به بهانه گسترش سیستم پرداخت یکپارچه سی­ پِی در خیابان های شیراز؛ قطارهای متروی توکیو هر سه دقیقه یک بار مسافر سوار می‌کنند/ آقای شهردار به شهروندان شیرازی چه داده اید؟

خبر پارسی – دی ماه سال گذشته بود که شهردار شیراز به خبرنگاران گفت: در هیچ کشور توسعه‌یافته پارک خودرو در کنار معابر ممکن نیست و اگر در برخی مکان‌ها مجاز باشد هزینه دارد.
این صحبت علیرضا پاک فطرت اگرچه سخن درستی است اما او به خبرنگاران نگفت که: شهرداران کشورهای توسعه یافته چه امکاناتی را در اختیار شهروندان قرار می دهند و چقدر به زیبایی شهر و زیر ساخت های حمل و نقل اهمیت می دهند.
او ژاپن را برای خبرنگاران مثال زد و گفت: به‌عنوان‌مثال ژاپن با ۱۴۰ میلیون جمعیت حدود ۷۰ میلیون خودرو دارد نظم و انضباط حمل‌ونقل آنها با مشارکت خود شهروندان بسیار مناسب است اما در کشور ما ۲۵ میلیون خودرو نظم و انضباط در خیابان‌ها رعایت نمی‌شود!
شهردار شیراز اما به خبرنگاران نگفت که :متروی توکیو بزرگ‌ترین متروی جهان از نظر وسعت و همچنین پاکیزه‌ترین و پیشرفته‌ترین آنها در دنیا است.
آقای شهردار نگفت که : قطارهای متروی توکیو هر سه دقیقه یک بار و در ساعات اوج مسافر هر ۳۵ ثانیه یک بار در ایستگاه مسافر سوار می‌کنند.
جناب پاک فطرت به خبرنگاران نگفت که: واگن‌ها و ایستگاه‌های متروی توکیو برای غیرژاپنی زبان‌ها و حتی غیرانگلیسی‌زبان‌ها امکاناتی دارد. علاوه بر اینکه نام ایستگاه‌ها در واگن‌ها به ۳ زبان چینی، ژاپنی و انگلیسی اعلام می‌شود، دستگاه‌های خودپرداز بلیت مترو هم به این زبان‌ها مسلط هستند و همچنین علائمی هم برای کسانی دارند که به هیچ کدام از این زبان‌ها سخن نمی‌گویند. در ایستگاه‌های مترو برای نابینایان به علائم خط بریل مجهز است.
شهردار شیراز که مثل هر شهردار دیگری کسب درآمد را از اولویت های خود می داند بی آنکه به امکانات تاچیز حمل و نقل شهری و کارهای تکرده شهرداری در این رابطه اشاره ای داشته باشد و بی آنکه پیگیر چرایی خودروهای تک سرنشین باشد به خبرنگاران گفته بود: پارک خودرو به‌صورت رایگان تضییع حقوق همگانی است و از طرفی بسیاری عوارض جانبی نیز دارد چنانکه با این وضع، باوجوداینکه پارکینگ که بین‌الحرمین خالی است افراد در کنار خیابان که رایگان است پارک می‌کنند یا به‌جای استفاده از پارکینگ خلدبرین در مقابل پل، جلوی خانه مردم یا حتی در پیاده‌روها و به‌صورت دوبله و گاه سه ردیفه پارک می‌کنند و بی‌نظمی را به اوج می‌رسانند.
بی نظمی را به اوج می رسانند راست می گوید اما مقصر کیست؟آیا اگر سیستم حمل و نقل مترو ما هم مثل ژاپن بود و هر سه دقیقه یک بار مترو می آمد و شهروندان را در اسرع وقت جابجا می کرد ،نیازی به این بود که کارمندان ادارات برای اینکه به موقع در محل کار خود حاضر شوند و زودتر به منزل برگردند سوار بر خودرو تک سرنشین شوند؟فراموش نکنیم قطارهای مترو در ژاپن در ساعات اوج مسافر هر ۳۵ ثانیه یک بار در ایستگاه مسافر سوار می‌کنند!
