بابایی: جهاد دانشگاهی پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ی فرهنگی و علمی کشور است

خبرپارسی – رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از اولین‌ نهادهای شکل‌گرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان حضرت امام(ره) پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ی فرهنگی و علمی کشور است.

دکتر مظاهر بابایی بعدازظهر دوشنبه ۱۵ مرداد در صحن علنی شورای شهر شیراز ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مرکز علمی فرهنگی دانشجویان ایران به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه این مجموعه، تاکید کرد: این تشکیلات به وابسته به جهاد دانشگاهی بوده و با هدف برداشتن گام‌های موثر برای توسعه گردشگری در ایران راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شیراز هم قطب دانشگاهی و هم گردشگری است می‌توان با همکاری بین دستگاهی زمینه فعالیت پویایی بیشتر این مرکز برای توسعه صنعت گردشگری فراهم کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس همچنین بیان کرد: این نهاد همواره در سایه‌ی فرهنگ ایستادگی و مقاومت، نه تنها به سمت ناامید و زوال حرکت نکرده بلکه امروز به پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف دست یافته و بدون تردید خلاقیت، پژوهش و نوآوری جهادگران جهاددانشگاهی، نقشی تاثیرگذار در این موفقیت‌ها داشته است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در همه‌ی دوره‌ها، اقدامات جهاددانشگاهی در این حوزه‌ را ریشه‌ای، عمیق و اثرگذار ارزیابی کرد و افزود: این نهاد در حوزه‌ی فرهنگی با راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری‌های قرآنی(ایکنا) و دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز افکارسنجی(ایسپا) و سازمان انتشارات، به شکل زیرساختی تلاشی گسترده را دنبال کرده است.

بابایی همچنین با اشاره به تجارب ارزنده‌ی این نهاد در عرصه‌های مختلف‌ فرهنگی، علمی، پژوهشی و اشتغال، ضرورت استفاده از این توان ارزشمند در مسیر ارتقاء توان تولید ملی را مورد تاکید قرار داد و گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از اولین‌ نهادهای شکل‌گرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان حضرت امام(ره) پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ی فرهنگی و علمی کشور است.

به گفته وی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد با هدف جبران عقب‌ماندگی‌های فرهنگی، توسعه‌ی علمی و فناورانه و حتی آموزش‌های عالی و مهارتی و تقویت روحیه‌ی خودباوری شروع به فعالیت کرد و اکنون هم به تعبیر مقام معظم رهبری، جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: شاید در ابتدا فکر می‌شد که جهاد دانشگاهی یک حرکت گلخانه‌ای برای نمونه‌سازی است اما امروز این گلخانه توان و امکان این را دارد که فضای جامعه را به گلستان تبدیل کند چرا که جهاددانشگاهی هیچ‌گاه به نمونه‌سازی اکتفا نکرده و نمی‌کند.

بابایی که در آستانه‌ی روز ۱۶ مرداد، سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی به فرمان حضرت امام(ره) به‌عنوان سخنران در صحن علنی شورای شهر شیراز سخن می‌گفت، ادامه داد: این مجموعه در چهار حوزه‌ی فرهنگی، فناوری، آموزش و اشتغال فعالیت داشته و از جهادگرانی صاحب ایمان، تفکر و خلاقیت برخوردار است؛ جهادگرانی که با آگاهی و شناخت کامل از پیشینه و سابقه‌ی فرهنگی تاریخی غنی، شجاعت و عزم جدی توانسته‌اند کارهای ناممکن بسیاری را در حوزه‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهند.

وی اظهار کرد: در حوزه‌ی آموزش نیز این نهاد با ایجاد و توسعه‌ی مراکز تخصصی آموزش کوتاه مدت متعهد و مراکز آموزش‌عالی بلند مدت، رشد علمی را متعهدانه و تخصصی دنبال کرده و همواره تلاش داشته که آموزش‌هایی منجر به مهارت افزایی و کارآفرینی داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس اضافه کرد: در حوزه‌ی اشتغال و کارآفرینی با توجه به دغدغه‌های اشتغال در کشور، جهاددانشگاهی با انعقاد قراردادهای مختلف با دستگاه‌های مرتبط، تلاش کرده که با برندسازی و تولید بدون کارخانه با شناسایی کار و مزیت‌ها، شناسایی افراد علاقه‌مند و توانمند و ارائه‌ی آموزش‌های لازم، در زمینه‌ی تولید و ارتباط آن با بازار کمک شایان و موثری داشته باشد.

بابایی گفت: این نهاد در حوزه‌ی فناوری نیز می‌کوشد تا به واسطه‌ی برخورداری از تیمی قوی، تحقیقات انجام شده را به فناوری تبدیل کرده و در این رابطه عمدتا پژوهش‌های کاربردی مد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد توجه قرارداده و دنبال کرده است.

او اضافه کرد: پژوهشکده‌ی رویان نیز یکی از اقدامات شاخص جهاددانشگاهی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود، مرکزی که در بخش سلول‌های بنیادی اقدامات اثرگذاری را انجام داده و این فعالیت‌ها را همچنان ادامه می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: این نهاد در حوزه‌های علمی نظیر سلول‌درمانی، ترمیم زخم و تولید سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری و تحقیقات سرطان سینه، تولید داروهای نوترکیب و گیاهان دارویی، شبیه‌سازی و ساخت کنتورهای هوشمند، گیت‌های مترو و … فعالیت‌های شاخصی را انجام داده است.

بابایی گفت: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی، تلاش و تعامل بین ۲ بخش تولیدکننده و مصرف کننده است، فعالیت یکسویه‌ی مصرف کنندگان نمی‌تواند به قوام بخش تولید کمک کند چرا که تولید کننده باید انتظارات مصرف کننده را در دراز مدت تامین کند در غیراینصورت حمایت از کالای داخلی استمرار و پایداری لازم را نخواهد داشت.

او اضافه کرد: ایجاد و تقویت اعتماد در مصرف کننده، ارتقاء سطح کیفی تولیدات، بازاریابی در ابعاد ملی و جهانی، فراهم شدن امکان صادرات تولیدات ملی، ایجاد نقدینگی مناسب و عدم اتکاء بیش از حد به نفت و اقتصاد تک محصولی از مواردی است که در موفقیت و استمرار تولید داخلی تاثیرگذار محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به ضرورت ورود عملی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای تحقق این هدف، گفت: بخش تولید باید جایی مناسب برای فعالیت‌های دانش محور و علمی و تحقیقاتی درون خود باز کند اگرنه تولیداتش همان راهی را خواد رفت که طی این چنددهه رفته است.

بابایی آمادگی کامل این نهاد برای استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و رسانه‌ای و انسانی خود در مسیر کمک به تولید داخلی را اعلام و اضافه کرد که استفاده از پتانسیل‌های جهاددانشگاهی در ابعاد مختلف امروز یک ضرورت غیرقابل انکار است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس همچنین با اشاره به ضرورت ورود عملی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای تحقق مدیریت شهری، آمادگی این مجموعه در استان را برای همکاری و تعامل با شورا وشهرداری کلانشهر شیراز جهت پیشبرد امور شهری اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.