تنگ بلاغی از آب رها نشد که در آتش بسوزد!

خبر پارسی – تنگ بلاغی یک بار دیگر خبر ساز شد.اگر حدود یک دهه پیش نگران غرق شدن این تنگه تاریخی بودیم که جاده شاهی را در درون خود قرار داده بود حالا چند روزی است در آتش جهل دامداران و برخی از مسئوولان می سوزد!

تنگه ای سرشار از خاطره ها
تنگ بلاغی برای ما ایرانیان سرشار است از خاطره‌ها، پیروزی‌ها و عبور پر از جلال و شکوه داریوش و خشایارشا و اردشیر و دیگر شاهان هخامنشی در طول ۲۲۰ سال سلطنت است.
اگر روزگاری اسکندر مقدونی آرامش ۲۵۰ ساله این منطقه را به هم ریخت و با تعقیب داریوش سر از تخت جمشید بیرون آورد در این سالها یک روز آب آن را تهدید می کند و یک روز آتش !

رها شدن از آب و گرفتار شدن در آتش!

اگر روزی مقاومت دوستداران میراث فرهنگی باعث شد تا مهمترین راه شاهی در جهان به زیر آب نرود،امروز این مسیر در آتش جهل تعدادی دامدار که برای طبخ غذای خود ناشیانه عمل کردند، می سوزد. آتش اگرچه لحظه به لحظه بیشتر شد و سایه ترس و نگرانی بر منطقه افکنده شد اما بنا بر اظهارات دکتر ولوی مدیر کل محیط زیست فارس اگر در همان روز اول هلی بردی می آمد و آتش را خاموش می کرد سوختن پوشش گیاهی و جانوری منطقه حتا به چندین ساعت هم نمی رسید.اما افسوس که ناگهان “چقدر زود دیر می شود” تا یک بار دیگر تاریخ تکرار شود.

از دستمال قیصریه تا استکان چای!

اگر دیروز قیصریه را برای دستمالی به آتش کشیدند،امروز راه شاهی ،برای یک استکان چای به آتش کشیده شد! اگر دیروز سر داریوش سوم را از همین مسیر بر دامن اسکندر افکندند،امروز قلب میلیون ها ایرانی را در این مسیر به در آوردند درست مثل روزی که ،«بسوس» (قاتل داریوش) باز از همین راه سر داریوش سوم هخامنشی را می‌آورد و بر دامن اسکندر می‌افکند!

راه شاهی

تنگهٔ بلاغی به موازات تنگهٔ سعادت آباد قرارگرفته اما هرچقدر تنگهٔ سعادت آباد خشک است این تنگه، با صفا و پر درخت است و بدون شک در دوران شاهنشاهی هخامنشی و قرن ها پس از آن راه مواصلاتی تخت جمشید و نقش رستم و استخر به پاسارگاد از همین طریق بوده و از این شهر به سوی هگمتانه می‌رفتند.
تنگ بُلاغی (بلاغ به معنی چشمه در زبان ترکی) تنگه ایست نزدیک روستایی باستانی (در پی اکتشافات اخیر احتمالاً شهری بزرگ) ، بین پاسارگاد و تخت جمشید. راه شاهی در همین تنگه قرار دارد.جاده‌ای که به فرمان داریوش بزرگ هخامنشی ساخت آن از سارد (پایتخت لیدی) آغاز شد و پس از اینکه پاسارگاد را به تخت جمشید پایتخت هخامنشیان متصل کرد، به شوش کشیده شد و از همان زمان به نام راه شاهی معروف شد. داریوش شاه بارها و بارها برای اداره امور کشوری و برگزاری جشن‌های بهاره در تخت جمشید با گردونه (ارابه) ویژه خود از این جاده گذر کرد.

آتش در تنگ بلاغیآتش  قلب تاریخ است

این تنگه به دلیل عبور عشایر منطقه و مسیر کاروان رو تاریخی و آثار بسیار ارزشمندی چون بقایای معماری، اشیا و گورهای باستانی متعلق به ۷ هزار سال پیش تاکنون و وجود پوشش های گیاهی و زمین های کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تاکنون برخی از کوره های فلزریزی عهد داریوش را به دست آورده اند. همچنین از آنجا که عمده حقوق جنسی کارکنان دربار هخامنشی را جو و شراب تشکیل می داده است، کارگاه های شراب گیری پرشماری در تنگه بلاغی به دست آمده است. نیز گورستان های وسیعی – که خود برای جامعه شناسی و انسان شناسی هر دوره ای بسیار ارزشمند هستند – در این دشت قرار دارد.
تا امروز زندگی در این منطقه در یک درازای شگفت انگیز ده هزارساله قطع نشده بود و می شد آن را به عنوان سندی از زندگی پیوسته ایرانیان و پیوستگی تاریخ کهن این سرزمین ارائه داد اما متاسفیم اعلام کنیم سالیان سال است که مهربانانه تمدن خود را را از بین می بریم!عزیزانمان را به حدی تنگ در آغوش می کشیم تا نفسشان بند بیاید! شاید ما بد مردمی هستیم…

فراموش نکنیم آتش در تنگ بلاغی آتش در قلب تاریخ است.آتش اگر چه دلمان را سوزاند اما باشد که دگر باره وقتی این سوخته تاریخمان را ورق می زنیم،از آن درس بگیریم.امید که این آخرین برگ سوخته تاریخ سرزمینمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.