بزرگداشت مقام خواجوی کرمانی در شیراز

خبرپارسی – رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برگزاری همایش ویژه بزرگداشت و تقدیر از مقام خواجوی کرمانی در شیراز خبر داد .

ابراهیم گشتاسبی‌راد با اشاره به ارائه پیشنهاد برگزاری این مراسم توسط سازمان سیما منظر و فضای سبز، شهرداری، افزود: با توجه به اینکه یک روز به نام خواجو ثبت شده و این عارف و شاعر بزرگ میهمان شیراز بوده لازم است جایگاه و مقام عرفانی این شاعر به مردم معرفی شود.
وی با تصریح اینکه خواجو به دلیل تعلقاتی که به شهر شیراز داشت در این شهر ساکن شد، افزود: او به نحوی استاد حافظ هم محسوب می‌شود و بعضی از تفکرات حافظ به تفکرات خواجوی کرمانی نزدیک است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: خواجوی کرمانی به دلیل تعلق خاطری که به شیراز داشت در همین شهر مدفون شد و برای او مقبره‌ای زیبا در تنگ الله‌اکبر طراحی کردند و یادمانی ساختند که  مقبره او به مکانی ارزشمند در شیراز تبدیل شده است.
گشتاسبی‌راد با اشاره به اینکه نگهداری این مجموعه در حال حاضر بر عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز است، تصریح کرد: این سازمان از جهت اینکه خود را در برگزاری روز بزرگداشت خواجو موظف می‌داند اعلام آمادگی کرد و از آنجایی که وظیفه سازمانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری این است که در حوزه‌های فرهنگی و هنری ورود کند و متولی برنامه باشد برگزاری برنامه به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری واگذار شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه امسال فرصت کافی برای برگزاری همایش بزرگداشت خواجوی کرمانی در زمینه اشعار و زندگی‌نامه او نبود، گفت: لذا مراسم امسال با هدف تجلیل و تقدیر از مقام خواجو برگزار می‌شود.
گشتاسبی‌راد با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش هنری ادبی از صاحب‌نظران استادان دانشگاه شیراز و دانشگاه کرمان دعوت شده است، اظهار کرد: همچنین از شهردار و رئیس شورای شهر و برخی شخصیت‌های ادبی کرمان و شیراز نیز برای حضور در این همایش دعوت شده است.
وی با بیان اینکه این برنامه در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در کنار مقبره خواجوی کرمانی برگزار می‌شود، گفت: در غیر اینصورت در تالار حافظ میزبان مدعوین خواهیم بود اما بیشتر علاقمند هستیم این برنامه در کنار مقبره خواجو برگزار شود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز تصریح کرد خواجوی کرمانی در فاصله زمانی بین دوره سعدی و حافظ می‌زیسته و ادامه داد: در شیراز عرفا و شعرای بسیاری زندگی می‌کردند از جمله منصور حلاج، چهل‌تنان، هفت‌تنان، شیخ روزبهان، عبدالله خفیف و غیره که خواجوی کرمانی و دیگر شعرایی که امروزه از آنها در شیراز یاد می‌کنیم سرآمد دیگر عرفا بودند چون توانستند تفکر خود را در قالب شعر مکتوب کنند.
گشتاسبی‌راد در پایان گفت: لازم است برای تمام این بزرگان  عرفا بزرگداشتی گرفته شود تا به مردم شناسانده شود و افتخارات شهر شیراز را مردم لمس کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.