جای خالی پژوهشکده موسیقی فارس در شیراز

موسیقی در کنار زبان، یکی از بخش­های هویت فرهنگی به شمار می­رود. در فرهنگ­های سنتی موسیقی نه تنها با شئون مختلف زندگی مردم ارتباط دارد، بلکه با تمام هنرها نیز مرتبط است.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، هنرهایی چون ادبیات شفاهی و کتبی، نگارگری، هنرهای نمایشی و آیین­های بومی.اهمیت موسیقی محلی به حدی است که امروزه در دنیا رشته­ای به نام اتنوموزیکولوژی در دانشگاه­های دنیا وجود دارد و دانشجویان این رشته هنری به دو مقوله شناخت موسیقی و قوم­شناسی و ارتباط آنها با یکدیگر می­پردازند.

پیشتر، جشنواره موسیقی «سرنای وحدت» با محوریت آیین‌های شادی و سرور مناطق و نواحی ایران و حضور گروه‌های مختلف موسیقی از سراسر کشور، در شیرازبرگزار شد.

به گفته”علیرضا پرورش” -رییس حوزه هنری استان فارس- جمع آوری آیین‌ها، موسیقی‌ها و رسوم شادمانی مناطق و نواحی ایران ، آشنایی نسل جوان با ارزش‌های فرهنگی و میراث اصیل موسیقی و حس اتحاد و همدلی ،علی رغم تکثر قومی، فرهنگی و زبانی ؛از دستاورد های این جشنواره بود.

“مهدی ترحمی” آهنگساز و نوازنده سنتوربا اشاره به تاثیرات مثبت برپایی چنین همایش هایی درشیراز،در باره اهمیت موسیقی محلی فارس به ایسنا می گوید:از آنجایی که موسیقی محلی و اصیل هر منطقه بیانگر فرهنگ اصیل و قومی و آداب و رسوم آن منطقه است، استان فارس نیز به دلیل شرایط آب و هوایی دارای بخش­های متنوع موسیقی محلی و قومی است و همین امر موجب پدید آمدن موسیقی­های ناب و متنوعی از دل آبها، کوهسارها و طبیعت این مرز و بوم شده است.

وی می افزاید: تلاش بزرگان این نوع موسیقی کشف و بازسازی ملودی­های ناب و اجرا نشده موسیقی محلی شیراز و موسیقی منطقه داراب، جهرم، صابونات، لری، موسیقی قشقایی و… با حفظ اصالت لحن و اصطلاحات رایج با همان ساختار اولیه است.

وی اضافه می کند: استان فارس از دیرگاهان تاکنون یکی از مراکز مهم تجلی هویت و فرهنگ ایران بوده است. در این استان هر چند قبایل و عشایر غیرفارسی مثل ترکان قشقایی، ایلات بویراحمدی و عشایر عرب به سر می­برند، اما آنها نگهبانان فرهنگ و موسیقی اصیل فارس بوده­اند و در گذر قرن­ها، این میراث ارزشمند را به نسل­های بعدی منتقل کرده­اند.

وی یکی از مراکز مهم موسیقی محلی فارس را شهرستان جهرم می­داند و ادامه می­دهد: قدمت موسیقی در منطقه جهرم، به دوره ساسانیان و روزگار موسیقی­دان بلندآوازه ایران «باربد جهرمی» می­رسد و صابونات، لار، فسا، نوبندگان، کازرون و شیراز از دیگر خاستگاه­های ترانه­های محلی فارس هستند.

به گفته او ترانه­های محلی فارس که در برگیرنده شعرهای فارس است، بیشتر با تار و تمبک نواخته می­شود و از ویژگی­های آن نزدیکی با موسیقی ردیف ایران است. برای مثال پرده­بندی و فواصل نت­های تصنیف جهرمی، همان درجات گوشه اوج یا شهناز در دستگاه شور است.

این نوازنده می­گوید: از جمله ترانه­های قدیمی موسیقی محلی فارس می­توان به تصنیف جهرمی – صابوناتی، زنگ شتر جهرمی و هُوی ببار در منطقه جهرم اشاره کرد یا آواز در موسیقی قشقایی که با ساز کرنا نواخته می­شود.

سید” ناصر موسوی” ،خواننده موسیقی محلی فارس نیز، برپایی صرف یک جشنواره موسیقی را کمک چندانی برای پیشبرد کیفی موسیقی محلی فارس نمی داند ومی گوید: موسیقی محلی فارس ویژگی­های زیادی دارد که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد: ناب و دست نخورده بودن، قابلیت ترکیب با شعرهای روان و قابل فهم مردم عامه و مطابق بودن با لهجه خواص و گویش­های محلی هر منطقه که همه این مؤلفه­ها سبب شده تا این گونه موسیقایی سینه به سینه و نسل به نسل در گذر تاریخ حفظ و احیا شود و هم­اکنون در دسترس ما قرار گیرد و البته این امر مسئولیت و تعهد ما را نسبت به قبل دوچندان می­کند.

موسوی می­افزاید: موسیقی فارس آن قدر غنا دارد که با احداث یک پژوهشکده موسیقی، ملودی­های موجود را سر و سامان دهند و افتخاری دیگر بر افتخارات فرهنگی این استان بیفزایند.

“محمد رضا گل پرداز” کارشناس موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تاکید بر اهمیت موسیقی محلی فارس و ضرورت گسترش وحفظ آن می گوید:موسیقی محلی فارس،امانتی است که از گذشتگان به دست ما رسیده است وما باید میراث دار خوبی باشیم.

وی می افزاید:متاسفانه در بیشتر نقاط کشور موسیقی محلی فارس را با موسیقی قشقایی و ساز و دهل اجرای آن می شناسند ، در حالی که موسیقی محلی فارس غنی تر و شامل گوشه ها و مقام های خاصی است که هنوز ناشناخته مانده وجای آن دارد که پژوهشگران و محققان خوب کشور، به این مهم توجه کنند.

وی فعالان شیراز در حوزه موسیقی محلی را ۵ گروه برمی شمرد و می گوید:مدتی است که در حال رایزنی برای تشکیل انجمن فعالان موسیقی محلی فارس هستیم و امید واریم که با همکاری نوازندگان این رشته ، در آینده نزدیک بتوانیم مرکزی را برای پژوهش های این گونه فاخر موسیقی ،در شیراز راه اندازی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.