ساعت حرکت مترو شیراز

مترو شیراز

مترو شیراز

خبر پارسی –  قطار شهری و مترو شیراز که از چندماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده، هم اکنون روزانه ۱۲ ساعت در زیر شهر شیراز حرکت کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان قطارشهری شیراز و حومه شهروندان شیرازی از ۲۳ آذرماه می توانند از ساعت ۶:۴۰ تا ۱۹:۲۰ و به فاصله هر نیم ساعت با مترو به مقصد های درون شهری خود سفر کنند.

انجام مطالعات اولیه سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی و پس از آن انجام مطالعات جدید شهر شیراز در سال ۱۳۶۹ توسط جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه و تائید ضرورت استفاده از شبکه ریلی به عنوان توسعه سیستم حمل و نقل عمومی.

بازبینی مطالعات قبلی شهر شیراز در جهت تکمیل و تدوین مطالعات جامع حمل و نقل عمومی در سال ۱۳۷۸ و ارائه مسیرهای مناسب جهت راه اندازی مترو و در نهایت انتخاب و ارائه گزینه برتر از بین آنها.

تاسیس سازمان قطار شهری شیراز در سال ۱۳۸۰ و آغاز عملیات اجرایی خط ۱ قطار شهری شیراز در سال ۱۳۸۱٫

ساعت حرکت مترو شیراز

جدول زیر این برنامه زمانبندی را در خط یک مترو از میدان الله (گلسرخ) تا میدان احسان را نشان می‌دهد همچنین برای اطلاع از ریز برنامه ایستگاه‌ها می‌توانید از این لینک اطلاعات کامل را دریافت کنید.

برنامه حرکت مترو شیراز

در این متن به معرفی و تاریخچه مترو شیراز، معرفی تمام خطوط و ایستگاه های فعال مترو شیراز و مراکز مختلف تاریخی، تفریحی، پذیرایی و … اطراف آنها، روزهای کاری مترو شیراز و در نهایت ساعت کاری به همراه جدول ساعت حرکت مترو شیراز پرداخته شده است.

معرفی مترو شیراز
در ایران ۶ شهر بزرگ دارای مترو شهری هستند که شیراز هم یکی از آنها می باشد. مترو شیراز در پاییز سال ۱۳۹۳ افتتاح شد سالانه نزدیک به ۴ میلیون مسافر را به نقاط مختلف شیراز جابجا می کند. همچنین گفته می شود مترو شیراز پس از مترو تهران بزرگترین خطوط را دارا می باشد.

مترو شیراز دارای ۶ خط می باشد که در حال حاضر تنها یک خط آن فعال می باشد.

در واقع خط یک مترو شیراز فعال می باشد، خط دو و سه در حال ساخت می باشند و خطوط چهار و پنج و شش هم در حال توسعه و بررسی و مطالعه می باشند.

خطوط/ایستگاه های فعال مترو شیراز
همانطور که در بالا اشاره شد، در حال حاضر تنها خط یک مترو شیراز فعال می باشد. ایستگاه ابتدایی و انتهایی خط یک مترو شیراز به ترتیب ایستگاه شهید دستغیب و ایستگاه احسان می باشد.

ایستگاه های فعال مترو شیراز در این خط به شرح زیر می باشند:

ایستگاه مترو شهید دستغیب: این ایستگاه در میدان الله شیراز که در گذشته میدان گل سرخ نام داشته است، قرار دارد. این ایستگاه مترو شیراز در نزدیکی فرودگاه شهید دستغیب شیراز قرار دارد و مسافران می توانند برای ورود به شهر از فرودگاه از ایستگاه شهید دستغیب استفاده کنند.

ایستگاه مترو شهید دوران: این ایستگاه در بلوار مدرس شیراز واقع شده است و در نزدیکی آن چایخانه درویش واقع شده است.

ایستگاه مترو فرصت شیرازی: این ایستگاه در همان بلوار مدرس و در تقاطع بلوار فرصت شیرازی واقع شده است. چند مرکز خرید و فروشگاه هم مانند افق و خلیج فارس در نزدیکی این ایستگاه فعال مترو شیراز قرار دارد.

ایستگاه مترو جانبازان: در همان بلوار مدرس و در نزدیکی تقاطع بلوار با خیابان دشت چنار قرار دارد.

ایستگاه مترو غدیر: در همان بلوار مدرس و روبروی دانشگاه شیراز واقع شده است. در نزدیکی این ایستگاه مترو شیراز چهار رستوران و کافی شاپ قرار دارد.

ایستگاه مترو رازی: در تقاطع بلوار مدرس و بلوار رازی واقع شده است.

