تلاش مدیریت شهری، بهره برداری سریع پروژه های زیست محیطی شیراز

خبرپارسی – مجموعه مدیریت شهری تلاش دارد این پروژه های زیست محیطی را هر چه سریعتر به مرحله بهره برداری برساند.

حیدراسکندرپور امروز چهارشنیه ۱۷ یهمن در آیین افتتاح همزمان ۶ پروژه ریست محیطی که در محل سایت دفن پسماند برمشور برگزار شد ضمن تشکر از شهرداران پیشین که در ایجاد و توسعه این سایت نقش آفرینی کردند، گفت: شهرداری شیراز با بهره برداری و افتتاح پروژه هایی همچون احداث کارخانه بازیافت  Pet، فاز چهارم محوطه سازی بیوکمپوست، عایق بندی سلولی، ایستگاه آتش نشانی و … توجه ویژه ای به توسعه و افزایش ایمنی سایت دفن پسماند برمشور دارد.

وی ضمن درود فرستادن به روح جانباختگان حادثه سایت دفن پسماند برمشور افزود: ایجاد خط سوم تفکیک در مقصد، کارخانه پردازش نخاله های ساختمانی و تولید انرژی از پسماند از جمله پروژهای در دست بررسی، مطالعه و احداث این سایت است که مجموعه مدیریت شهری تلاش دارد این پروژه های زیست محیطی را هر چه سریعتر به مرحله بهره برداری برساند.

 شهردار شیراز یکی از مشکلات این کلانشهر را حجم بالای نخاله های ساختمانی دانست و اضافه کرد: تلاش داریم مراحل ساخت کارخانه پردازش نخاله های ساختمانی را سرعت ببخشیم تا علاوه بر جمع آوری و پردازش صحیح نخاله ها، از آن درآمدزایی نیز کنیم. همچنین پروژه تولید انرژی از پسماند در مرحله انتخاب پیمانکار است و بدین منظور در حال مذاکره با نخبگان و شرکت های مختلفی هستیم.

اسکندرپور در این آیین با اعلام خبر افتتاح سه پروژه بزرگ شهری تقاطع شهدای انقلاب (تقاطع جوادیه)، تقاطع شهدای کشن (تقاطع سه سطحی مطهری – امیرکبیر – رحمت) و ایستگاه خط یک قطار شهری میدان امام حسین (ع) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: با توجه به شرایط محدودیت مالی شهرداری و افزایش ناگهانی قیمت ارز طی سال اخیر با برنامه ریزی، اولویت بندی و استفاده از حداکثر توان نیروهای مجموعه مدیریت شهری اقدام به تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی کردیم و با این سیاستگذاری امروز می توانیم سه پروژه بزرگ شهری را افتتاح کنیم.

شهردار شیراز افزود: با افتخار می گویم که تقاطع شهدای کشن (تقاطع سه سطحی مطهری – امیرکبیر – رحمت) به عنوان بزرگترین پروژه ای سازی ای جنوب کشور با استفاده از توان مجموعه شهرداری شیراز و سازمان عمران انجام شد و این ظرفیت بی نظیر، نویدبخش وجود توان لازم برای اجرا و احداث پروژه های عظیم شهری در کمترین زمان ممکن است.

وی تکمیل تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر – رحمت را نمود عینی کار و تلاش شبانه روزی مهندسان و کارگران و برنامه ریزی، اولویت بندی و مدیریت صحیح زمان و منابع دانست و افزود: نحوه ساخت و تکمیل این پروژه می تواند الگویی برای مجموعه شهرداری به منظور کار با حداکثر بهره وری و حصول بهترین نتیجه باشد.

اسکندرپور با بیان اینکه تقاطع سه سطحی مطهری – امیرکبیر- رحمت از ابتدای کلنگ زنی در سال ۹۴ تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از ابتدای امسال تاکنون با ۶۳ درصد پیشرفت دیگر، تکمیل و به مرحله افتتاح رسیده است، اضافه کرد: تکمیل این تقاطع در شرایطی انجام شد که به دلیل نوسانات قیمت مصالح، پیچیدگی عملیات اجرایی و لزوم احداث آن همزمان با عبور جریان ترافیکی در سطح بولوار امیرکبیر، هیچ پیمانکاری علیرغم برگزاری سه مرحله مناقصه حاضر به همکاری با شهرداری نشد و با همت مجموعه شهرداری شیراز هم اکنون تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر – رحمت تکمیل شده است.

شهردار شیراز در آیین افتتاح همزمان ۶ پروژه زیست محیطی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی ها مقرر شده بود، ایستگاه خط یک قطار شهری میدان امام حسین (ع) در هفته دولت سال ۹۸ به بهره برداری برسد اما با توجه به موقعیت مهم این ایستگاه و قرارگیری آن در یکی از میادین مرکزی شیراز (میدان ستاد)، عملیات عمرانی این پروژه را سرعت بخشیدیم.

وی با بیان اینکه طبق گفته همگان و با توجه به بودجه دولت سال ۹۸ سال سختی از نظر انجام پروژه های مختلف خواهد بود، افزود: این اطمینان را به شهروندان می دهم که شهرداری شیراز با قوت پروژه های عمرانی را پیش خواهد برد و روزهای سخت بر پروژه های شهرداری اثری نخواهد گذاشت.

سیروس پاک‌فطرت عضو ناظر شورای شهر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز در آئین افتتاح ۶ پروژه زیست‌محیطی در سایت دفن پسماند برمشور، ابتدا با گرامی‌داشت یاد قربانیان حادثه تلخ برمشور در خردادماه سال ۹۲ (که به جان‌باختن هفت نفر از کارکنان زحمتکش سازمان‌های پسماند و آتش‌نشانی شهرداری شیراز منجر شد)، این پروژه‌ها را در راستای توجه به شعارهای انسان‌محوری، سلامت‌محوری و محیط‌زیست دانست.

