تعطیلی آخر هفته فرهنگیان فارس؛چرا که نه؟!/ وزارت تعطیل،مدارس تعطیل،ادارات نیمه تعطیل!

خبر پارسی – فرزاد صدری – پنج شنبه ها برایشان روز تعطیلی نیست اما روز کار هم نیست! تعطیلی مدارس انگیزه کار و تلاش را در روزهای پنج شنبه از آنها گرفته و فقط می آیند تا به اصطلاح تعطیل نباشند هرچند مغز و فکر و روحشان تعطیل است و جسمی را به نمایش می گذارند!
به گزارش خبر پارسی از وقتی گفته شد تعطیلی پنج شنبه ها به تقویت ارتباط مدرسه و خانواده‌ می انجامد و باعث تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده‌ می شود،ضرورت حضور کارکنان آموزش و پرورش در روز پنج شنبه هم زیر سئوال رفت.
در حالی که ادارات آموزش و پرورش مهمترین ارباب رجوعشان معلمان و دانش آموزان و مدیران و معاونان مدارس است،حضور آنها در یک روز تعطیل ضروری به نظر نمی رسد، چرا که اساسا ارباب رجوع قابل اعتنایی ندارند که حضور آنها را در محل کار توجیه کند. این مسئله وقتی بیشتر به چشم می آید که وزارت آموزش و پرورش نیز روزهای پنج شنبه تعطیل است و معلوم نیست بر اساس چه استدلالی وقتی زیر مجموعه یک اداره و مافوق او در تعطیلی به سر می برند،چرا هزینه‌های بالاسری در ادارات کل آموزش و پرورش پرداخت می‌شود؟ موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که آموزش و پرورش همواره مشکلات مالی دارد و صرفه جویی یک روز حامل های انرژی اعم از برق و گاز و سوخت وسایل نقلیه و نیز هزینه های آب و تلفن می تواند مرهم بسیار خوبی بر زخم های مالی این اداره کم درآمد باشد.
خبر پارسی با چند نفر از کارکنان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش فارس،این موضوع را به بررسی گذاشته است.تلخ اینکه هیچکدام از کارکنان این اداره علی رغم خواسته منطقی خود،حاضر به معرفی خود در این گزارش نشدند!
یکی از کارمندان بر ضرورت تعطیلی پنج شنبه ها تاکید می کند و می گوید: در حالی که مصرف انرژی در اتومبیل‌ها و گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها، مانند روزهای عادی است، ولی بهره‌وری حداکثر به اندازه نصف روز است!
وی افزود:برای من جای سئوال است که وقتی وزارت آموزش و پرورش تعطیل است و مدارس هم تعطیل، ما باید به چه کسی گزارش دهیم و به چه کسی پاسخگو باشیم؟!باور کنید در ادارات آموزش و پرورش عملا کار مفیدی روزهای پنج شنبه صورت نمی گیرد و فقط پول بیخود است که صرف آب و برق و گاز و اینترنت و سوخت و وسایل نقلیه اداره می شود.بگذریم که تعطیلی اداره علاوه بر صرفه جویی در این بخش باعث کاهش ترافیک در سطح شهر و نیز بهبود هوای پاک می شود.
کارمند دیگری موضوع را از زاویه ای متفاوت نگاه می کند. او تعطیلی پنج شنبه ها را باعث تمدد اعصاب کارکنان و توسعه صنعت گزدشگری می داند و می گوید: تعطیلی آخر هفته فرصت بسیار خوبی برای تقویت بنیان خانواده و افزایش نشاط و شادابی کارکنان است که نتیجه این نشاط را می توان در محل کار دید. کارمند با انگیزه و روحیه مضاعفی در اداره حضور پیدا می کند و سرعت انجام امور شتاب بیشتری می گیرد.از طرف دیگر تعطیلی ۲ روز پایان هفته می تواند با یک برنامه ریزی مناسب گردشگری داخلی را رونق ببخشد یعنی نه تنها این تعطیلی کاهش هزینه ها را برای دولت به دنبال دارد بلکه به تقویت صنعت توریسم نیز منتهی می شود.
