برای شکایت عجله نکنید،این گزارشِ خبر پارسی نیست!/استاندار فارس: امیدوارم گذر هنر هرچه سریع تر بازگردانده شود

خبر پارسی – در حالی که در یکی دوسال گذشته بسیاری از مردم معترض بسته شدن مسیر چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات بودند و کمتر کسی صدای اعتراض آنها را شنید،به یک باره و پس از جنجال های یک سایت اصولگرا به برنامه های اجرا شده توسط مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در گذر موسوم به هنر،این مسیر  برای عبور و مرور خودروها بازگشایی شد تا برخی به این نتیجه(غلط یا درست) برسند که بازگشایی این مسیر بی ارتباط به جنجال های یک طیف خاص به لیدری یک سایت مخالف دولت نیست.
نتیجه گیری غلط یا درستی که شهردار شیراز آن را تکذیب می کند و می گوید: باز شدن این قسمت از خیابان ربطی به تعطیلی گذر هنر نداشته است.
در عین حال نماینده عالی دولت در استان فارس نیز در واکنشی معنا دار به بازگشایی این مسیر برای تردد خودروها می گوید: امیدوارم  هرچه سریع تر این مسیر به گذر هنر بازگردانده شود.
سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گزارشی به این موضوع پرداخته و نقطه نظرات هنرمندان،فرهنگوران،استاندار فارس و شهردار شیراز در این رابطه را منعکس نموده است.
خبر پارسی از شاکیان احتمالی این گزارش می خواهد از منبع اصلی خبر شکایت کنند و بیش از این پای مدیر این سایت را به محاکم قضایی باز نکنند که مدیران این استان فرشته نیستند و طبیعتا به هیچ عنوان خط قرمز هم نیستند لذا این عزیزان را توصیه به صبر و گفتمان متقابل می کند بویژه اینکه گردانندگان خبر پارسی از دولت و مدیرانش حمایت می کنند و شکایات معنا دار علیه این سایت از چشم تحلیلگران فرهنگی،اجتماعی و سیاسی دور نمی ماند.
برخی از بازیگران و کارگردانان تئاتر و فرهنگوران شیراز در باره باز شدن مسیر چهار راه ادبیات تا چهار راه حافظیه که به گذر هنر نام گرفته، وجود این گذر در این مسیر را حق طبیعی مردم و هنرمندان شیراز دانستند و خواستار فراهم آوردن امکاناتی از سوی شهرداری شیراز برای برپایی دوباره گذر هنر شدند.
فرهنگوران تئاتر فارس یاد آور شدند: معمولا در همه شهرهای دنیا اماکن تاریخی و فرهنگی با ارزش را از رفت و آمدهای موتور سواران و خودروها دور نگه داشته می شود و شهرداران و مسوولان فرهنگی سعی می کنند فضای کاربری آن منطقه را تغییر دهند تا ماهیت فرهنگی آن حفظ شود.
دکتر وحید جهان میری فعال فرهنگی و هنرمند شیراز در این باره گفت: چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات تنها مسیر برای هنرمندان بود که می توانستند در آنجا کارهای فرهنگی و هنری خود را ارائه دهند و مردم به راحتی و بدون از هرگونه دغدغه خاطر کار هنرمندان را می دیدند.
وی گفت: برای حل کردن بار ترافیکی این مسیر به راحتی می توانند مسیر جایگزینی را انتخاب کنند و این گذر را به هنرمندان و مردم باز گردانند.
یکی دیگر از بازیگر و کارگردانان تئاتر فارس گفت: همه جای دنیا یک جایی برای هنرمندانی که هنرشان مردمی تر است مثل تئاتری ها، موزیسین ها و نقاشان دارند و چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات هم تنها خیابانی بود که به هنرمندان و مردم تعلق داشت.
نویدجعفری با اشاره به اینکه باز شدن چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات یک قضیه از پیش تعیین شده است گفت: برخی می خواهند مجال کار را از هنرمندان شیراز بگیرند و آنها را منزوی کنند و در این مسیر با برگزاری دو گذر هنر و عاشورایی و استقبال زیاد مردم آنها احساس خوبی نداشتند.
وی بیان داشت: برگزاری گذر عاشورایی در این مسیر باعث شد مردم در شهر شیراز با نحوه ی اجرای عزاداری ها و پرده خوانی های تمام شهرستان های فارس آشنا شوند و بدانند که در شهرستان های دیگر چگونه اینچنین مراسمی برگزار می شود و این مراسم فقط ویژه شهرستان های کوچک نباشد و به تمام مردم استان معرفی شود.
