تبادار: حمایت از انجمن صنفی خبرنگاران را یک ضرورت می‌دانم

خبرپارسی – استاندار فارس با تاکید براینکه به گسترش معنادار و تاثیرگذار انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و مردمی باور داشته و دارد، حمایت از انجمن صنفی کارگری خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس را یک ضرورت مهم دانست.

اسماعیل تبادار در دیدار اعضای هیئت رئیسه انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس که با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس برگزار شد، تاکید کرد که رسانه‌ها و خبرنگاران در فارس با نگاهی عمیق و بینشی مناسب بر حفظ موازنه و آرامش در این استان تاثیرگذار بوده‌اند.

تبادار با تصریح اینکه گسترش و توسعه‌ی تشکل‌های صنفی را در افزایش عدد آنها نمی‌داند، لزوم توجه به کیفیت چنین فعالیت‌هایی را یادآور و متذکر شد که تحقق شعار توسعه‌ی متوازن و پایدار را می‌توان با گسترش تشکل‌های صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه به‌شکلی تاثیرگذار شاهد بود.

او در عین‌حال لزوم توجه اعضای تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به اهداف تبیین و ترسیم شده را یک ضرورت دانست و گفت: به حتم تشکلی که نمی‌داند کارکردش چیست، تاثیرگذاری لازم را هم ندارد.

تبادار با ابراز خرسندی از اینکه فارس در تاسیس و راه‌اندازی انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری پیشتاز بوده است، گفت: همین که امروز نشسته‌ایم و پیرامون مشکلات تداوم فعالیت این انجمن صحبت می‌کنیم و نه تشکیل و تاسیس آن، یک گام جلو هستیم.

وی قدرت تجزیه و توان تحلیل را دو ویژگی یک خبرنگار دانا ، آگاه و با دانش دانست و افزود: عملکرد خبرنگار و رسانه در چارچوب نقد منصفانه و ارائه اخبار به صورت صادقانه باعث می‌شود تا اعتماد عمومی از رسانه ها سلب نشود .

استاندار فارس گسترش دامنه اطلاع رسانی از رسانه های سنتی به فضای مجازی و در اختیار عموم قرار گرفتن فضای اطلاع‌رسانی را عاملی برای به مخاطره افتادن فضای رسانه ای در کشور دانست و با تاکید بر لزوم استفاده هوشمندانه و اخلاق گرایانه از این فضا گفت: آنچه که امروز به عنوان یک رسالت برای خبرنگاران توصیه می‌شود ترویج اخلاق حرفه ای در حوزه خبر با محوریت انصاف و تقواست .

تبادار حفظ آبروی شهروندان را یک وظیفه اخلاقی و شرعی دانست و گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها به عنوان علمداران حوزه خبر و اطلاع‌رسانی باید در جهت حفظ و صیانت از حریم خبر ،پیشگامان رعایت این وظیفه شرعی و انسانی باشند .

وی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر تقویت کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی افزود: توسعه متوازن و پایدار با گسترش سمن ها و تشکل های صنفی معنای بیشتری پیدا می کند .

استاندار فارس در عین حال نبود احزاب قدرتمند و با برنامه را یکی از آفت‌های فعالیت‌های تشکیلاتی در کشور دانست و گفت: وقتی حزب قدرتمند در کشور وجود نداشته باشد مرجع گروه‌های مختلف فرق خواهد کرد .

تبادار یکی از نتایج این نقص سیاسی اجتماعی را مدعی شدن همه گروهها در امور حکمرانی دانست و گفت:اگر جامعه ما به سوی تحزب واقعی گام بردارد آنگاه همه صنوف می‌توانند از طریق حزب مطالبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را مطرح و پیگیری کنند .

استاندار فارس افزود: زمانی که مطالبات تخصصی شود آنگاه هر صنف می تواند مبتنی بر شناسنامه فعالیت خود قلم بزند و برای حفظ وصیانت از شناسنامه خود مدعی و منتقد شود .

تبادار با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان فارس در حوزه‌های مختلف، نقش رسانه‌ها در حل اختلافات در جامعه را نقشی تاثیرگذار و غیرقابل انکار دانست و گفت: اجماع عمومی در راستای تامین مصالح و منافع کشور و نظام تنها راه حل عبور از بحران های کنونی در کشور است .

استاندار فارس که اعتقاد دارد که فضای عمومی رسانه امروز در مخاطره‌ی جدی قرار دارد، وظیفه‌ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز در این رابطه بسیار سنگین و با اهمیت بر شمرد و گفت: هم انجمن صنفی هم ارشاد باید به کرات جلساتی را برگزار کرده و به فعالان عرصه‌ی رسانه در این خصوص تلنگری جدی بزنید.

تبادار استان فارس را مالامال از ظرفیت‌ دانست و با تصریح اینکه اقدامات خوب و اثرگذاری طی سال‌های اخیر شکل گرفته و همچنان دنبال می‌شود؛ لزوم اجماع عمومی و هماهنگی و همدلی برای تداوم فعالیت‌ها را یادآور شد.

