس سازمان عدالت و آزادی در سخنانی گفت: فضای غبار آلود و بی مهری که چند سال گذشته بر استان حاکم بود، حتا اجازه برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم به احزاب و تشکلهای اصلاح طلب نمی داد.
وی ادامه داد: در هر محرم و عاشورا حسرت می خوردیم که چرا امکان عزاداری و درس آموختن از قیام عاشورا با قرائت اصلاح طلبانه وجود ندارد.
رهبری بیان کرد: با وزش نسیم اعتدال در کشور و استان توانستیم بعد از چند سال سنت حسنه گذشته را احیا کرده و با سلیقه و فکر نواندیشان دینی مراسم عزاداری اباعبدالله حسین را برگزار کنیم.
وی در پایان یاد حاج وحید اسلامی و دیگر شهدای حادثه منا را گرامی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.