ایستگاه مترو فضیلت: در بلوار مدرس و نزدیکی بلوار فضیلت قرار گرفته است. روبروی این ایستگاه مترو شیراز پارک فضیلت واقع شده است.

ایستگاه مترو کاوه: ایستگاه کاوه آخرین ایستگاه مترو شیراز در بلوار مدرس می باشد که به فاصله کمی از آن ترمینال اتوبوس رانی شهید مدرس قرار گرفته است.

ایستگاه مترو میدان ولیعصر: این ایستگاه در میدان ولیعصر شیراز قرار گرفته است. برای رفتن به باغ نارنجستان قوام شیراز، هتل لطفعلی خان شیراز، مسجد نصیر الملک، خانه زینت الملوک، هتل سو و شون، هتل آناهیتا می توانید در این ایستگاه مترو شیراز پیاده شوید.

ایستگاه وکیل رعایا: این ایستگاه مترو شیراز که به علت نزدیکی اش به بازار وکیل به این نام خوانده می شود، در حال حاضر غیر فعال می باشد.

ایستگاه مترو زندیه: این ایستگاه در خیابان معروف کریم خان زند قرار گرفته است و به بسیاری از مراکز مختلف شیراز از جمله اماکن تاریخی و هتل های شیراز نزدیک می باشد. برای مثال می توان اشاره کرد به: ارگ کریم خانی، هتل پارسه،هتل زندیه، هتل جام جم ، هتل پارسیان، هتل ارم، هتل کریم خان، هتل صدرا، هتل کوثر، هتل ساسان، هتل رودکی، هتل پارک، رستوران شاه عباس، مرکز خرید مهستان، سینما پیام و … .

ایستگاه مترو امام حسین: این ایستگاه متروی شیراز در میدام امام حسین، تقاطع بلوار کریم خان زند و خیابان انقلاب واقع شده است. این ایستگاه در نزدیکی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز قرار گرفته است. این ایستگاه در حال حاضر غیر فعال می باشد.

ایستگاه مترو نمازی: این ایستگاه در انتهای خیابان کریم خان زند قرار گرفته است و در نزدیکی آن باغ فرزانه و دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز و همچنین کتابخانه خوارزمی قرار دارد. این ایستگاه مترو شیراز در میدان نمازی واقع شده است.

ایستگاه مترو آوینی: این ایستگاه در بلوار آوینی که از یک طرف به خیابان خبرنگار و از طرف دیگر به میدان خلیلی می رسد، واقع شده است. در اطراف این ایستگاه مترو شیراز بانک ها و بیمارستان های متعددی واقع شده است.

ایستگاه مترو مطهری: این ایستگاه بالاتر از بلوار مطهری و در خیابان قصردشت واقع شده است. کمی بالاتر از این ایستگاه مترو شیراز، اتاق بازرگانی شیراز قرار دارد.

ایستگاه مترو قصردشت: این ایستگاه در میدان قصردشت و ابتدای کوچه گلخون واقع شده است. این ایستگاه مترو شیراز در مجاورت پارک نوابی قرار گرفته است.

ایستگاه مترو شاهد: این ایستگاه در تقاطع بلوار شاهد و خیابان دانش آموز و روبروی بلوار چمران واقع شده است. باغ مهر جوان شیراز کمی بالاتر از این ایستگاه مترو شیراز قرار گرفته است.

ایستگاه مترو میرزای شیرازی: این ایستگاه در نزدیکی پل معالی آباد واقع شده است.

ایستگاه مترو دکتر شریعتی: این ایستگاه در تقاطع خیابان خلبانان و بلوار معالی آباد واقع شده است. چند رستوران و کافه مانند کافه اهورا، کافه گلزار، فست فود لی لا وی و … در نزدیکی این ایستگاه قرار گرفته است.

ایستگاه مترو احسان: آخرین ایستگاه یا بهتر است بگوییم پایانه مترو شیراز ایستگاه احسان می باشد که در میدان احسان واقع شده است. در نزدیکی این ایستگاه کافه این قرار گرفته است. این میدان از یک طرف به بلوار معالی آباد و از سمتی دیگر به خیابان پرستار می رسد.

روزهای کاری مترو شیراز

مترو شیراز همه روزه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۱:۳۰ شب باز می باشد.

فاصله زمانی میان حرکت دو قطار، ۱۵ دقیقه می باشد.

ساعات حرکت مترو شیراز

برای اطلاع از جزئیات ساعات حرکت مترو شیراز و توقف قطارها در ایستگاه های مختلف می توانید به جدول زیر که از سایت مترو شیراز تهیه شده است، مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.