استاندار فارس همچنین با موضوع برجام اشاره و خاطرنشان کرد: با امضای برجام، دولت هفت قطعنامه‌ی شورای امنیت را از سر کشور رفع کرد و زمینه را برای فعالیت و بهبود شرایط فراهم کرد؛ امروز که آقای ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و شاهد وضعیت شرکت‌های مختلف و طرح مباحثی مبنی بر متوقف شدن فعالیت شرکت‌های فرانسوی و کره‌ای و … هستیم می‌فهمیم که برجام برای کشور در برگیرنده چه معنا و منافعی بوده است.

استاندار فارس همچنین به مشکلات مطرح شده از سوی اعضای هیئت رئیسه‌ی انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس اشاره و لزوم رفع این مسائل را با همراهی دستگاه‌های متولی، یادآوری کرد و گفت: قطعا تقویت انجمن را مد نظر داریم؛ البته معتقد هستیم که مسائل را باید بدور از ایجاد تقابل دنبال کرد.

تبادار تاکید کرد: باید بین انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس و مدیران و مسئولان رسانه‌ها همسایگی ایجاد و با این روش مسائل و مشکلات را رفع کرد؛ قطعا کار خبرنگار هم سیاسی، هم اجتماعی و هم امنیتی است؛ با کمترین تغییر در یک جمله و خبر می‌توان آرامش ایجاد یا مخاطره و تنش برپا کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این نشست از افزایش تعداد تشکل‌های کارگری طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: نگاه دولت افزایش تعداد و اثربخشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی است.

سهراب مختاری تصریح کرد: خوشبختانه طی بیش از یکسال که از فعالیت انجمن صنفی کارگری خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس می‌گذرد، این انجمن در راستای مسیر اصلی حرکت کرده است.

مختاری یکی از ضروری‌ترین اهداف این انجمن را دنبال کردن مسائل آموزشی با هدف حرفه‌‌ای تر کردن فعالان عرصه‌ی رسانه در فارس تبیین و تاکید کرد: به حتم خبرنگار حرفه‌ای نباید اخبار و گزارش‌هایش را مبتنی بر نگاه فردی و شخصی به مدیران یا سازمان‌ها تدوین و منتشر کند.

او تاکید کرد که انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس می‌تواند سیاست‌گذاری را در عرصه‌ی فعالیت رسانه‌ای دنبال کند، گفت: این انجمن و اعضای آن شالوده‌‌ی فعالیت‌های اثربخش رسانه‌ای محسوب می‌شوند و علی‌رغم آنکه نباید هیچ وابستگی به دستگاه‌های دولتی داشته باشند، داشتن تعلق خاطر به نظام و حاکمیت برایشان یک اصل ضروری باشد.

مختاری یکی از ضرورت‌های امروز را دفاع از حق در فضاهای مختلف دانست و تاکید کرد که پاسخگویی به شایعات و دروغ‌پردازی‌ها خصوصا در فضای مچازی می‌تواند از کارکردهای مهم این انجمن باشد،‌ حال آنکه هنوز در این بخش شاهد حضوری پررنگ نبوده‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز لزوما خبرنگاری که مدام به دولت و مسئولان حمله می‌کند، خبرنگار خوبی نیست؛ تاثیرگذاری فعالیت‌ها گاهی در همراهی خبرنگار و رسانه معنا می‌شود.

مختاری با بیان اینکه امروز خبرنگاری یک شغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و خبرنگاران می‌توانند از مزیت‌های این موضوع برخوردار شوند، ابراز امیدواری کرد که راه برای استفاده عکاسان خبری از این ویژگی با کمک انجمن صنفی، هموار شود.

او تاکید کرد که ایجاد امنیت شغلی از یک سو به کارگر باز می‌گردد، زیرا اگر یک کارگر مهارت‌های حرفه‌ای خود را ارتقاء بخشد، کارفرما به راحتی نمی‌تواند فرد جایگزین برای او بیابد لذا امنیت حرفه‌ای فرد تضمین خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تشکیل این انجمن گفت: دو تشکل خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری در حوزه‌ی رسانه مورد تایید این اداره کل است.

صابر سهرابی ضمن اعلام آمادگی برای افزایش سطح همکاری‌های اداره کل تحت مدیریتش با انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری، از فراهم شدن تسهیلات لازم برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه‌ی خبرنگاران از سطح مقدماتی تا پیشرفته خبر داد و گفت: تمام امکانات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انجام چنین فعالیت‌هایی مهیاست .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه بحث بیمه‌ی فعالان عرصه‌ی خبر در رسانه‌ها، از سوی وزارت ارشاد دنبال شده است، گفت: فعالان رسانه‌ای می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت ارشاد از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

صابر سهرابی با یادآوری اینکه سامانه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شناسایی و رتبه‌بندی خبرنگاران فعال در رسانه‌های کشور ایجاد شده است، گفت: تمام خبرنگاران فعال با نام‌نویسی در این سایت امکان برخورداری از کارت شناسایی را خواهند داشت.

بر اساس این گزارش در ابتدای این دیدار علی محمد پشوتن رئیس، محمود شبان سروستانی دبیر، زهرا جعفری خزانه‌دار، محمد جواد شلتوک کار بازرس و رضا قادری عضو هیئت رئیسه‌ی انجمن صنفی کارگری خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس نکات مد نظر خود پیرامون شکل‌گیری، کارکردها،‌ وظایف، اهداف و دست‌آوردهای این تشکل را مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.