اصلاح و تکمیل /به بهانه مرگ یک جوان ورزشکار در جاده شیراز -اصفهان/آقای استاندار سکوت چرا؟/خسارت معنوی حوادث جاده های فارس را چه کسی جبران می کند؟

خبر پارسی ـ سعید نظری: انتشار خبر مرگ یکی از بازیکنان تیم هندبال البرز در محور شیراز ـ اصفهان بار دیگر انگشت اتهام را به سوی ایمنی خارج از استاندارد محورهای مواصلاتی استان و نیز ضعف زیرساخت های حمل و نقل در این استان نشانه رفته است.
در حالی که بر اساس آمار اعلام شده از سوی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی، استان فارس با وجود دو اداره کل راه و شهرسازی فارس و لارستان، همچنان در صدر تلفات جاده ای و حوادث رانندگی قرار دارد اما ظاهرا قرار نیست کسی برای حل این بحران دست بالا بزند.
پیش از این در خبر پارسی به بررسی ابعاد مالی ناشی از حوادث و تلفات جاده ای در دو گزارش مجزا پرداخته شد اما ظاهرا مدیران ارشد استان نسبت به هزینه معنوی که حوادث رانندگی به استان تحمیل می کند، بی تفاوت تر هستند.
وقتی دو گزارش و تحلیل امسال در مورد خسارات مالی تلفات رانندگی استان منتشر کردیم، کارشناس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در تماس تلفنی به نقل از مدیرکل مربوطه تذکر داد که به لحاظ اداری وضعیت راه های استان بین دو اداره کل فارس و لارستان تقسیم شده و جنوب استان در ید اختیار اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.
این موضوع البته نه تنها از ضعف مدیریت استان در بخش راه‎ها کم نمی‎کند، بلکه جای این سئوال باقی است که چگونه با وجود دو ساختار اداره کل در حوزه راه های استان فارس، شهروندان باید شاهد این همه بحران در فارس باشند؟ از سوی دیگر سکوت معنادار استاندار فارس به رغم انتشار آمار تلفات جاده ای این گمانه زنی را تقویت می کند، که راه های فارس به امان خدا و در دست عزراییل رها شده‎اند!
موضوع خسارت‎های مادی حوادث جاده‏ای را باید در دو بخش مرگ نخبگان جامعه و آسیب‎های اجتماعی احتمالی به بنیان خانواده کشته شدگان دنبال کرد.
اخبار مربوط به مرگ یک جوان ورزشکار، یک دانشجوی نخبه پزشکی، دو خانم معلم، سه افسر برجسته پلیس و ده‎ها مهندس و کشاورز و کارآفرین و … در حالی رخ کاغذهای مطبوعاتی را به سیاهی می‎کشاند، که کشور برای تربیت چنین نخبگانی سال‎ها هزینه پرداخت کرده است و حیات هر کدام از آنان به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور سرعت می‎بخشد.
کشور در حالی از وجود چنین نخبگانی به دلیل بی تفاوتی مدیران ارشد به وضعیت ناگوار جاده‎های استان محروم می‎شود، که هزینه تربیت هر جایگزینی برای آنان علاوه بر میلیاردها تومان اعتبار و امکانات به سال‎ها زمان و وقت نیاز دارد.
در حادثه مرگ خونبار سه افسر پلیس در گردنه باجگاه به رغم آنکه پلیس راه استان این محور را حادثه خیز اعلام کرده بود، چنان تعلل صورت گرفت و هر ماه شاهد مرگ چندین شهروند بودیم، تا نهایتا شهادت همزمان سه افسر پلیس، مدیران مربوط را متقاعد کرد که باید با هزینه های حداقلی بخشی از این محور را با علامت گذاری و به کارگیری قالب های سیمانی حداقل برای مدتی ایمن سازی کنند.
آمار دقیق از تخصص و توان حرفه‎ای کشته شدگان حوادث رانندگی در استان فارس در اختیار نیست اما همین حداقل اخباری که منتشر شده، نشان می‎دهد محورهای نخبه کش استان همچنان رها شده و نه عزمی در نمایندگان خانه ملت و نه اراده‎ای در مدیران مربوط برای ایمن سازی و استانداردسازی جاده های یکی از بزرگترین استان های کشور وجود ندارد.
علاوه بر این آسیب‎های اجتماعی که در انتظار خانواده‎های کشته شدگان حوادث رانندگی است را باید در سبد هزینه‎های آینده استان محاسبه کرد. خانواده‎ای که پدر یا مادر و یا فرزند خود را در این گونه حوادث از دست می‎دهد، در آستانه آسیب‎های اجتماعی و روانی خطرناکی قرار دارد که سلامت اجتماعی استان را تهدید می‎کند.
مرگ هر یک از اعضای خانواده به طور طبیعی می‎تواند زایش آسیب‎های اجتماعی را برای بازماندگان به همراه داشته باشد. بدتر اینکه عضو کشته شده نان آور و پدر خانواده باشد، که ظاهرا هم بیش از ۷۰ درصد کشته شدگان را پدران جوان و نان آور خانواده تشکیل می‎دهند.
همگان بر این موضوع واقفند که فقدان سرپرست خانواده حتی اگر با دیه ۲۵۰ میلیون تومانی قصد جبران آن وجود داشته باشد، می‎تواند راه را برای تهدید فرزندان و دیگر اعضای خانواده در موضوعاتی چون مواد مخدر، بزه‎کاری، آسیب‎های اخلاقی و رفتاری و … باز کند.

