احمدرضا جوکار: داشتن شهری با امکانات تردد عمومی مطلوب و گرافیک شهری زیبا جزو حقوق هر شهروندی است

احمد رضا جوکار دبیر انجمن انبوه سازان فارس و کاندیدای شورای شهر شیراز گفت: پدیده شهر نشینی از زمانی که خود را به منصه ظهور رسانده به همراه خود قواعد متقابلی برای مسئولین و مردم شهر به همراه داشته است.
این کارشناس ارشد مدیریت پروژه افزود:در چنین بستری که به آن حقوق شهروندی می گویند می توان خواسته های زیادی را گنجاند و تعامل دوسویه را مورد بررسی و کنکاش قرارداد. شاید اگر بخواهیم تعریف جامعی از حقوق شهروندی ارائه دهیم باید گفت به مجموعه حقوق، تکالیف و مسئولیت هایی که افراد با توجه به موقعیت شهروندی خود می توانند در قبال یکدیگر و شهر و کشوری که در آن زندگی می کنند داشته باشند حقوق شهروندی گویند ؛ که خود عنوانی است عمومی بر مجموعه امتیازات مربوط به شهروندان و نیز مجوعه قواعدی است که بر موقعیت آنان در جامعه دلالت دارد و دارنده این حقوق شهروند نام دارد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور تصریح کرد: به عبارتی دیگر اینگونه می توان حقوق شهروندی را تعریف نمود که شهرنشینان زمانی که به حقوق و قوانین اجتماعی همدیگر احترام می گذارند و به مسئولیت های خویش در برابر شهروندان دیگر و جامعه عمل می کنند به جایگاه شهروندی خواهند رسید. بنابراین معنی و مفهوم شهروند دربرگیرنده دو خصوصیت مهم حقوق و مسئولیت می باشد.
این عضو هیئت مدیره خیرین مسکن ساز در تعریف حقوق اجتماعی گفت:حقوق اجتماعی عبارتند از : حمایت های مادی و درآمدی مانند تأمین مسکن، شغل و غیره، برخورداری شهروندان از امکانات آموزش و پرورش رایگان، برخورداری شهروندان از امکانات بهداشتی، درمانی و فرهنگی رایگان ، برخورداری شهروندان از امکانات امنیت اجتماعی.
بنابراین تمامی ارگان ها و سازمان ها مکلف به حفاظت و صیانت از حقوق شهروندی، شهروندان و جامعه می باشند و این حقوق برای تسهیل در زندگی شهروندان و سایر ساکنین جامعه طراحی و تدوین شده است.
عضو هیئت رئیسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی استان فارس در دوره سوم گفت:با توجه بیان حقوق و تکالیف مردم که شهروند نام دارند، می توانیم نگاهی کلی به این حقوق که از ساعات آغازین روز شروع شده و با خارج شدن از خانه و رسیدن به محل کار و تقابل شهروندی بین افراد در جامعه بوجود می آید داشته باشیم. حقوقی که در جوامع امروزی برای رسیدن به یک محیط متمدن و پیشرفته نیاز جدی به رعایت آنها از سوی شهروندان می باشد.
حال، سوالی که در اینجا پیش می آید این است که شهروندان تا چه اندازه از حقوق شهروندی خود آگاهی دارند؟
در پاسخ می توان گفت، اگر شهروندان به حقوق خود آگاه باشند شکل جامعه به کلی تغییر خواهد کرد و دیگر شاهد تعدی به حقوق دیگران نخواهیم بود. در حقیقت با آگاه بودن شهروندان از حقوق شهروندی خود همواره در صدد تحقق، حفظ و دفاع از حقوقشان خواهند بود.اینجاست که باید برای نهادهایی مثل شورای شهر یا شهرداری نقش آموزش حقوق شهروندی را تعریف کرد.
احمد رضا جوکار خاطرنشان ساخت:اگر آنها به حقوق خود آگاه باشند هم حدود و چارچوب آن را می شناسند هم برای دستیابی به آن تلاش می کنند. اهم این موارد را در مولفه هایی مانند
برقراری امنیت در محلات که بی شک پس از تهیه خوراک، پوشاک و مسکن امنیت جزو اساسی ترین نیازهای یک جامعه می باشد. حفظ سلامت و بهداشت جامعه ، از مواردی که به صورت مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است می توان به مواردی اشاره کرد :
– جمع آوری زباله، انتقال آنها به خارج شهر و از بین بردن آنها به گونه ای که به محیط زیست آسیب وارد نشود
– هدایت فاضلاب و پساب های تولید شده در محله و خارج کردن آن از شهر
– تعویض جوی های آب روباز با شبکه فاضلاب در برخی محلات و جلوگیری از عوامل آلوده کننده محیط زیست
– ایجاد درمانگاه ها و مراکز بهداشتی محله ای مجهز به امکانات اورژانسی جهت دسترسی شهروندان و در شرایط خاص و اضطراری
– ایجاد فضاهای عمومی در محلات مانند پارک ها و فضاهای سبز محله ای مجهز به امکانات ورزش صبحگاهی و لوازم ورزشی و مبارزه با کم تحرکی و بهبود جامعه در پیشرفت سلامت
برقراری زیبایی و پاکیزگی محله :از مهمترین حقوقی که در آرامش روحی و روانی شهروندان تأثیر بسزایی دارد می توان به تأمین زیباسازی و پاکیزگی محلات اشاره کرد. که در صورت رفع این نیاز، جامعه ای شاداب و پویا خواهیم داشت.
برقراری پایگاه های فرهنگی، ورزشی و هنری :
که به طور خلاصه به چند مورد از آنها اشاره می کنم مانند نیاز به مساجد، کتابخانه، سالن ورزشی، استخر، سالن های سینما و تأتر)
کنترل حمل و نقل و ترافیک محله که تعریفش مشخص است
مهندس احمدرضا جوکار درادامه گفت:با توجه به اینکه اشاره ای کلی بر حقوق شهروندی در محلات کردم در پایان به این موضوع می پردازم که شهروندان د ر مقابل این خدمات و امکانات چه وظایفی بر عهده دارند و چگونه می توانند به بهترین شکل ممکن استفاده ای درست داشته باشند. لذا نیاز به همکاری از سوی شهروندان و مردم ساکن در محلات امری امکان پذیر و ضروری است و هر شهروند می بایست تلاش نماید که به عنوان یک شهروند فعال و با انگیزه در جامعه خود ظاهر گردد. و از کلیه حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشد.

این کاندیدای شورای شهر در پایان گفت: هر شهروند موظف است در جهت رشد و پیشرفت جامعه و محله زندگی خود مشارکت مستمر و همکاری لازم را داشته باشد. تا بتوانیم در همکاری با مسئولین نهادها و سازمان های مربوطه و داشتن شهری آباد، زیبا، امن و با کیفیت و جامعه ای موفق و پویا نقش اساسی داشته باشیم.
داشتن شهری با امکانات تردد عمومی مطلوب، گرافیک شهری زیبا و….همه از حقوق شهروندی محسوب می شود و باید فراهم باشد و شورای شهر برای رسیدن به همه مواردی که فهرست وار و کلی مطرح کردم باید تلاش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.