به نام حامیان دولت به کام دلواپسان!

خبر پارسی – محمد زارع – شاید بعد از گذشت ۲۴ماه از ۲۴خرداد۹۲ و انتخاب حسن روحانی بهترین زمان ممکن برای نگاه به راه های رفته و نرفته دولت در فارس باشد؛ ۲۰ماه حضور سید محمد احمدی در استان فارس با چالشهای ریز و درشتی همراه بوده است که باید از آخر به تحلیل آن پرداخت. شاید حمله به دکترمطهری در اسفندماه مهمترین واقعه سال۹۳ فارس لقب گرفته باشد که با بررسی همه جانبه و شناسایی عاملین و تشکیل پرونده و تعیین وقت محاکمه در مردادماه برای اولین بار با گروه های خودسر و برهم زنندگان مراسم های مختلف برخورد قانونی صورت گرفت. با انجام سفر شانزدهم هیات دولت به فارس در بین نیروهای سیاسی استان وحدتی شکل گرفت ؛ هرچند که نقدهای وارده در حوزه آزادی های احزاب و تجمعات دانشجویی و بدون حاشیه برگزار شدن سخنرانی ها بعضا وارد بود و هست اما نیروهای حامی و همراه دولت ترجیح دادند که از فرصت حضور رییس جمهور در راستای نزدیکی بیشتر استفاده کنند.
اما بدون شک فارس هم به طبع کل کشور میراث دار مدیریت ناکارآمد بود … شاید انتخاب مدیری باتجربه که فارس را مثل کف دست بشناسد و در رفتار مدیریتی تعادل را در دستور کار قرار داشته باشد بهترین تصمیم دولت برای فارس بود. تغییرات مدیریتی در فارس در بخش مدیران ستادی دولت در کمترین زمان و به شکل مناسب انجام شد ولی تغییرات مدیران کل و رواسای دستگاه های اجرایی بعضا با دست اندازهایی همراه بود که منجر به حرکت انقلابی تغییر پرشتاب تعداد زیادی از مدیران راستگرا در اردیبهشت و خرداد امسال گردید. شاید تغییر پر چالش مدیران کل فرهنگ و ارشاد . برق منطقه ای فارس . ورزش و جوانان و چندین نقطه کلیدی دیگر از حساسترین و پرفشارترین تغییرات مدیران بود.
قطعا تکمیل رینگ انتصاب مدیران نخبه و اثرگذار در حوزه فرهنگ در فارس حکایت از توجه خاص مدیریت ارشد استان فارس به این بخش داشته و دارد ؛ بعد از فرهنگ.. اقتصاد و عمران از اولویتهای مهم استاندار فارس بوده است که سفرهای پرشمار وزرای اقتصادی و عمرانی به استان در کنار تحرک بدنه دولت در جذب سرمایه گذاری و اعتبارات عمرانی و همچنین تعریف پروژه های اثرگذار در اقتصاد فارس در سفر رییس جمهور توسط تیم کارشناسی عمرانی و اقتصادی حکایت از تمرکز استاندار فارس بر شعار دولت و اولویت آن دارد.
قطعا در حوزه سیاسی استان فارس دچار ضعف هایی است که چند مورد ترمیم نتوانسته است که به اصلاح روند پر چالش بینجامد البته دولت هم در زمینه سیاست داخلی به دلایلی کند حرکت کرده است و شاید فشار بدنه اجتماعی همراه دولت باعث گردیده است که در یک ماه گذشته و با توجه به اینکه در سال انتخابات مهم مجلس به سر می بریم دولت قدری در این زمینه شاهد تحرک باشد.استان فارس در اردیبهشت ماه و به خصوص پس از سفر هیات دولت در این زمینه قدم هایی محکمی (نه کاملی) برداشته است که هنوز هم ادامه دارد و آخرین آن انتصاب فرماندار شیراز بود که چندماه با سرپرست اداره می شد.
بدون شک از ابتدا هم پیش بینی میشد که سیدمحمداحمدی روزهایی سختی را پیش رو داشته باشد چرا که هم به قولی وارث ویرانه ای بود که خساراتش از ۸سال خسارت جنگ سنگین تر بود و هم باید در راستای سیاستهای اصلاحی دولت حرکت می نمود و همچنین توقعات به حق بدنه اجتماعی را در کنار نیازهای اقتصادی و معیشتی جامعه با هم در نظر می گرفت.همه اینها را باید در کنار خواسته های حزبی و غیر حزبی و همچنین مهمتر از همه توقعات ستادهای مختلف دکتر روحانی در استان قرار داد تا به این باور رسید که سکاندار سیزدهم ساختمان شماره یک استانداری سخت ترین حالت ممکن را پیش رو خواهد داشت…. شاید –احمدی قربانی یا قهرمان دوران گذار- بهترین تعبیر از وضعیت پیش روی وی بود. حال آنکه پس از ۲۰ماه شاهد تغییرات گسترده در حوزه های مختلف مدیریتی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هستیم و این تغییرات نیز با شتاب بیشتر در حال انجام است که وصف آن در این مقال نمی گنجد.
در حالی که با دخالت رییس سابق ستاد روحانی در فارس و انتصاب یک کارشناس روانشناسی که ۶ماه سابقه معاونت جوانان همین اداره کل به عنوان سرپرست بیم آن میرفت که انتصاب های رابطه ای زمان احمدی نژاد پاشنه آشیل دولت شود توجه وزیر ورزش و فشار استاندار فارس باعث شد که حیدر علی کامیاب که در بین گزینه های مطرح جهت این عنوان از بالاترین توان برخوردار بود منصوب و. معارفه شد.
معارفه مدیرکل ورزش و جوانان استان با اعتراض شدید شخصی مسوول سابق ستاد روحانی در فارس همراه بود که منجر به فضاسازی رسانه ای گردید. بدون شک یکی از معضلات فضاهای جدید مجازی امکان بزرگنمایی وزن یک جریان یا موضوع به واسطه اپلیکیشن ها و سایتهایی که با کمترین هزینه راه انداری می شوند و بیشترین هزینه را به فضازی آرام استان وارد می کنند است.
قطعا باید به همه دلواپسان گفت همان طور که روحانی از برنامه ها و شعارهای خود عدول نکرده است استاندار فارس هم از روحانی عبور نخواهد کرد؛ هرچند که سید محمد احمدی در صف اول حمله ها قرار دارد و سیبل جماعتی است که به نام حمایت از دولت اما به کام دلواپسان انجام می شود (بعضا) و انگار هیچ سنگر و خاکریزی قبل از وی وجود ندارد ؟انگار حوزه سیاسی استان از صدر تا ذیل فقط یک نفر هست و آن هم شخص استاندار؟ اینجاست که انسان به تنهایی روحانی در صف دفاع از سیاستهای دولت می اندیشد ؛ آنجا که وی حتی مجبور است ضعف در حوزه اطلاع رسانی دولت را شخصا جبران کند. بدون شک فشار بر مدیران استانی در جهت خارج کردن آنان از ریل حرکت (و نه تغییر سرعت حرکت) بهترین خدمت به مخالفان دولت است که از هر بهانه ای در جهت شکاف میان اصلاح طلبان و حامیان دولت و دولت استفاده می کنند …. آنانکه خوب میدانند برخی به نام همراهی با دولت در زمین رقیب بازی می کنند… شاید باید به بازتعریف برخی تعاریف پرداخت… اعتدال … اصلاحات….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.