در دنیای معاصر وجود شبکه‎های مختلف حمل و نقل از مهمترین مباحث توسعه اقتصادی و اجتماعی است اما متاسفانه به نظر نمی‎رسد که این فاکتور مهم در اسناد بالادستی توسعه فارس نقشی داشته باشد. فقدان وجود حتی یک متر آزاد راه در این استان، ایجاد راه آهنی دست و پا شکسته که نبودش، کمتر خاطرها را می‏آزرد و چندین فرودگاه بی‏خاصیت و رهاشده در حاشیه شهرهای بزرگ استان نشان دهنده اوج محرومیت این استان است.
حال اینکه مدیریت ارشد استان ضمن حفظ مدیران بازمانده از دولت قبل در حوزه راه‏های استان، همچنان نسبت به وضعیت آمار کشته شدگان حوادث جاده‎ای سکوت اختیار کرده است و به جز «سیدحسین ذوالانوار» هیچ یک از نمایندگان استان اعتراضی نسبت به این موضوع از خود نشان ندادند، این شائبه را پیش می‎آورد که راه‎ها و حوزه حمل و نقل از سبد توسعه فارس خط خورده است.

1 دیدگاه برای “اصلاح و تکمیل /به بهانه مرگ یک جوان ورزشکار در جاده شیراز -اصفهان/آقای استاندار سکوت چرا؟/خسارت معنوی حوادث جاده های فارس را چه کسی جبران می کند؟

  1. جناب آقای صدری عزیز
    با سلام و سپاس و احترام
    ندای مشفقیان همام م م معروف در وبلاگش به آدرس : http://nedaye-andisheh.blogfa.com/
    نوشته است :”این سیاسی نوشتن کلا شده مایه رنج و عذاب زندگی ما! علی الحساب چند نکته::

    ۱- به نظرم استاندار این روزهای فارس با احمدزاده کرمانی استاندار دوره دوم احمدی نژاد(بخوانید مشایی) شباهت هایی دارد! یادش بخیر! اصحاب سته باید بروند! یک عده برای پست گرفتن هر روز پشت در اتاق ما هستند……. و این روزها…عده ای برای پست گرفتن به دریوزگی افتاده اند! مدیرکل مخابرات استان را اصلا به استانداری دیگر راه نمیدهیم…

