اکبر ترکان:رئیسی، بذرپاش و ضرغامی برنامه‌ای برای انتخابات ندارند/ زاکانی را کاندیدا کرده‌اند که کشور را دست او بدهیم؟!

خبر پارسی – اکبر ترکان معتقد است اصولگرایان نتوانسته‌اند تنور انتخابات را گرم و رقیبی جدی برای حسن روحانی معرفی کنند. به گفته او، طیف مقابل دولت یازدهم فقط می‌گوید روحانی نباید باشد، اما هیچ برنامه‌ای هم ارائه نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، «دیده‌بان ایران» نوشته است: رئیسی، زاکانی، بذرپاش و… آمدند، سخنرانی می‌کنند، شهرستان به شهرستان می‌چرخند برای اینکه روحانی تک‌دوره‌ای شود. تاکنون نه در سیاست خارجی برنامه‌ای داشتند، نه در اقتصاد و نه در هیچ‌کدام از مسائل مهم جامعه. اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور می‌گوید: انتظارم این بود که این‌ها با یک برنامه قوی و حضور خوب بیایند و فضای انتخابات را گرم کنند اما دست خالی آمدند و این انتظار برآورده نشد. خیلی کم‌فروغ و خارج از انتظار بودند.

مشروح گفت‌وگوی دیده‌بان ایران با اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر مناطق آزاد را در ادامه می‌خوانید:

چند روز پیش آقای احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که دولت یازدهم برای دولت نهم و دهم و آقای بقایی پرونده‌سازی کرده و چیزی اثبات نشده است. زمانی که شما دولت را تحویل گرفتید در رابطه با پرونده آقای بقایی تخلفی را مشاهده کردید؟ ادعای آقای احمدی‌نژاد تا چه حد صحت دارد؟

پرونده آقای بقایی در قوه قضاییه مطرح شده بود این ادعای احمدی نژاد که دولت یازدهم کاری انجام داده درست نیست. ترجیح می‌دهم به جای وارد شدن به جزئیات راجع به اصل حضور آقای احمدی‌نژاد صحبت کنم؛ آن‌ها بحث‌ فرعی است. ما باید به‌دنبال انتخاباتی پرشور باشیم که مردم با حداکثر شرکتشان در انتخابات مانند همیشه برای نظام یک اقتدار قوی را رقم بزنند. هنوز فضای انتخابات سرد است و فکر می‌کردیم اگر آقای احمدی‌نژاد و تیمشان بیایند یک سری حرف‌های حسابی می‌زنند و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که جامعه به هیجان بیاید، رقابت‌ها افزایش پیدا کند و شرکت‌کننده‌ها بیشتر شوند. اما ایشان هم حضور کم‌فروغی داشتند و حرف‌های خیلی سبکی زدند که انتظار ما را برآورده نکرد. دوست داشتم که آقای احمدی‌نژاد با یک برنامه برای کشور بیاید و حرف‌های جدی درباره راهکارهای اقتصادی داشته باشد. تیمشان در این چهار سال در دفتری که دارند رفت‌ و آمد کردند و جلسه گذاشتند، انتظارم این بود که این‌ها با یک برنامه قوی و حضور خوب بیایند و فضای انتخابات را گرم کنند اما دست خالی آمدند و این انتظار برآورده نشد. خیلی کم‌فروغ و خارج از انتظار بودند.

اعضای جمنا هم زمانی که دور هم جمع شدند، طمطراق زیادی داشتند و فکر می‌کردیم با یک برنامه و پیشنهادات عالی و در سطحی برجسته حضور پیدا می‌کنند که متأسفانه در آن طرف هم فیل موش زایید. یعنی با این همه طمطراق و رفت و آمد در نهایت نتیجه افرادی مانند زاکانی و رئیسی شدند. آقای رئیسی، زاکانی و بذرپاش آدم های محترمی هستند اما برنامه ندارند فقط آمدند و می گویند می خواهیم کاندیدا شویم نمی گویند چگونه می خواهند مشکلات کشور را حل کنند.

یعنی معتقدید آقای رئیسی رقیب خوبی برای آقای روحانی نیست؟

نتوانستند انتخابات را پرشور کنند. انتظار داریم مهم‌تر از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، یک انتخابات پرشور داشته باشیم.

یعنی شما مطمئنید آقای روحانی رأی می‌آورد؟

بله، این‌ها که رقیب جدی محسوب نمی‌شوند؛ کاش جدی‌تر بودند.آدم های محترمی هستند اما برنامه نداشتند.کاش اصول گرایان افراد برجسته‌ و شخصیت های سیاسی را کاندیدا می کردند، مثلا من فکر نمی کنم آقای بذرپاش بتواند مقابل روحانی رقیب جدی محسوب شود

هزینه‌هایی که جناح مقابل برای انتخابات داشته نشان از جدی بودن آن‌ها نیست؟

جامعه نسبت به انتخابات خیلی کم‌فروغ است و یک ماه مانده به انتخابات هیچ خبری نیست.

