بیش از ۵۰۰ مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های فارس بستری شدند

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا

بیش از ۵۰۰ مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های فارس بستری شدند
به گزارش خبرپارسی، در ادامه موج شیوع ابتلا به آنفلوآنزا مسئول آموزش ارتقلای سلامتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌و‌گو با خبرجنوب از بستری بیش از ۵۰۰ مبتلا به آنفلوآنزا در فارس خبر داد.
این مقام مسئول دستگاه سلامت استان فارس از مردم خواسته تا از حضور غیر ضرور در اماکن پرازدحام خودداری کرده یا از ماسک استفاده کنند.
این گفته کریمی در حالی‌ست که پیشتر رسانه‌ها گزارش کرده بودند که وزارت بهداشت ایران می‌گوید هفت نفر مبتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در همدان شناسایی شده‌اند. در کرمان و سیستان و بلوچستان نیز حداقل ۳۶ نفر نفر بر اثر ابتلا به ویروس این بیماری کشته شده‌اند و در بوشهر نیز یک مبتلا شناسایی شده است.

در حالی که محمدمهدی گویا، رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز دوشنبه ۱۶ آذر، از مرگ پنج نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای اچ۱ان۱ یا خوکی در سیستان و بلوچستان خبر داد، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از مرگ هشت نفر در این استان خبر داده است.

آقای شهریاری که نماینده زاهدان در مجلس است، به خبرگزاری ایکانا گفته که «علت و چرایی شیوع این بیماری خطرناک در کشورمان هنوز مشخص نشده است».

این در حالی است که تعدادی از نمایندگان مجلس، «اتباع بیگانه» را که از «مرزهای شرقی» وارد ایران شده‌اند، مسئول شیوع این بیماری معرفی کرده‌اند.

رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم تاکید کرده که «امسال ویروس اچ۱ان۱ یا ویروس آنفلوآنزای خوکی» در ایران شایع شده که «شدت بیماری‌زایی {آن} بیشتر از دیگر ویروس‌هایی است که منجر به آنفلوانزای فصلی می‌شود».

این در حالی است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، گفته که «در مورد آنفلوانزا بیش از حد نیاز اطلاع رسانی می‌شود».

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۷ آذر ایسنا، آقای هاشمی تاکید کرده که «شیوع آنفلوانزا بیش از گذشته نیست و آنچه هست در حد هشدار است».

این سخنان وزیر بهداشت در شرایطی بیان شده که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، نماینده سیرجان و بردسیر از عملکرد دولت در مقابله با بیماری آنفلوآنزای اچ۱ان۱ انتقاد کرد.

شهباز حسین‌پور گفته است: «آن طرف دنیا وقتی کسی کشته می‌شود همه بسیج می‌شوند تا به این موضوع رسیدگی شود اما در مورد کشورمان تعداد زیادی از هموطنان‌مان در منطقه کرمان و سیستان به دلیل ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند و هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است».

آقای حسین‌پور گفته که «در داروخانه‌های کرمان دارو وجود ندارد» و افزوده است: «وزیر بهداشت به جای سخنرانی در دانشگاه‌ها، به داد مردم کرمان برسد».

به دنبال این تذکر، علی لاریجانی، رییس مجلس، از رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهداشت خواسته تا «هر چه سریع‌تر» به این مسئله رسیدگی کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از مصطفی سالاری، استاندار بوشهر گزارش داده که «تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای خوکی در این استان شناسایی نشده» اما «با توجه به شیوع آن در برخی استان‌های مرزی کمیته‌ای مشترک بین آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی برای پیشگیری از این بیماری تشکیل شود». این در حالی است که واحد مرکزی خبر از «یک مورد ابتلا» به این بیماری در بوشهر خبر داده است.

کوروش ساکی، رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نیز خواستار آن شده تا «با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزا در برخی استان‌ها»، بسته‌ای برای «پیشگیری و مقابله با این بیماری» در لرستان نیز تدوین شود.