    این ادبیات در شان نماینده عالی دولت در یک استان است؟ چرا دعواها را پشت دربهای بسته و در وزارتخانه ها نمی کنند و به مردم به جای لبخند و امید، تنش و بحران انتقال می دهند؟ میخواهید مدیرکل عوض کنید؟ حق مسلمتان است! اما چرا با این ادبیات؟ چرا اینگونه؟ چرا پای رسانه ها و افکار عمومی باید به این مسائل باز شود؟ این تدبیر است؟

    ۲- سال ۸۸ بود از برخی مسئولان استان فارس نظرخواهی کردند که محمدرضا رضازاده به عنوان استاندار فارس بماند یا خیر! آنگونه که شنیدم از دوازده نفر، فقط سه نفر موافق ماندن بودند! الباقی می گفتند آدم بدی نیست! توانمندی هایی دارد اما شان استان فارس خیلی بالاتر از اینهاست؛ همانهایی که از سال ۸۹ تا امروز از دوران رضازاده تنها و تنها با حسرت یاد می کنند و البته خودکرده را تدبیر نیست! الان که این مطلب را مینویسم اصفهان هستم، حدود پنج ساعت رانندگی با خودرو در یک جاده نسبتا استاندارد و خوب و یک طرفه ما را به اصفهان رساند. آقای رضازاده! خدا برادر شهیدت را بیامرزد که دیگر از آن جاده یک طرفه کم عرض و پرپیچ و خم شیراز اصفهان خبری نیست. اگر نبودی، به بهانه احداث بزرگراه شیراز اصفهان در آینده ها!!! هنوز هم خبری از این قبیل زیرساختها نبود. بد نیست کلا استانداران یک چیز ماندگار برای ثبت در تاریخ هم که شده از خود بر جای بگذارند!

    ۳- فارس مدیرکل جهاد کشاورزی داشت به نام مهرزاد خرد، همان کسی که اساسا با تیم احمدزاده کرمانی پیوند داشت. این بنده خدا متهم به سواستفاده مالی میلیاردی شد همه تخریبش کردند حتی خبر در ۲۰:۳۰ هم رفت! این روزها حکم برائتش به صورت جزئی آمده، نه اینکه هیچ خطایی نکرده نه! خطا کرده اما نکته آنجاست که نه در روزهای سختی رفقای سابقش همراهش بودند و نه در این روزهای اعاده حیثیت! فتامل! رفاقتی که در آن پای خدا و رضایتش وسط نباشد عاقبت ندارد.

    ۴- یک مدتی است کار پدر و پسری شده تکذیب پشت تکذیب! این بنده حقیر خدا رسما اعلام میکنم مواضع سیاسی ام صد در صد مستقلانه است و هیچ ربطی به ابوی ام و یا اصولگرایان نداشته و ندارد و سن حقیر به حدی رسیده که مستقلانه بیاندیشم و قلم بزنم و نخواهم از کسی خط و ربط بگیرم! چرا به خاطر نوشته هایمان دیگران باید مواخذه شوند؟ چرا برخی ها به دنبال نیت اصلی و پشت پرده و … میگردند! به قول سید محمد نامی، اصل فتنه همینجاست! لطفا مواضع حقیر یا حافظ نیوز را به دیگری نسبت ندهید.

    لطفا خود قضاوت کنید امیدوارم مسافرت به م م با ندای اندیشه اش خوش بگذرد ولی خدا رحمت کند پدر شما رو که با بودجه عمرانی حداقل یه راه برای کلان شهر شیراز ساختید در هر صورت ممنون آخه اگه شما نبودید کی برای فارس برق می آورد و کی براش راه می ساخت و… در هر صورت استان فارس با شما از انزواخارج شد خوشا به حال شما که اینقدر صواب می کنید ولی سئوالاتی است که باید جواب بدید که طرح موضوع خواهد شد در وبلاگ ندای اندیشه مشفقیان و… امیدوارم جوابگو باشند یا حداقل کامنت های ما را منتشر کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.