پاک‌فطرت توجه به بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها را یکی دیگر از دستاوردهای شش پروژه زیست‌محیطی سازمان پسماند شهرداری شیراز دانست و افزود: کارخانه بازیافت پلاستیک (PET)برای نخستین بار در سطح استان فارس و به صورت نمونه در سطح کشور ایجاد شده است.

همچنین در این آیین، محمدرضا محمدحسن پور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اعلام کرد: فعالیت ها و خدمات سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در بین کلانشهرهای کشور بی نظیر است و به عنوان الگویی برای سایر شهرها در حوزه جمع آوری و دفن پسماند شناخته می شود.

محمدحسن پور تصریح کرد: افتتاح ۶ پروژه زیست محیطی در سایت دفن پسماند برمشور حاکی از نگاه ویژه مجموعه مدیریت شهری به حوزه پسماند و حفظ محیط زیست به عنوان یکی از خواسته های اصلی شهروندان است.

وی ضمن اشاره به تعامل با اداره کل محیط زیست شیراز از تشکیل کارگروهی برای پیگیری مسائل زیست محیطی شیراز خبر داد و افزود: این کارگروه با حضور استانداری فارس، اداره کل محیط زیست و شهرداری شیراز تشکیل می شود.

روح‌الله خوشبخت رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز در آئین افتتاح شش پروژه زیست‌محیطی این سازمان در سایت دفن زباله‌ی برمشور گفت: برای نخستین بار است که با استفاده از توان بخش خصوصی پروژه‌های زیست‌محیطی به بهره‌برداری می رسد.

مهندس خوشبخت با اشاره به افتتاح کارخانه بازیافت پلاستیک (PET)، هدف از افتتاح این کارخانه را بازیافت بطری‌های پلاستیکی جمع‌آوری‌شده از کارخانه پردازش و تفکیک از مبدأ عنوان کرد و افزود: مواد تولیدی بازیافتی در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارخانه ۱۲ هزار کیلوگرم در روز ظرفیت تولید دارد و اعتبار آن به ارزش ریالی امروز بیش از ۳ میلیارد تومان برآورد می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز احداث ساختمان آتش‌نشانی و تأسیسات فردی برمشور را نیز به منظور افزایش سرعت عمل اطفاء آتش‌سوزی‌های احتمالی محل دفن پسماند، کاهش خسارت‌های مربوطه و همچنین افزایش سطح رفاهی و بهداشت عمومی کارکنان عنوان کرد و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۴۸ میلیون تومان شامل یک ساختمان آتش‌نشانی و پارکینگ جهت دو دستگاه کامیون آتش‌نشانی به مساحت ۱۹۰ متر مربع، دو منبع هوایی ۱۰ هزار لیتری آب، پارکینگ کارکنان به مساحت ۲۳۷ متر مربع، مجموعه حمام و سرویس بهداشتی جهت کارکنان کارخانه تفکیکی زباله به مساحت ۷۵ متر مربع و یک ساختمان نگهبانی به مساحت ۳۰ متر مربع است.

وی در ادامه اضافه کرد: پروژه عایق‌بندی سلول دفن مهندسی، بهداشتی پسماند، با بیش از یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان اعتبار، فاز چهارم محوطه‌سازی بیوکمپوست نیز با بیش از ۲۶۲ میلیون تومان اعتبار و فاز چهارم حصارکشی سایت دفن برمشور با بیش از ۲۰۶ میلیون تومان اعتبار انجام شد.

براساس این گزارش در این آیین فاز چهارم محوطه سازی بیوکمپوست، عایق بندی سلول دفن پسماند شماره ۴، احداث دیوار بتنی و حوضچه شیرابه کارخانه تفکیک، فاز سوم حصارکشی سایت دفن برمشور، ساختمان آتش نشانی و تاسیسات فردی برمشور و کارخانه بازیافت PET به همت شهرداری شیراز افتتاح شد.

فاز چهارم محوطه سازی بیوکمپوست با مساحت یک هکتار جهت تولید بیوکمپوست با هدف توسعه سایت بیوکمپوست با توجه به در دست اقدام بودن احداث خط سوم کارخانه تفکیک پسماند ایجاد شده است. عایق بندی سلول دفن پسماند شماره ۴ به منظور جلوگیری از نفوذ شیرابه حاصل از دفن پسماندها به زمین و آلودگی منابع زیرزمینی و خاک انجام شده است. دیوار بتنی و حوضچه شیرابه کارخانه تفکیک به منظور جمع آوری شیرابه تولیدی در کارخانه تفکیک پسماند، حمل به لاگون ذخیره سازی شیرابه و تسهیل در هدایت پسماندها به سمت ورودی خط تفکیک پسماند کشیده شده است. فاز سوم حصارکشی سایت دفن برمشور نیز به منظور محصور بودن سایت دفن پسماند از ورود افراد غیرمجاز و حیوانات ولگرد انجام شده است. احداث ساختمان آتش نشانی و تاسیسات فردی برمشور با توجه به پتانسیل بالای آتش سوزی در سایت دفن پسماند و دوربودن ایستگاه های آتش نشانی سطح شهر از این سایت ضروری بود. کارخانه بازیافت PET نیز با ظرفیت تولید ۵۰۰ کیلوگرم در ساعت با هدف بازیافت بطری های جمع آوری شده از کارخانه پردازش و تفکیک از مبدا احداث شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.