ابتلا و مرگ افراد در استان ایلام به دلیل بیماری اچ‌۱ان۱ توسط استاندار این استان تکذیب شده و در همدان نیز علیرغم ابتلای حداقل هفت نفر، هنوز مرگی گزارش نشده است. در اصفهان نیز گزارش شده که هنوز موردی از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است. بیشترین قربانی‌ها متعلق به استان کرمان بوده‌اند. سخنگوی ستاد بحران استانداری کرمان با اعلام مرگ حداقل ۳۱ نفر در این استان، در عین حال گفته که «در چند روز آینده وضعیت زرد کرمان به پایان خواهد رسید.» ابوالقاسم سیف‌الهی با وجود این از مردم خواسته تا «در این چند روز بهداشت را رعایت کنند و پیشگیری‌هایی را انجام دهند».

باورهای نادرست درباره سرماخوردگی و آنفلوآنزا

فصل سرما برای ما یادآور خاطرات بسیاری است؛ روزهای خوش مدرسه، نشستن دور کرسی، بوی لبوی داغ و تازه، حافظ خوانی در شب های طولانی زمستان، آش رشته خوش طعم مادر بزرگ و البته سرماخوردگی و آنفلوآنزا.

سرما خوردگی و آنفلوآنزا در فصول سرد بیشتر اتفاق می افتد و هرساله مطالب بسیاری در مورد شیوه های پیشگیری از آن ها می شنویم و می خوانیم. اما آیا به تفاوت های این دو بیماری واقف هستید؟

سرما خوردگی معمولا با درد و سوزش گلو شروع می شود و با آبریزش بینی، سرفه و گاهی دفع خلط ادامه می یابد. تب ممکن است در کودکان ایجاد شود، اما معمولا در بزرگسالان رخ نمی دهد.

علائم دو تا سه روز بعد از شروع شدیدتر هستند و بعد بتدریج خفیف تر می شوند. بیماری معمولا بین پنج تا هفت روز طول می کشد اما سرفه ممکن است بیشتر ادامه پیدا کند. عامل سرماخوردگی اغلب راینوویروس (از خانواده پیکورناویروس ها) است اما ویروس های دیگر مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی هم ممکن است باعث سرماخوردگی شوند.

به سرماخوردگی ممکن است عفونت های باکتریایی اضافه شود که در این صورت علائم شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود، در این صورت ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، عفونت گلو (فارنژیت) یا عفونت گوش (اُتیت) ایجاد شود.

تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تنها افراد متخصص مثل پزشکان می توانند تشخیص دهند و در صورتی که سرماخوردگی باکتریایی باشد، با نظر و تجویز پزشک ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز باشد.

حدود دویست نوع ویروس سرماخوردگی ایجاد می کنند اما سه نوع ویروس باعث آنفلونزا می شوند.

اما آنفلوآنزا بیماری دیگری است و علائم متفاوتی دارد، چرا که ویروس هایی که باعث آن می شوند از خانواده متفاوتی هستند و نباید با سرماخوردگی اشتباه گرفته شوند. آنفلوآنزا معمولا توسط ویروس های خانواده ارتومیکسو ویروس ها ایجاد می شود که خود به سه دسته (َA,B,C) تقسیم می شود. تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد، احتقان بینی، عطسه و سرفه از علائم آنفلوآنزا است و معمولا بین دو تا هفت روز بیماری ادامه پیدا می کند.

برخی از انواع آنفلوآنزا مانند آنفلوآنزای خوکی (نوع خاصی از ویروس آنفلوآنزای A) ممکن است با اسهال و استفراغ همراه باشد.

باید توجه داشت که آنفلوآنزا می تواند در کودکان، سالمندان و کسانی که دچار مشکلات قلبی عروقی یا بیماری های تنفسی هستند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات‌الریه) همراه شود اما چنین حالتی در افراد سالم بندرت اتفاق می افتد. در مورد هر دوی این بیماری ها، بجز مسائلی که در مورد پیشگیری و درمانشان مطرح هست، باورهای نادرستی وجود دارد.

یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی بیوتیکی است که بدون آنکه تاثیری بر ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا داشته باشد، منجر به مشکلات بیشتری می شود.

دو نکته در مورد آنتی بیوتیک ها قابل تامل است: نکته اول اینکه آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری ها، برخی عفونت های قارچی و تک یاخته های انگلی موثر هستند و باید نوع و مقدار آنتی بیوتیک را پزشک بر اساس نوع عفونت تعیین کند.