اخیرا شهرداری شیراز مرحله جدید طرح پارک حاشیه‌ای خیابان‌های عفیف‌آباد، مشکین‌فام، سمیه، ستارخان، پاسداران، دکتر شریعتی (معالی‌آباد)، معدل، اردیبهشت، هدایت، اسدآبادی، شهید فقیهی، فلسطین، هفت تیر، شوریده شیرازی، بعثت، جمالی، نشاط، ارم، آزادی، جهاد سازندگی، ربانی، رودکی، سعدی، تختی، فردوسی، حراف، وصال، خیام، انوری، اهلی، لطفعلی‌خان زند، رحمت، قانی‌نو، فخرآباد و عدالت را نیز اجرا کرده و از مردم بابت پارک خودرو در حاشیه خیابان پول اخذ می کند بی آنکه خدمات ویژه ای در زمینه سیستم حمل و نقل شهری به مردم ارائه کرده باشد در طرح یاد شده به نوعی همه خیابان های شیراز تبدیل به پارکینگ می شود!اگر پارک در خیابان یک معضل ترافیکی است آیا با پول گرفتن از صاحبان خودرو این معضل برطرف می شود؟آیا مردم ممکن نیست فکر کنند شهرداری از خدا می خواهد همه با خودروی تک سرنشین به خیابان بیایند تا درآمد بیشتری کسب کند؟!
جناب آقای شهردار دغدغه های شما برای کاهش ترافیک را ارج می نهیم اما شما را قسم می دهیم اگر از قوانین سختگیرانه کشورهای توسعه یافته برای این مورد مثال می زنید خدمات ویژه آنها به شهروندان را نیز در زمینه حمل و نقل شهری مثال بزنید و به عنوان نمونه بگویید که: متروی توکیو از لحاظ حمل و نقل مسافر رتبهٔ نخست را در جهان داراست.
بگوئید که : اوبان (O-Bahn) در آدلاید استرالیا طولانی ترین و سریعترین اتوبوس خط ویژه جهان محسوب می شود. طراحی خط اتوبوسرانی اوبان متفاوت بوده و غالباً از اتوبوسهای اختصاصی در آن استفاده شده است. در قسمتی از شهر اتوبوس بروی ریلی ویژه که طول آن ۱۲ کیلومتر است حرکت می کند. اتوبوس بروی این ریل با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند و این اتوبوس ها قادرند در هر ساعت به طور متوسط ۱۸ هزار نفر را جابجا کنند.
به مردم بگوئید که : به منظور تسهیل در رفت و آمد شهری ، تونلی مخصوص حرکت اتوبوس های ویژه این شهر BRT به طول ۱/۲ کیلومتر ساخته شده است که در مرکز شهر واقع شده است. به اتوبوس هایی که در درون این تونل که به تونل ترانزین مشهور شده خدمات رسانی می کنند، اتوبوسهای مترو گفته می شود.
همچنین به مردم بگوئید که: برلین به مترواش می نازد!
قطارهای زیرزمینی شهر برلین اصلی ترین سیستم حمل و نقل پایتخت آلمان به حساب می آید که در سال ۱۹۰۲ آغاز به کار کرده است و دارای ۱۷۰ ایستگاه در ۹ خط می باشد که طول آن ۷/۱۵۱ کیلومتر است. فاصله زمانی حرکت قطار ۲ تا ۵ دقیقه است که این زمان در طول روز بین ۷ تا ۱۲ دقیقه است.
بگوئید که : مترو برلین از سال ۱۹۹۰ با نصب سیستم های مخابراتی مدرن ، کلیه تلفن های همراه در تونل ها سرویس می دهند. و در اکثر ایستگاههای پر رفت و آمد ، فروشگاههای بزرگ ، بانک و رستوران ها ارائه خدمات وجود دارد.