این کارگردان و بازیگر تئاتر با اشاره به صحبت های شهردار در باره اینکه سنگ فرش ها باعث می شود که خودروها با سرعت حداکثر ۳۰ کیلومتر در آن حرکت کنند و مردم به راحتی می توانند در آن مسیر عبورومرور نمایند بیان داشت: هزینه گزافی از بیت المال صرف سنگ فرش کردن این مسیر شد که اگر می خواستند فقط سرعت ماشین ها را پایین بیاورند می توانستند از روش های دیگر و آسان تری استفاده کنند.
جعفری اظهار داشت: چه کسی می خواهد جوابگوی این هزینه های سنگین در کلان شهر شیراز باشد در صورتی که می توانستند با این هزینه کار های بهتری در این کلان شهر انجام دهند.
یکی دیگر از بازیگران تئاتر شیراز گفت: یکی از مهمترین فایده های گذر هنر در شهر شیراز برای هنرمندان این بود که دل های آنان را به هم نزدیک می کرد و فاصله ی چندین ساله ی آنان را از بین می برد و باعث شناخت مردم از هنرمندان می شد.
ابوالفضل فرهادی خاطر نشان کرد: امیدواریم اتفاقی بیفتد که گذر هنر به هنرمندان و مردم بازگردانده شود و مسئولین با این دو قشر لج و لجبازی نکنند.
وی گفت: گذر هنر مختص برگزاری موسیقی نبود بلکه در خصوص مسائل فرهنگی، هنری و مذهبی بود و تنها به یک گروه خاص پرداخته نشده بود.
فرهادی اذعان داشت: این گذر هنر سال ها جایش در این شهر فرهنگی خالی بود و برای بازگرداندن این حق که مال مردم و هنرمندان و تمامی اقشار جامعه است نباید کوتاهی بکنیم.
این کارگردان تئاتر گفت: ما خیلی از مشکلات فرهنگی جامعه مان به خاطر فقر فرهنگی است و این گذر باعث پیشرفت فرهنگی مردم می شد و باعث می شد تا جوانان شهر ما به جای کشیدن قلیان در بولوار چمران و بی بندباری های دیگر در شهر به این گذر بیایند و با کارهای هنری آشنا شوند.
یکی دیگر از کارگردانان و بازیگران استان فارس نیز گفت: در کلان شهر فرهنگی شیراز باید خیابانی برای عرضه فعالیت های فرهنگی و هنری اختصاص دهند و این بستر اجتماعی خیلی خوب است و این خودش فرهنگ را ترویج می دهد و باعث می شود که به نسل های آینده آموزش دهیم که در خصوص فرهنگ گام بردارند.
جمشید حصاری ادامه داد: در گذر هنر آثار خوشنویسی، موسیقی، نقاشی و تئاتر همه در یک جا جمع می شد و مردم می توانستند به راحتی غذای روحی خود را تامین کنند.
وی گفت: این گذر هنر یک نوآوری و اتفاق خوب بود و نمی دانیم چرا دچار مخالفت شدید در این شهر شد .
حصاری افزود: در کنار گذر هنر در باغ ملی یک نگارخانه خوبی داریم که خیلی وقت است فعالیت آن کمرنگ شده ودر آنجا می توان برای فروش آثار هنری که باعث رونق کسب و کار هنرمندان است استفاده بیشتر کرد.
استاندار فارس:امیدوارم که هرچه سریع تر این مسیر به گذر هنر بازگردانده شود
دکتر محمد احمدی استاندار فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای بازگرداندن این مسیر به هنر مندان و بازگشایی گذر هنر و تغییر کاربری آن همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت و امیدوارم که هرچه سریع تر این مسیر به گذر هنر بازگردانده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: بسته شدن خیابان حافظیه مصوبه شورای ترافیک شیراز است اما با تصمیم شهردار شیراز این مسیر دوباره باز شد و گذر هنر را برچید.
دکتر بهزاد مریدی اظهار کرد: گذر هنر حافظ در کنار اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی برای گردشگران یک محل آرام و بیادماندنی است.