در صورتی که بیماری ویروسی باشد، به هیچ عنوان نباید از آنتی بیوتیک استفاده کرد، چرا که آنتی بیوتیک ها به هیچ عنوان بر عفونت های ویروسی تاثیر ندارند.

سرماخوردگی و آنفلوآنزای ویروسی را نمی توان با آنتی بیوتیک درمان کرد و تنها راه درمان آن استراحت و مراقبت است.

دومین نکته این است که مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث ظهور پدیده ای به نام “مقاومت به آنتی بیوتیک” شده است. این پدیده بدان معناست که میکروب بعلت تماس زیاد با آنتی بیوتیک ها راه بی اثر کردن آنها را یاد می گیرند و در واقع آنتی بیوتیک ناکارآمد می شود.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که در سال جاری میلادی منتشر کرد، گفت با وجود هشدارهای این سازمان و سایر متخصصان برای محدود کردن مصرف آنتی بیوتیک، جهان وارد دوران “پسا آنتی بیوتیکی” شده است.

از سویی دیگر بر اساس منابع رسمی، مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است که خود باید زنگ خطری بسیار جدی تلقی شود.

۱۴۱۱۰۲۱۳۰۶۵۵_common_cold_624x351_thinkstock Image captionسرما خوردگی و آنفلونزا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند و بیشتر علائم در این ناحیه ظاهر می شود

از دیگر باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفلوآنزا این است که بسیاری گمان می کنند سرمای هوا، یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد باعث بروز این بیماری ها می شود. درحالیکه عامل این دو بیماری ویروس است وابتلا به آن ها ارتباطی با هوای سرد ندارد. به عبارتی شما در تابستان هم می توانید دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوید. اما شاید پرسش این باشد که دلیل شیوع زیاد این بیماری ها در زمستان چیست؟

در پاییز و زمستان مدارس باز می شوند و کودکان در تماس نزدیک با هم هستند و این باعث افزایش خطر سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان و سپس انتقال آن به خانواده و شیوع آن در جامعه می شود.

از سوی دیگر، در فصل های سرد سال، مردم تمایل بیشتری به ماندن در فضاهای سرپوشیده دارند که باعث انتقال ویروس به دیگران می شود. عامل دیگر شیوع این بیماری ها در فصل های سرد، تغییرات فصلی است که باعث تغییر در رطوبت هوا می شود. بسیاری از ویروس هایی که آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تولید می کنند، در هنگامی که رطوبت کم است، یعنی در فصل پاییز و زمستان، بهتر و بیشتر زنده می مانند و بیماری زا هستند. همچنین در فصل های سرد، مخاط بینی و دهان خشک تر از فصل های گرم است که می تواند در انتقال ویروس ها به بدن میزبان نقش داشته باشد.

عوامل موثر در بیماری

سن: کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند. علت این امر ضعیف بودن سیستم ایمنی آن ها نسبت به بزرگسالان است. به علاوه زمانی که کودکان در تماس با سایر افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار می گیرند، دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند این خود عاملی برای افزایش شدت بیماری در آن هاست.

کم خوابی و استرس: کم خوابی و استرس باعت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد.

هر فرد بزرگسال بطور متوسط سالی دو تا چهار بار و هر کودک سالی سه تا هشت بار دچار سرماخوردگی می‌شود.

دخانیات: مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان -چه برای کسانی که مصرف کننده مستقیم هستند و چه برای کسانی که در معرض دود آن هستند- باعث افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود چون سیگار سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

به علاوه مصرف دخانیات در افرادی که دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، باعث تشدید علائمی مانند گلودرد می شود. این مشکل در مورد قلیان به علت اینکه مصرف آن بیشتر به صورت جمعی است، می تواند شدیدتر باشد.

از طرف دیگر، مصرف کنندگان دخانیات و یا کسانی که در تماس مستقیم با افراد سیگاری هستند، بیشتر در معرض خطر بیماری های ریوی مانند برونشیت و ذات‌الریه هستند.

آلرژی: سرما خوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تاثیری که آلرژی بر روی بینی و گلو می گذارد، آن ها را بیشتر در معرض خطر سرما خوردگی و آنفلوآنزا قرار می دهد.

1 دیدگاه برای “بیش از ۵۰۰ مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های فارس بستری شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.