به مردم بگوئید که: پر جمعیت ترین کشور دنیا را هم BRT یاری می کند
در پکن حدود ۳ میلیون خودرو تردد می کند. BRT در پکن در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد . مسئولان امیدوار بودند در سال ۲۰۰۷ این وسیله بتواند روزانه ۱۵۰ هزار نفر را جابجا کند که در روز سوم این رقم به ۱۳۰ هزار نفر رسید. در همین راستا در سال ۲۰۰۶ شش اداره دولتی مرکزی با انتشار یک سند مشترک راه اندازی BRT پکن را تسریع بخشیدند.
BRT پکن در خطوط ویژه حرکت می کنند. به همین دلیل آنها معمولاً سریعتر از وسایل نقلیه شهری حرکت می کنند. ناوگان BRT پکن بیش از ۹۰ دستگاه اتوبوس دارد. از ویژگی های این اتوبوس می توان به داشتن ۳ در دوبل در سمت چپ ، تهویه مطبوع و دوربین مدار بسته اشاره کرد . داخل این اتوبوس ها بسیار راحت بوده و اطلاعات مربوط به ایستگاهها بروی تابلوهای دیجیتالی داخل اتوبوس قابل دریافت است .
جناب آقای شهردار مثال کشورهای توسعه یافته خیلی زیاد است و با یم جستجوی اینترنتی به خیلی از موارد می رسید لذا به جای اینکه به فکر اندک پارکینگ مغازه‌ها باشید که خالی است و به انبار تبدیل شده و امیدوارید با اجرای طرح کنترل و نظارت سی­ پِی انبارها دوباره پارکینگ شوند،به فکر سیستم معیبوب حمل و نقل شهری در شیراز باشید که با راه اندازی چند پارکینک مغازه خودروها از کنار خیابان‌ها جمع نمی شوند. طرح هوشمند پارک حاشیه‌ای خیابان ها (سی­ پِی) نیز راهکار مناسبی برای کاهش ترافیک و کم کردن حجم خودروها نیست که حتا ممکن است مردم فکر کنند این طرح نیز در جهت ایجاد درآمد است نه کاهش خودروها در سطح شهر!
راستی چرا سازمان ها و دستگاه های دولتی و حتا خصوصی را موظف نمی کنید پارکینگ داشته باشند؟سری به ادارات دولتی و شرکت های خصوصی مرکز شهر بزنید بسیاری از کارمندان این موسسات و ادارات جابرای پارک ندارند و از صبح تا عصر وسیله نقلیه خود را در حاشیه خیابان پارک می کنند اگر مترو شهر شیراز هم مثل مترو توکیو یا برلین و یا آدلاید و پکن بود این کارمندان ترجیح می دادند به جای خودروی شخصی از مترو استفاده کنند…

3 دیدگاه برای “به بهانه گسترش سیستم پرداخت یکپارچه سی­ پِی در خیابان های شیراز؛ قطارهای متروی توکیو هر سه دقیقه یک بار مسافر سوار می‌کنند/ آقای شهردار به شهروندان شیرازی چه داده اید؟

  1. باسلام خدمت شما
    اخراقای صدری چه چیز وچه کسانی را باهم مقایسه میکنید ایرانی وزاپنی یک کشور برای اباد شدن وتغییرهمانطور که امیرکبیر گفت نه به پادشاه ونه به وزیر دانا بلکه به ملت دانا وزیرک نیاز دارد ملتی که هم حق وهم تکلیفش را میشناسدودر ادای هریک ازاین دو کوتاهی نمی کند باید بگویم. این قیاس ها کوهی از غم را بر روی دلم اوار می کند که این ملت کی باحق وتکلیفش اشنا میشود ودر جهت ادای ان گام برمی دارد ملتی که بهترین راهنماها یعنی قران وعترت را دارد وهیچ گره نگشوده ای باتوجه به این راهنماها نخواهد داشت البته باکمی تعقل در معنا نه صرف توجه ظاهری همانطور که تفکر وتعقل اول دستور دین ما وبالاترین وبرترین عبادت است

  2. مزخرف ترین طرحی که اجرا کردن ، من کارم تو یکی از این خیابوناس ، در عرض دو ماه 180 هزار تومان پول پارک کنار خیابون واسم اومده؟ این چه قانونیه که بخاطر پارک کنار خیابون پول بدیم؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.