جهاد دانشگاهی فارس، ظرفیتی پنهان

خبرپارسی – محمود شبان سروستانی:

جهاد دانشگاهی از جمله نهادهایی است که در سطح کشور از ابتدای انقلاب تا کنون منشاء خدمات ارزشمندی در تمامی حوزه های علمی، فرهنگی، صنعتی و حتی نظامی بوده است .

این نهاد با بهره جستن از ظرفیت نیروهای کارآمدعلمی دانشگاهی موفق به رمزگشای و ابداء و بومی سازی بسیاری از مسائل پیچیده علمی و صنعتی که پیش ازآن در انحصار قدرت های بزرگ دنیا بود شده است .

جهاد دانشگاهی فارس که دومین مرکز بعد از تهران در سطح کشور بوده است با توجه به در دسترس داشتن ظرفیتی چون دانشگاه شیراز از همان ابتدا خود را به عنوان یکی از مراکز مهم و قابل اعتنا مطرح کرد و تا سال ها در این عرصه یکه تازی می کرد .

اما متاسفانه نهاد جهاد دانشگاهی فارس با تمام توانمندی و ظرفیت بالایی که دارد دست کم برای بیش از یک دهه و با مدیریتی راکد به انزوا رفت به گونه ای که از نام و عنوان بزرگ گذشته تنها ساختمان و تابلوسردرب آن در حاشیه بلوار پیر زند شیراز دیده می شد .

نهادی که در کوران مشکلات فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و بویژ‍ه بحران کم آبی و کم بارشی سالیان اخیراستان پهناور فارس می توانست با توجه به پتانسیل بالای علمی و تخصصی، گره گشاباشد، به انزوا تن داد و با استدلال “دیکته نانوشته غلط ندارد” ترجیح داد به فعالیت های درون سازمانی خود مشغول شود تا مبادا به واسطه درخشش به چشم بیاید و کسی چشم طمع به مدیریت و ریاست آن داشته باشد .

این سیاست انزوا طلبانه موجب شد که حتی دستگاه های مدیریتی استان هم از جهاد غافل شده و کمترپیگیر چرایی حضور نداشتن این نهاد شوند و این شد که استان های همجوار و همسایه از میدان خالی نهایت استفاده را برده و بواسطه فعالیت هایی که انجام دادند امتیازات بسیاری را از مرکز دریافت کردند .

اما در هفته گذشته خبری در خبرگزاری ایسنای فارس منتشر شد که نوید جریان یافتن خونی تازه در کالبد پیر جهاد دانشگاهی فارس را می داد، “دیدار رئیس جدید جهاد دانشگاهی با استاندار فارس” و مباحثی که در این دیدار مطرح شده بود در صورت پیگیری دو طرف می تواند حضور و ظهور دوباره یک نهاد علمی تخصصی قدرتمند را برای بررسی کارشناسانه وارائه راه برون رفت از بحران های موجود، در کنارمسئولین و مدیریت استان فراهم سازد .

اینکه مدیریت جدید پیشقدم دیدارهایی از این دست شده رخدادی میمون است که باید به رویه ی جاری نهاد تبدیل شود تا ظرفیت های پنهان جهاد دانشگاهی فارس آشکار شود واجرای پروژه های کلان پژوهشی، فرهنگی وعلمی را جایگزین برگزاری کلاس ها و دوره هایی کند که جهاد را تا سطح یک آموزشگاه فنی و حرفه ای پایین می آورد .

وجود مشکلات متعدد در حوزه های مختلف استان فارس، هر چند برای مردم ملال آور است اما فضایی مناسب را پیش روی نهاد هایی چون جهاد قرار می دهد تا با استفاده از ظرفیت سترگ علمی، تخصصی و دانشگاهی شیراز علاوه بر گره گشایی مشکلات، موجبات رشد و بالندگی نیروها و استعدادهای در اختیار خود را فراهم کند .

مشکل کم آبی و خشکسالی چند سالی است که گریبانگیر کشور و استان فارس شده است، مشکلی که بیش از آنکه منشاء اقلیمی داشته باشد علت سوء مدیریتی داشته است، لذا راه حل آن هم با اصلاح امور مربوطه اعم از مدیریت بحران آب و اصلاح امور مصرف این ماده حیاتی است که برنامه ریزی و بررسی علمی را می طلبد و دانشگاه و بطور مشخص جهاد دانشگاهی می تواند در این مسیر موثر و مشکل گشا باشد .

کشاورزی و کم آبی علت و معلول یکدیگرند و از طرفی فضای کسب و کار بیش از ۸۰ درصد مردم سرزمین فارس کشاورزی است، سوء مصرف و کشت و کار بی برنامه و بی حساب و کتاب، می رود تا مزارع و باغات فارس را به برهوت تبدیل کند و تجربه نشان داده که نسخه های برون استانی دردی از این مشکل خانمان سوز را حل نکرده و نمی کند لذا می طلبد که پژوهشگاه و قرارگاه ویژه حل معظل کم آبی و اصلاح مصرف آب در نهاد جهاد دانشگاهی فارس ایجاد شود.

برق و انرژی نیز از دیگر حوزه های متاثر از مشکلات کم آبی، نبود فرهنگ درست استفاده کردن و تولید نا مقرون به صرفه است که می تواند در آینده نزدیک به یک بحران تبدیل شود، فارس به واسطه گستردگی و داشتن بیابان های دارای بیشینه آفتاب در طول سال و مناطق بادخیز از جمله اقلیم های مناسب تولید انرژی سبز و تجدید پذیر است که جهاد دانشگااهی با توان بالقوه ای که دارد اگر تنها به دو مقوله آب و انرژی بپردازد، گامی بسیار مهم و بزرگ را در راستای توسعه فارس و حل مشکلات مردم برداشته و به رسالت ذاتی خود عمل کرده است .

به هر حال حضور مدیریت جوانی که به نظر می رسد بنا دارد حصارهای انزوای کشیده شده به اطراف جهاد، توسط مدیریت های گذشته را ویران کند، نوید رخدادهای خوب در این نهاد انقلابی را می دهد که اگر با همراهی و استقبال مسئولین مواجه شود بی تردید روزهای خوبی را برای استان و مردم فارس رقم می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.