با برگزاری ۵ رویداد بزرگ رقم می‌خورد؛ پاییز فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

خبر پارسی – برگزاری همایش ملی شیراز خاستگاه تعزیه، بزرگداشت ابراهیم سلطان کاتب قرآن و بزرگداشت دکترمهدی زمانیان، برنامه‌های فرهنگی، پژوهشی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در روزهای پایانی مهرماه است؛ این مرکز ۲ برنامه ویژه نیز در آذرماه دارد.

همایشی در خاستگاه تعزیه

کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز فوق درباره این برنامه‌ها گفت: تعزیه هنر آیینی ایرانیان است و ادای دینی به حماسه آفرینان عاشورای حسینی؛ در هُرم تفدیده صحرایی که سوگ را و بغض‌های ناتمام را در تلخی مدام تا نا پیدای روزگار به خاطر سپرده است.

وی افزود: تعزیه هنری شیعی است و بیشتر پژوهشگران برجسته تعزیه‌شناس از جمله یعقوب آژند، جلال ستاری، جابر عناصری و به ویژه صادق همایونی بر این باورند که در زمان کریمخان زند و در شیراز بوده است  که تعزیه با تمام ویژگی‌های نمایشی آن اجرا می‌شده است و بر اساس شواهد تاریخی و سفرنامه‌های خارجی بویژه سفرنامه فرانکلین، شیراز را خاستگاه تعزیه می‌دانستند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: همایش ملی شیراز خاستگاه تعزیه در روزهای ۲۵ تا ۲۷ مهرماه در محوطه باز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور تعزیه‌شناسان و پژوهشگران، استادانی چون محیط طباطبایی، صالح‌پور و مومن‌زاده ، همچنین ۶ گروه تعزیه، از استان‌های فارس، اصفهان، یزد و اراک برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش با مساعدت و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، سازمان اوقاف و امور خیریه استان، کانون تخصصی تعزیه فارس و دانشنامه فارس برگزار می شود.

بزرگداشت کاتب بزرگ قرآن

کمالی سروستانی در مورد بزرگداشت ابراهیم سلطان در ششصدمین سال درگذشتش گفت: ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ و نواده تیمور در قرن نهم حاکم شیراز بود. او خط را خوش می‌نوشت و آثار بسیاری را در کارگاه هنری خود در تاریخه هنر این سرزمین ماندگار کرد.

وی افزود: قرآن‌نگاری فارس که به سال ۳۱۰ هجری قمری با «ابن مقله» آغاز شد، در ادامه، در سال ۸۳۰ هجری قمری به ابراهیم سلطان رسید که قرآن‌های بسیاری را نگاشته است و یکی از نفیس‌ترین این قرآن‌ها «مصحف ابراهیم» است که نسخه اصلی آن در موزه پارس شیراز قرار دارد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همزمان با بزرگداشت ابراهیم سللطان منتشر می‌شود. تاریخ‌ پژوهان و خط شناسانی چون دکتر امیرخانی، دکتر خیراندیش، دکتر میرزا ابولقاسمی و قلیچ‌خانی در این همایش  از شیراز روزگار او و نیز هنر خوشنویسی سخن می‌گویند. همچنین از یکی از نسخه‌های نفیس  قرآن‌نگاری ابراهیم سلطان که توسط دانشنامه فارس و با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و سازمان میراث فرهنگی استان منتشر شده، رونمایی می شود.

این همایش از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

 زمانیان در گذر زمان

مدیردانشنامه فارس و دبیر انجمن ادبی یاران یکشنبه ادامه داد: در ساعت ۶ بعد از ظهر روز شنبه ۲۹ مهرماه نیز مراسم نکوداشت دکتر مهدی زمانیان، تحت عنوان زمانیان در گذر زمان، در هشتاد سالگی ایشان برگزار می‌شود.

  وی افزود: دکتر زمانیان پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه شیراز است که در حوزه شناخت فرهنگ و ادب فارسی و آلمانی به پژوهش پرداخته است؛ این نکوداشت ادای دینی است به تلاش‌های ارزشمند این پژوهشگر ارجمند.

کمالی سروستانی ادامه داد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در تداوم فعالیت‌های فرهنگی خود در دوم آذرماه هم بزرگداشت استاد سیروس پرهام، پژوهشگر، مترجم و بنیانگذار مرکز اسناد ملی ایران را برگزار می‌کند و همچنین در روز ۳۰ آذر ماه نیز هشتاد سالگی دکتر جعفر موید را به جشن خواهد نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.