انفصال از خدمت برای تیتر و خبر سفارشی!/بهزاد مریدی:اعتماد مردم از رسانه ها نباید خدشه دار شود

خبر پارسی – مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با انتقاد از برخی دستگاه های اجرایی که تیتر و خبر سفارشی به رسانه ها می دهند،گفت:اگر رسانه ای سفارش دستگا ه های اجرایی یا برخی نهادها را به صورت مستند به این اداره تحویل بدهد،شخص سفارش کننده را انفصال از خدمت خواهیم کرد!
بهزاد مریدی که در نشست نقد عملکرد حوزه مطبوعاتی و اطلاع رسانی این اداره کل سخن می گفت،شرط مانایی رسان ها و اعتماد پذیری مردم از آنها را استقلال رسانه ای دانست و بیان داشت: اگر رسانه های ما تن به خواسته دستگاه های اجرایی بدهند،آرام آرام تیراژ مطبوعات کم می شود چرا که مردم فکر می کنند مطبوعات و رسانه ها،دولتی و سفارش پذیر هستند و اعتماد خود را به آنها از دست می دهند.
وی مدیران دولتی را به سعه صدر و تحمل نقد دعوت کرد و گفت: اگرچه برای مدیری که روزی ۱۸ ساعت کار می کند،نقد شدن بسیار سخت است اما باید توجه داشت که نقد لازمه حرکت است و من به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس آمادگی نقد مطبوعاتی را دارم و از رسانه ها می خواهم کاریکاتور بنده را نیز بکشند تا اگر دیگر مدیران استان به نقد آنها اعتراض کنند بگویم،فقط شما نیستی مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس نیز از تیغ تیز نقد مصون نمانده است.

۳۱۴۱۰۱_orig
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هر گونه شکایتی از رسانه ها را منوط به اجازه از سوی عالی ترین مقام استان یعنی استاندار دانست و گفت:قانون می گوید دستگاه های اجرایی نمی توانند بدون اجازه استانداری از رسانه ها شکایت کنند بلکه باید از استاندار اجازه بگیرند که شکایت کنیم یا شکایت نکنیم.
به باور مریدی نقد سازنده از سوی اصحاب رسانه به عنوان صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر کارگشاست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه کلنجارهای حوزه فرهنگ و هنر در این مدت کم نبوده است، اظهار کرد: فارس از استان هایی است که می تواند نسخه برای کل کشور بنویسد. از این رو، معتقدیم مدیران استان های فرهنگی در تصمیم گیری های کلان دخالت داده شوند.
وی رو نویسی خبرنگاران از دست همدیگر را اتفاق خوبی ندانست و گفت:ما منتقد نداریم بلکه واگویی خبر در رسانه ها و مطبوعات دیده می شود. این اتفاق خوبی نیست با وجود واحدهای روابط عمومی دستگاه ها رسالت ما و خبرنگاران این نیست.
بهزاد مریدی جای تحلیل و تفسیر و سرمقاله را در روزنامه های شیراز خالی دانست و اظهار داشت،: کمتر روزنامه و خبرگزاری در استان داریم که سخن سردبیر، تحلیل، یادداشت و گزارش تحلیلی داشته باشد. بخشهایی در بدنه دولت رسانه ها را ناگزیر به این موضوع کرده است. وجود نگرانی از رسانه در این بخش خودخواسته است، بدین خاطر، خودکرده را تدبیر نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با تایید اینکه نقد به حوزه مطبوعاتی این اداره، وارد است، ادامه داد: حوزه مطبوعاتی ارشاد باید اتاق همه خبرنگاران باشد و به دنبال تک به تک مشکلات خبرنگاران باشد.
مریدی تعداد خبرنگاران استان را در خوشبینانه ترین حالت ممکن، ۱۰۰ نفر دانست و خواستار صدور کارت خبرنگاری این تعداد شد.
وی، طی شدن این پروسه توسط خانه مطبوعات استان با مشارکت ارشاد را مورد اشاره قرار داد و از شناسایی خبرنگاران به همراه فرهنگوران و هنرمندان استان بدین شکل خبر داد و افزود: این کارت دست کم باعث شناخته شدن خبرنگاران و حوزه های مختلف می شود تا یاری رسانی به این بخش تسهیل شود.
مریدی، در توضیح کارکرد کارت خبرنگاری، گفت: این کارت به منزله محدود کردن خبرنگاران رسانه ها به دولت نیست. این به معنای صدور کارت حرفه ای ست که قطعا می تواند هم طراز خبرنگاران مرکز کارکرد داشته باشد. صدور این کارت به مفهوم تمیز دادن خبرنگاران واقعی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه مدیر ارشاد قرار نیست در امور امنیتی، اقتصادی و عزل و نصب ها دخالت کند، بیان کرد: چرا فکر می کنیم تا تیتر شدیم در همه امور دخالت کنیم.
وی همچنین در پاسخ به گلایه دبیر انجمن کانون های تبلیغاتی استان در خصوص موازی کاری های این بخش، اظهار کرد: همچنانی که در شیراز آلودگی صوتی داریم، آلودگی بصری داریم. تابلوهای سطح شهر آلودگی بصری به وجود آورده است.
مریدی جلوگیری از هرگونه تابلوها و بنرهای تبلیغاتی غیرمجاز را از وظایف ارشاد عنوان کرد و گفت: وقتی موازین نشر تابلوها و بنرهای تبلیغاتی رعایت نشود ما موظفیم با آن برخورد کنیم. معنی نمی دهد هرکس به شیوه خود اقدام به تبلیغات و نصب اعلان کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، با بیان اینکه در شیراز مدیریت شهری مناسب عمل نمی کند،گفت: دست از سر فرهنگ و هنر بردارید! گیر داده اند و یکی یکی آموزشگاه ها را می بندند. در حالی که ٢٠ سال است فعالیت می کنند.
مریدی با بیان اینکه اعمال قدرت توسط اداره ارشاد شدنی نیست، افزود: وقتی انتقاد می کنیم ممکن است بگویند تابلو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم غیرقانونی است!
صدور کارت خبرنگاری آغاز می شود
معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی ارشاد فارس، نیز بیان اینکه صدور کارت خبرنگاری به زودی با تشکیل کارگروه خاصی ویژه استان فارس انجام می گیرد، اظهار کرد: در خصوص برنامه های آموزشی تلاش هایی شده و ادامه آن در دستور کار قرار گرفت. از این رو، در حوزه مطبوعات دوره های متفاوتی با خانه مطبوعات به عنوان رکن اصلی رسانه،تعریف شده که با همکاری مرکز آموزش رسانه های وزارت ارشاد دوره های تخصصی برگزار شود.
صابر سهرابی با اشاره به اینکه این دوره ها با حضور اساتید بزرگ و صاحب نظران رسانه برگزار می شود، گفت: در حوزه کانون های تبلیغاتی دوره های متفاوتی در نیمه نخست سال با همکاری اتحادیه کانون های تبلبغات استان برگزار شد.
سهرابی به برگزاری دوره های آموزشی رسانه در نیمه دوم سال ویژه خبرنگاران شهرستان های فارس خبر داد و گفت: استان فارس در این باره به چهاربخش تقسیم شد که در ادامه سال، با عناوین مختلف دوره های آموزشی برگزار می شود.
در این نشست تعدادی از نمایندگان رسانه ها و خبرنگاران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.