در فضای مجازی هم مخارج سنگینی داشته‌اند، این مسأله چطور؟

باید ایده‌هایشان را بگویند. با پول خرج کردن که نمی شود کشور را نجات داد باید ایده و طرح داشته باشند. با وجود احترامی که برای آنها قائل هستم متاسفانه نه آقای رئیسی نه بذرپاش و نه ضرغامی برنامه‌ای برای انتخابات ندارند فقط عده‌ای می‌گویند ما نمی‌خواهیم دوره روحانی تکرار شود.

معتقدند دولتی را بهتر از دولت یازدهم روی کار می‌آورند.

چگونه؟ ما می‌خواهیم به مردم آگاهی دهیم. انتظار داشتم گروه جمنا که با آن‌ همه افراد باسابقه تشکیل شده، طرح‌های عالی ارائه دهد و اشخاص عالی را مطرح کند تا تراز انتخابات را بالا بیاورند و شورآفرینی کنند که مردم پای صندوق‌ها بیایند. اما با حرف‌های سبکی آمدند و افرادی خیلی معمولی را مطرح کردند که خیلی خارج از انتظار ما بوده است. چیزی که من انتظار دارم این است که پاسخ‌های خود را به مشکلات جامعه ارائه کنند. تا سال گذشته بخش بزرگی از آواربردای دو دولت قبل را انجام دادیم.

اما آقای احمدی‌نژاد منکر همین آواربرداری است.

مهم نیست، قبلاً حرف‌های بهتری می‌زد. ما فکر می‌کنیم که بعضی‌ها می‌گویند چرا این آوار در چهار سال تمام نشده است؟ در حالی که آواربرداری بیشتر از این طول می‌کشد. افراد جدید باید می‌آمدند حرف‌های جدیدی می‌زدند و ایده‌های جدیدی را مطرح می‌کردند و برای اقتصاد کشور پیشنهادهای برجسته و درخشان می‌دادند تا مردم اشتیاق پیدا کنند. این‌ها خیلی کم‌فروغ ظاهر شده‌اند و اشخاصی محترم اما بسیار معمولی را مطرح کرده‌اند.

گفته می‌شود قرار است ۱۰ نفر ثبت‌نام کنند تا انتقادات زیادی را علیه دولت یازدهم مطرح کنند و آقای روحانی را در مناظره‌ها به گوشه رینگ ببرند.

کاش افراد برجسته‌ای می‌آمدند و حرف‌های عمیقی می‌زدند و بحث‌هایی جدی برای کشور مطرح می‌شد. آنچه که آقایان گفتند دور از انتظار بود برای اینکه ما از این‌ها که افراد با سابقه سیاسی هستند انتظار داشتیم حرف‌های برجسته‌ای برای مطرح شدن داشته باشند. کاندیداهایی که مطرح کرده‌اند ۱۰ درصد هم به یکدیگر شباهت ندارند. چه شباهتی بین آقایان فتاح و قالیباف یا زاکانی و رئیسی وجود دارد؟

ایده آن‌ها این است که ۱۰ نفر را مقابل آقای روحانی قرار دهند تا از پایگاه رأی او کم کنند؛ آقای روحانی چه رویکردی را می‌خواهد در پیش بگیرد؟

وقتی گروه‌های باسابقه سیاسی دور هم جمع می‌شوند، افرادی که معرفی می‌کنند باید نشان‌دهنده اندیشه‌هایشان باشد و این‌ها باید از نظر فکری با یکدیگر قرابت داشته باشند. اشخاصی مطرح کرده‌اند که همه آدم‌های محترمی هستند اما همگی افرادی معمولی هستند که با یگدیگر هیچ قرابتی ندارند. تنها وجه مشترکشان این است که می‌گویند هر کسی رئیس‌جمهور باشد اما روحانی نباشد؛ اینکه راه‌حل اداره کشور نیست.

دلیل تمایلشان برای نبودن روحانی چیست؟

یک عده آدم محترم سیاسی باسابقه جمع شده‌اند و بذرپاش را کاندیدا کرده‌اند؛ این سلیقه است؟ یا مثلاً زاکانی را کاندیدا کرده‌اند که کشور را دست او بدهیم؟ این نشان می‌دهد که این افراد کار عمیق نکرده‌اند و روی مبانی فکری خود کار عمیقی انجام نداده‌اند. باید برای مسائل کشور راه‌حل بدهند و بگویند امروز کشور با چه چالش‌هایی مواجه است و راه‌حلشان چیست اما چیزی در این رابطه نگفته‌اند.

