تاریکی و آلودگی شایسته مهمترین زیرگذر شهر نیست /گفت و گوی خبر پارسی با زیر گذر زند: شیراز هرچه دارد از گذشته خود دارد

خبر پارسی –  فرزاد صدری : شهر یک موجود زنده است و همه عناصر شهری درون خود ناگفته هایی دارند که شنیدنی است.عناصر شهری به صورت شبانه روز به شهروندان خدمات می دهند اما هیچ رسانه ای پای درد دل آنها نمی نشیند.خبر پارسی در نظر دارد با عناصر و اجزاء شهر گفت و گو کند شاید طراحان و مدیران شهری روح خسته شهر را بیشتر درک کنند.

در اولین گفت و گوی خود به سراغ زیر گذر زند رفته ایم.

index

زیر گذر زند در شیراز!

*زیر گذر زند در سال ۷۸ به عنوان طولانی ترین زیرگذر زمان خود احداث شد الآن حدود ۱۷ یا ۱۸ سال از عمر شما می گذرد احوالتان چطور است؟

– چه حالی ،چه احوالی؟به نظر شما نور کم و هوای آلوده احوال برای کسی می گذارد؟

*قیافه چندان خوبی هم نداری قبول داری؟

– چرا تعارف می کنید اصلا قیافه ندارم!نه رنگی نه نوری نه گلکاری هیچی!

*البته گل کاری را قبول ندارم در جایی که نور و زندگی و تا چشم کار می کند هوای آلوده است گل کاری چه معنایی دارد؟

– قبول دارم اما ورودی های من که نور و زندگی دارند آیا نمی شد در ورودی ها فضای سبز و گل کاری با یک گرافیک زیبا ساماندهی کرد؟زیر گذرها در بسیاری از شهرهای ایران از نظر فضای سبز ورودی زیبایی دارند اما وقتی من در سال ۷۸ با طول یک کیلومتر طولانی ترین زیر گذر ایران شناخته شدم نه به زیباسازی من توجه شد و نه به امنیتم!

*کم هم کشته و زخمی ندادی!

– متاسفانه باید خیلی تلفات می دادم تا برنامه ریزان شهری یادشان بیفتد از جدا سازی پلاستیکی استفاده کنند.صحنه های دلخراش تصادف و مرگ هیچگاه از ذهنم بیرون نمی رود.خدا کند تکرار نشود.

*فقط تصادف؟

– نه گاهی نزاع های خیابانی و یا عربده کشی در زیر گذر هم تجربه کرده ام.یک مورد هم خودکشی بود که خوشبختانه آن خانم زنده ماند.

*فکر می کنی علت نزاع های خیابانی چیست؟

– من جامعه شناسی و یا روانشناسی نخوانده ام اما می دانم ترافیک یکی از عوامل ناراحتی اعصاب شهروندان است.شهروندی که مشکلات مالی و یا بیکاری او را به ستوه آورده با ترافیک بیشتر عصبی می شود و گاهی دست به رفتارهای نا به هنجار می زند.

*زیر گذر زند در این رابطه چه توصیه ای دارد؟

به عنوان یک عنصر شهری معتقدم هرچقدر زیباسازی شهری بیشتر باشد مشکلات روحی شهروندان کمتر و کمتر می شود.مثلا خود من، در ابتدای گفت و گو هم اشاره ای به چهره ام داشتید شما به عنوان یک شهروند وقتی ببینید زیر گذر زند زیباست سرعت خود را زیاد نمی کنید بلکه برعکس سرعت را کم می کنید تا از زیبایی زیر گذر لذت ببرید.

*ایده ای هم برای زیباسازی خود دارید؟

– طبیعتا طراحان شهری باید ایده داشته باشند اما من شنیدم زیرگذر امام سجاد(ع) در اصفهان از یک نور پردازی بسیار زیبایی برخوردار است که با الهام ازسخنان امام خمینی(ره)ومقام معظم رهبری درخصوص شهدا زیباسازی ونورپردازی شده است.

در قم نیز دو زیرگذر شهید طباطبایی و شهید دستغیب طراحی بسیاری زیبایی دارند. طرح اجرا شده در دو وجه زیرگذر دستغیب از طرح های حرفه ای یکی از هنرمندان بنام استان قم است  و در اجرای طراحی زیر گذر شهید طباطبایی نیز در هر سمت به میزان ۱۵۴ متر طول، تلفیقی از سنگ تراورتن شکلاتی به صورت ازاره و سنگ آنتیک در قسمت میانی زیرگذر و با طراحی موج گونه انجام گردیده که با اجرای یک لایه آستر و رنگ آمیزی روی قسمت فوقانی و تکمیل ۲۵۰ متر مربع سیمان کاری، ۲۵۰ متر مربع نقاشی، ۳۷۰ متر مربع سنگ آنتیک تراورتن و ۲۸۰ متر مربع سنگ تراورتن ازاره، به کار رفته است.

در اهواز نیز نورپردازی زیرگذر پل شهید سوداگر چشم نواز و بسیار زیباست و در تهران نیز نمونه ها زیادند اما در شیراز نه تنها زیر گذر بلکه روگذر و پل و تقاطع همسطح و غیر هم سطح فقط ساخته می شوند! شما تونل سعدی را برو ببین، افتتاح و دیگر هیچ!زیبایی حلقه مفقوده پروژه های شهری در شیراز است.

*نکته قابل توجه اینکه چهار راه زند یک چهاراه پررفت و آمد برای گردشگران است و طبیعتا در این موقعیت شما زیاد دیده می شوید.

– دقیقا! از بازار وکیل گرفته تا حمام آن و مسجد وکیل و ارگ کریم خانی و در کل مجموعه زندیه در این مسیر قرار دارد اما مدیران شهری ما فاقد ذوق و خلاقیت و نوآوری هستند.شیراز هرچه دارد از گذشته خود دارد و طراحان شهری هنوز نتوانسته اند یک نماد جدید برای شیراز معرفی کنند.

*صحبت آخر؟

بنویس تاریکی و آلودگی شایسته مهمترین زیرگذر شهر نیست.گاهی فکر می کنم مصریان باستان  وقتی اهرام ثلاثه را بنا گذاشتند به فکر زیبایی آن هم بودند.هزاران سال از ساخت این بنای مشهور می گذرد و گردشگران زیادی مبهوت زیبایی و عظمت آن می شوند اما در شیراز و در عصر تکنولوژی از نورپردازی و طراحی مناسب  یک زیر گذر عاجزند!

n00055348-r-b-005

زیر گذر امام سجاد (ع) در اصفهان

n00055348-r-b-004

زیر گذر امام سجاد (ع) در اصفهان

index-jpg00

زیر گذر زند در شیراز!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.