به بهانه صعود قشقایی به مرحله بعد؛فوتبال شیراز “هنر پیشه” نمی خواهد!

 

خبر پارسی – فرزاد صدری –

۱- سال ۸۷ وقتی رسول فلاح مدیر عامل باشگاه برق شیراز بود در جمله ای به یاد ماندنی عنوان کرد:: تیم‌های استقلال و پرسپولیس تهران باید از تیم برق بترسند؛ چرا که یک جرقه از این تیم می‌تواند به انفجاری بزرگ تبدیل شود!

اتفاقا برق در همان سال غیر از جرقه هایی که مقابل دو تیم بزرگ پایتخت زد کار دیگری از پیش نبرد و در نهایت به لیگ پایین تر سقوط کرد و امروز برق نه در لیگ برتر،نه در لیگ یک و نه حتی در لیگ دو حضور ندارد.برق جرقه ای بود که منفجر شد و امروز در لیگ دسته سه کشور دل خوش به خاطراتش دارد به روزی که ۱۸ هزار نفر برای تشویق این تیم در استادیوم حضور پیدا کرد و بهترین روز زندگی ورزشی رسول فلاح را برایش رقم زدند امروز نه رسول فلاح در فوتبال است و نه نامی از برق مانده است.

۲ – سال ۷۶ فجر شهید سپاسی در اولین دیدار خود مقابل پرسپولیس باگل عباس سرخاب پرسپولیس را برد و ۸ سال بعد نیز این تیم را در تهران بانتیجه پرگل ۴ بر ۲ شکست داد و زمینه خداحافظی پروین از پرسپولیس را فراهم کرد.اما آخرین دیدار پرسپولیس در ورزشگاه پیر شهر شیراز به سال ۹۲ برمی گشت که در هفته بیست و ششم لیگ سیزدهم پرسپولیس در حافظیه به مصاف فجرسپاسی رفت و  به تساوی یک بر یک مقابل این تیم دست یافت.

این نتیجه را امروز پرسپولیس بعد از سه سال در شیراز تکرار کرد تا جبر مسابقات حذفی او را به ضیافت پنالتی بفرستد اما یک نفر “کمال” همکاری را با شیرازی ها داشت تا آنها با “کامیاب”ی به خانه هایشان برگردند!

۳ –قشقایی یک تیم تازه تاسیس است که پس از آخرین حضور پرسپولیس در شیراز تاسیس شد و سه سال صبر برایش کافی بود تا در بازگشت پرسپولیس به شیراز یکی از تلخ ترین خاطرات این باشگاه بزرگ پایتخت را رقم بزند.حذف در نخستین گام!

۴ – همه علاقمندان به فوتبال در شیراز امشب خواب ندارند!عده ای از ناراحتی و برخی از خوشحالی! درست مثل روزهایی که شهر نارنجی تر از همیشه می شد و یا روزهایی که زرد قناری سرود پیروزی را زمزمه می کرد.

امروز بار دیگر همه شهر خوشحال است.اما نه از نماد نارنجی خبری است و نه از زرد قناری.یکی قدیمی ترین تیم شهر بود و دیگری بیشتر از یک دهه نامش آوازه فوتبال کشور بود.حالا اما از هیچکدام از این دو تیم خبری نیست و سازندگی در فوتبال شیراز جای خود به ستاره های ریش سفید داده است!قدیمی ترین تیم شهر نابود شد و زنگ خطر نیز برای سازنده ترین تیم لیگ در یکی دو دهه گذشته به صدا درآمده و فجر در آستانه سقوط به لیگ دو کشور است!

۵- لیگ دو همیشه هم بد نیست می شود از همین جایگاه با آماده ترین پرسپولیس این سال ها بازی کرد و اتفاقا با شکست او به مرحله بعدی جام حذفی گام گذاشت!قشقایی بغض فرخورده فوتبال شیراز در سه سال اخیر بود.بغضی که توسط ریش سفید تیم ترکید تا گریه شوق او تیتر اول همه رسانه های ورزشی ایران شود!

قشقایی اما قطعا “هنرپیشه” خوبی نیست و اشک های شوقش به زودی پاک خواهد شد تا چهره بیمار فوتبال شیراز عیان شود.در فوتبال به “هنرپیشه” ها جام نمی دهند که مستطیل سبز صحنه زیبای زندگی است.

قشقایی رویش یک گل در پاییز است و باد خزان عمر این گل را کوتاه می کند!

۶- سازنده ترین تیم لیگ در دو دهه گذشته پیش از بازی پرسپولیس با دیگر همشهری اش ،بازی خود را به آینده سازان برق که اتفاقا آنها نیز همانند قشقایی در لیگ دو حضور دارند واگذار کرد تا یادمان بماند قشقایی نیز مانند برق با سابقه می تواند یک جرقه باشد که به انفجاری بزرگ تبدیل شود.این انفجار هم می تواند برای فوتبال شیراز پیک شادی باشد و یک قطب جدید را در فوتبال این شهر به وجود بیاورد و هم می تواند صاعقه ای لحظه ای باشد و دیگر هیچ…وقتی برق و فجر با آن همه افتخار و سابقه در دسته های پایین فوتبال کشور دست و پا می زنند قشقایی نوظهور را بعید است صنعت نداشته فارس حمایت کند!

۷ – شیراز فوتبال پاره وقت نمی خواهد. برد مقطعی هم بر زخم هایش التیام نمی گذارد و اساسا نه با یک برد به کسی جام می دهندو نه با یک بازی می توان به آینده فوتبال این شهر دلخوش کرد.نمای نزدیک مهدی شیری آینه تمام قد فوتبال این شهر است آینه ای که دیگر نه مهدی رحمتی ها و نه مهرزاد معدنچی ها و نه فراز فاطمی ها و نه داریوش یزدانی ها و ستار زارع ها و و نه رجب زاده ها و نه سیاوش اکبر پورها و سروش رفیعی ها را نمی توان در آن دید.موی سپید مهدی شیری همه واقعیت فوتبال شیراز بود که برد پرسپولیس نمی تواند آن را مخدوش کند.هر چقدر هم “هنرپیشه” باشیم بعد از دو بازی گریممان پاک می شود و پشت چهره بزک کرده قشقایی نمی توان “هنرپیشه” باقی ماند!ما نماد شهرمان را می خواهیم.نماد نارنجی که “فارس” و “لر” و “قشقایی” را درون خود جا داده بود.آذری ها به اندازه کافی “پان” دارند .لطفا “هنرپیشه” خوبی باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.