یکی از کارکنان مستقر در اداره کل آموزش و پرورش فارس خود را کارمند ناحیه ۲ معرفی می کند و می گوید: افزایش ساعت کاری ادارات آموزش و پرورش از ساعت ۱۴ به ساعت ۱۶ باعث می شود بسیاری از مراجعه کنندگان ما که از شهرها و بخش های اطراف به اداره رجوع کرده اند کارشان در همان روز به پایان برسد و نیازی نیست مراجعین ما به دلیل ضیق وقت یک روز کاری دیگر را برای پیگیری کارشان صرف کنند به عنوان مثال اگر مدیر مدرسه ای در صدرا بخواهد به ناحیه ۲ مراجعه کند خیالش راحت است که اگر ساعت کاری ما تا ۴ عصر باشد همان روز کارش به نتیجه می رسد و نیازی به صرف هزینه و اتلاف وقت برای یک روز دیگر وجود ندارد.
یکی از خانم های شاغل در اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز معتقد است: فعالیت در طول ۶ روز هفته به ویژه برای ما خانم ها که به تربیت فرزندان خود اهمیت بیشتری می دهیم یک آسیب جدی برای خانواده های فرهنگیان است بویژه که توقع جامعه از تربیت خانواده های فرهنگی بیشتر است.ضمنا یادمان باشد اگر یکی از دلایل تعطیلی مدارس در روزهای پنج شنبه، تقویت و تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده‌ بود این قضیه در رابطه با فرزندان فرهنگیان شاغل نیز صادق است و تعطیلی پنج شنبه ها فرصت خوبی یرای رسیدگی به تربیت بیشتر فرزندانمان است.
به گزارش خبر پارسی خواسته به حق فرهنگیان شاغل در ادارات آموزش و پرورش فارس در حالی مطرح می شود که تصمیم گیری در این رابطه بر عهده استانداری است و نماینده عالی دولت در استان می تواند با افزایش ساعت کاری این ادارات تا ساعت ۴ عصر پنج شنبه ها را برای این ادارات تعطیل کند.
ضرورت تعطیلی پنج شنبه ها براب قشر عظیم فرهنگیان از آنجا اهمیت پیدا می کند که فارس استان کم آبی است و با صرفه جویی یک روز مصرف آب می توان به ذخیره منابع آبی استان توجه بیشتری نشان داد. از طرف دیگر فارس و شیراز استان و شهری گردشگری است و جالب است بدانیم که در یک تحقیق میدانی با بررسی آمار و پلاک اتومبیل‌های وارده به مجموعه‌های گردشگری استان فارس مشخص شد که به‌عنوان مثال در تعطیلی یک روزه، میهمانان عموما از شیراز و فاصله حداکثر ۱۰۰ کیلومتری اطراف هستند، در تعطیلات ۲ روزه از مسافت‌های تا ۴۰۰ کیلومتر و در تعطیلات طولانی‌تر، میهمانان مسافت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را هم برای رسیدن به مجموعه‌های تاریخی و تفریحی این شهر طی می‌کنند.
بررسی های خبر پارسی نشان می دهد:معمولا در کشورهای دارای ۲ روز تعطیلات، مردم برنامه سفر خود را محدود به شب قبل از تعطیلات تا عصر روز دوم آن می‌کنند و شب شروع هفته را به استراحت می‌پردازند که تاثیر بسزایی در شادابی و آمادگی برای کار روز بعد دارد.
در پایان باید منتظر نشست و دید که آیا استاندار فارس و مدیر کل آموزش و پرورش این استان خواسته منطقی خانواده بزرگ فرهنگیان را اجابت می کنند یا همچنان از تغییر در جهت مثبت هراس دارند؟شما چه فکر می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.