آقای قالیباف و رضایی که همچنان بحث کاندیداتوری‌شان مطرح است، قبلاً نیز کاندیدای ریاست جمهوری بوده‌اند. آیا معتقدید این‌ افراد نیز برای انتخابات برنامه ندارند؟ سخنانی درباره برجام مطرح می‌کنند و می‌گویند که برای ما دستاورد نبوده است.

این‌ها برنامه نیست. مجموعه‌ای از آدم‌های باسابقه و معظمی در بینشان وجود دارد. انتظارم این بود که در ارائه مطلب به جامعه بتوانند ابتدا یک تجزیه و تحلیل درستی ارائه کنند که جامعه را چگونه شناختند، مشکلات را چه می‌دانند و سپس طرح‌های علمی عمیقی برای مواجه شدن با مشکلات ارائه کنند. آنچه که این افراد انجام دادند خیلی سبک بود؛ با لیستی که منتشر کردند به جامعه گفتند هر کسی می‌خواهد باشد به‌غیر از روحانی. از این‌ افراد چنین چیزی شایسته نبود. یکی از این آقایان به‌صراحت در مصاحبه‌اش گفته که می‌خواهم کاری کنم که دولت یازدهم نباشد. اینکه خیلی سبک است، کسی که خودش را در حد رئیس کشور می‌داند حرفی به این سبکی می‌زند که ما خجالت می‌کشیم.

آقای احمدی‌نژاد مدعی شده دولت یازدهم برای آقای بقایی پرونده‌سازی کرده و چیزی اثبات نشده است، آیا این گونه بوده؟

جواب این را قوه قضائیه خواهد داد چون قوه قضائیه که با رأی دولت ایشان را بازداشت نکرده است.

معتقد است وزارت اطلاعات دولت یازدهم او را دستگیر کرده.

مگر وزارت اطلاعات می‌تواند فردی را دستگیر کند و ۵ ماه در زندان نگه دارد؟ طرف این مسأله قوه قضائیه است. در قوه قضائیه پرونده دارد، آن‌ها دارند رسیدگی می‌کنند و در زمان خودش مسیر قضایی آن طی خواهد شد. قوه قضائیه که با فرمایشات آقای احمدی‌نژاد مسیر خود را تغییر نمی‌دهد. ایشان چیزی گفته که می‌خواهد قوه مجریه بیاید به دفاع از ایشان علیه قوه قضائیه صحبت کند.

بحث دیگری که مطرح کرده این است که دولت یازدهم نتوانسته علیه ایشان یک برگه کاغذ پیدا کند؛ در حالی که بحث خانه‌های مناطق آزاد را داشتیم.

این‌که احمدی‌نژاد چیزی بگوید و ما به دنبال امتحان آن بیفتیم غلط است. ما ارزیابی خود را می‌گوییم، شما هشت سال رئیس‌جمهور بودی و این همه در آنجا از بودجه دولت ساختمان گرفتی که اکنون آدم‌ها را حقوق می‌دهند. ایشان یک دفتر دارد؛ در آن ساختمانی که در ولنجک هست ایشان اکنون حضور دارد، آن‌ ساختمان متعلق به دولت است. چهار سال در آنجا بوده، هشت سال هم رئیس‌جمهور بوده ولی ما نباید وارد این حرف‌های جزئی شویم بلکه باید بگوییم تو آن‌قدر بضاعت نداشتی که چهار تا حرف حسابی بزنی.

ساختمان ولنجک متعلق به دولت بوده که اکنون مورد استفاده آقای احمدی‌نژاد است؟

یک مصوبه داریم که هر رئیس‌جمهوری می‌تواند یک دفتر داشته باشد؛ سایر رؤسای جمهور هم می‌توانند. این یک کار ایشان هم طبق مصوبه است ولی سازمان مصوبی دارد و هر رئیس‌جمهوری می‌تواند در دفتر خود تعدادی کارمند داشته باشد. منتها این کسانی که در مناطق آزاد ساختمان‌ها و ماشین‌ها را بین خودشان مبادله کرده بودند، خلاف قانون بود و حکم تخلیه گرفتیم و با والذاریات بیرونشان کردیم.

آقای احمدی‌نژاد منکر این قضیه است و گفته حتی یک برگه هم علیه ما پیدا نشده است.

کشورداری یک مقوله بسیار بسیار جدی است. آقای احمدی‌نژاد با این فرمایشاتی که داشته و این حضوری که پیدا کرده‌اند مشخص شد که بعد از هشت سال ریاست جمهوری و چهار سال هم که در آن دفتر مطالعات می‌کنند، هنوز به رشد کافی برای اینکه حضور ارزشمندی را اعلام کنند نرسیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.