وی با اشاره به بازدید شهروندان شیرازی از گذر هنر تصریح کرد: شهروندان شیرازی در کنار زیارت آرامگاه خواجه حافظ شیرازی در این مسیر پیاده روی کرده و از فضای به دور از سر و صدا و تردد ماشین لذت می برند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی: گذر هنر مردم را باآیین های فاخرفرهنگی مذهبی آشناکرد/ برای ۳۶۵ روز سال در محل گذر هنر برنامه اجرایی داریم
مریدی با اشاره به برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر گذر هنر بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد که در ۳۶۵ روز سال در محل گذر هنر برنامه اجرا نماید و طراحی برنامه ها در حال انجام است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکیدبراینکه گذر هنر مردم را باآیین های فاخرفرهنگی مذهبی آشناکرد، تصریح کرد: مصوبه شورای ترافیک است که مسیر گذر هنر باید بر روی آمد و شد خودروها بسته باشد اما می بینیم با تصمیم شهردار شیراز این مسیر ناگهان بر روی خودروها بازگشایی شده است.
وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از بسته یا باز بودن این گذر هیچ گونه سود مادی نمی برد، خاطر نشان کرد: ما نظر هنرمندان وشهروندان شیراز را به مسئولان منتقل کرده ایم.
مریدی خاطرنشان کرد: مراجعه های زیادی از سوی هنرمندان و اهالی شهر شیراز شده که دوباره خیابان و گذر هنر بر روی خودروها بسته شود و طوماری نیز تهیه شده که توسط شهروندان امضا شده و قرار است به دست مسئولان شهر شیراز برسد.
دکتر مریدی افزود: هنرمندان به دنبال کار هنری خودشان به دور از هرگونه جهت گیری سیاسی فعالیت های هنری خود را انجام می دهند.
وی با اشاره به نقش هنرمندان در نشان دادن فرهنگ غنی اسلامی ایرانی تصریح کرد: گردشگران در کنار بازدید از آرامگاه حافظ شیرازی می توانند با فرهنگ و رسوم ایران زمین نیز در این گذر آشنا شوند.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس بیان کرد: امیدوارم هر چه زودتر شهردار شیراز در باز گشایی گذر هنر تجدید نظر نماید و گذر هنر به حالت قبل خود باز گردد.
پاک فطرت: باز شدن چهر راه حافظیه ربطی به تعطیلی گذر هنر نداشته است
علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز هم که هنگام سنگفرش شدن پهنه نخست این خیابان گفته بود معاون اجرایی شهرداری منطقه سه بدون هماهنگی با من این کار را آغاز کرده اکنون گفته است: بازگشایی خیابان حافظیه به درخواست مردم شیراز بوده است.

پاک فطرت با بیان اینکه از ابتدا بنا بوده که خیابان حافظیه یک طرفه شده و ضلع شمالی آن ویژه عابر پیاده باشد افزود: خیابان حد فاصل چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات گذر هنر نبوده، این پروژه ای بوده که شهرداری سنگفرش کرده تا به مناسبت های مختلف در این خیابان نمایشگاه برپا شود.
وی درباره اینکه چرا فقط یک ضلع این خیابان باز شده است، گفت: نیاز به بازگشایی ضلع شمالی خیابان نیست و از روز نخست این پروژه بنا بوده که این خیابان یک طرفه شود و نوع سنگفرش به کار رفته در دو ضلع خیابان موید همین مطلب است.
شهردار شیراز درباره این موضوع که نوع سنگفرش و کفپوش به کار رفته در این خیابان سبب فرسایش لاستیک خودروها می شود، افزود: این امر به این دلیل است که تا جایی که ضرورت ندارد خوردوها تردد نکنند و اگر می خواهند روی سنگفرش بیایند سرعتشان کاهش یابد.
وی با بیان اینکه این خیابان ویژه تاکسی و اتوبوس است، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر گذرهایی که سنگفرش هست اتومبیل حرکت می کند و سنگفرش ضلع جنوبی مخصوص عابر پیاده است و نمایشگاه ها می تواند در آن قسمت برپا شود.
پاک فطرت درباره این موضوع که آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد خودروها، سبب ایجاد خلل در برپایی نمایشگاه می شود، گفت: این خیابان بنا به درخواست مردم باز شده هر وقت تقاطع هفت تنان و چهل مقام کامل شد و مشکل ترددها حل شد، شاید این خیابان به طور کامل تبدیل به پیاده رو شود.
شهردار شیراز با تاکید بر اینکه در حال حاضر هم هر زمان که مناسبت خاصی باشد یا بنا باشد نمایشگاهی برگزار شود، این خیابان بسته می شود، بیان کرد: این خیابان تبدیل به پارکینگ ادارات مختلف شده بود در صورتی که از ابتدا بنا نبوده این اتفاق بیفتد و باز شدن این قسمت از خیابان ربطی به تعطیلی گذر هنر نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.