جشنواره‌ی عشایر و اقوام در فارس سالانه برگزار می شود

خبرپارسی – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس وعده داد که در راستای انجام وظایف فرهنگی و هنری در قبال جامعه‌ی عشایر، برگزاری جشنواره‌ی عشایر و اقوام به شکل سالانه در فارس را دنبال کند.

به گزارش روابط عمومی ارشاد فارس، صابر سهرابی در جمع گروهی از فعالان فرهنگی و هنری عشایر استان فارس با اشاره به اهمیت و جایگاه این قشر از جامعه، گفت: در طرحی که دی ماه ۹۵ توسط دولت تصویب شد، ارائه‌ی خدمات مذهبی و فرهنگی به جامعه‌ی عشایر به ارشاد واگذار شده است.

سهرابی با اشاره به جمعیت ۱۲٫۴ درصدی عشایر در استان فارس، اهمیت توجه به نیازهای مختلف خصوصا در حوزه‌‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های محلی، ملی و بین‌المللی به منظور معرفی و شناساندن ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، پتانسیل ها و ارزش های فرهنگی و اجتماعی عشایر، مطالعه و حمایت از راه اندازی موسسات قرآنی در نقاط پرتراکم عشایر و شناسایی استعدادهای برتر قرآن و حمایت از پژوهش های فرهنگی و هنری (بنیادی و کاربردی) مرتبط با جامعه عشایری را از طرح‌های مد نظر در این رابطه دانست.

سهرابی یکی از اولویت‌های خود را فعالیت‌ بیشتر و هدفمند در حوزه اقوام دانست و با بیان اینکه عشایر استان فارس این امید را داشته باشند که هرسال دست کم یک جشنواره  به نام این ایل با حضور عشایر اجرا کنند، تعامل و همکاری با اداره کل امور عشایری را مهم برشمرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد برای ادارات کل وظایفی تعریف کرده که راهگشای انتظارات عشایر است.

سهرابی حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد انجمنی فرهنگی و هنری در زمینه اقوام به ویژه عشایر استان فارس اعلام و پیشنهاد کرد که با توجه به اینکه در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری دارای انجمن هستیم، اما در زمینه اقوام هنوز اقدامی نشده که انتظار می رود با همکاری ایل قشقایی این روند تسهیل شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس  از آمادگی نگارخانه وصال برای برپایی نمایشگاه های هنری عشایر خبر داد و گفت: این روند با همکاری معاونت هنری تسریع می شود تا فضا در اختیار هنرمندان ایل قرار گیرد .

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم از اجابت مطالبه های فرهنگی عشایر و ایل قشقایی خبر داد و گفت: در موضوع اعزام گروه هایی که از استان فارس به کشورهای مختلف انجام پذیرفته خوشبختانه بحث اعزام گروه های موسیقی ایلات عشایر به طور جدی دنبال شده است .

مهدی امیدبخش با تجلیل از منوچهر کیانی از چهره های فرهنگی عشایر اعلام کرد: تقریبا دو هفته پیش نامه ای از سوی وزارت آمد که از ما خواسته شده بزرگان حوزه های مختلف فرهنگی را معرفی کنیم که ایشان به عنوان یکی از بزرگان فرهنگی استان به مرکز معرفی شد .

وی با بیان اینکه منوچهر کیانی علیرغم دینی که به گردن فرهنگ و هنر استان دارد، مورد تجلیل قرار نگرفته است، بنابر این امیدواریم این جلسه حسن مطلعی باشد که بتوانیم از مقام ایشان هم تجلیل به عمل آید .

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد فارس از آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای تشکیل انجمن فرهنگی عشایر هم خبر داد و افزود: علیرغم محدودیت های قانونی صدور مجوز خانه های فرهنگ، اما هربار مراجعه شده سعی کردیم با آغوش باز از برنامه های مرتبط با عشایر حمایت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.