انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران – شاخه فارس خواستار شد: استفاده ابزاری از دین ممنوع! / ایجاد و تقویت تشکل ها موجود از طریق انتخابات آزاد

خبر پارسی –  انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران – شاخه فارس-  به بهانه صدور حکم ابقای ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،جناب آقای دکتر ایمانیه،بیانیه شماره ۲ خود را صادر کرد.

در این بیانیه که یک نسخه از آن در اختیار خبر پارسی قرار گرفته،خطاب به دانشجویان و فعالان عرصه سلامت آمده است: همه ی اقشار محترم این حوزه در پاسخ به درخواست ریاست محترم جمهور از دانشگاهیان جهت ارایه نظرات و حضور جدی در حوزه نقد ، و با توجه به وظایف هر فرد در مقابل جامعه خود ، با ایجادویا تقویت تشکل ها ی موجود از طریق انتخابات آزاد نقش فعال خود در اصلاح حوزه سلامت را به عهده گیرند و از نهادهای نظارتی مسئول و مدیریت دانشگاه می خواهیم در این امر مهم همکاری نموده تا انشالله شاهد دانشگاه و جامعه ای مد نظر امام راحلمان (ره) باشیم.

متن کامل این بیانیه را بخوانید:                                                    

  بنام خدا

بیانیه شماره ۲-انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران – شاخه فارس-

جناب آقای دکتر ایمانیه

رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز

با سلام و احترام

 با توجه به صدور حکم ابقای جنابعالی توسط وزیر محترم بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و ضرورت رعایت قانون  توسط همه و جهت انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ، نکاتی چند در خصوص وضعیت این دانشگاه یادآور می گردد.این نامه شامل تذکر مواردی است که امیدواریم گوشزد نمودن آنها باعث تغییر رویه ی جدی در مدیریت دانشگاه گردیده و برای جنابعالی ، دانشگاهیان و مردم فهیم استان فارس مایه‏ی خیر و برکت شود. به امیدروزی که خواست های مشروع و قانونی همه ی دلسوزان وتحول خواهان تحقق یافته و عدالت واقعی و علوی بدون تبعیض در این دانشگاه نمود عینی یابد.

جناب آقای دکتر ایمانیه!

 اینک شما رئیس مستقر دانشگاه و یکی از کارگزاران دولت تدبیر و امید هستید، دولتی که انتخاب و پیروزیش را رهبر فرزانه انقلاب حماسه‏ی سیاسی دانستند.حماسه ای که دل بزرگان اصیل و واقعی نظام و این ملت رنج کشیده از ۸ سال  فشار، تحدید و شعارزدگی را شاد کرد و باعث عزت و سرافرازی ایران اسلامی گردید و البته سکوت جنابعالی در واکنش به این حماسه عظیم ، نمایانگر نگرش شما به این حماسه بزرگ و میزان رعایت مصالح ملی درمقابل سلیقه سیاسی خودتان بود.بیشترین علت حضور پر رنگ اساتید ، پزشکان ،دانشجویان و سایر اعضای خانواده سلامت فارس، هم جهت با اقشار مختلف مردم در این انتخابات ، ضرورت ایجاد تغییر اساسی درنگرش ها ، رویکردها و گفتمان دولت و استقرار دولتی قانونمدار ، عزتمند و برنامه محور ، در تمام سطوح مدیریتی و تغییر رفتارهای ناصواب نهادینه شده  بود. رفتارهایی که نتیجه آنها  تک صدایی، تک رایی ، از بین رفتن فضای نقد و کارشناسی و رونق بساط تملق و چاپلوسی بود . استفاده ابزاری از دین و پرداختن به پوسته آن رواج یافت و به مغز و جان آن کمتر پرداخته شد و بسی تاسف که این آفت ها در این دانشگاه نیز رخ نمایاند . البته شایان توجه است که این اتفاقات تا حدی به پیروی از مدیریت کلان آن زمان دولت بود ولی متاسفانه شدت آن در این دانشگاه با هیچ دانشگاهی قابل قیاس نیست و اگر بخواهیم به تک تک آنها بپردازیم ” مثنوی هفتاد من کاغذ ” میشود .

جناب آقای دکتر ایمانیه!

 همه ی ما بر این باوریم که شیوه عملی مدیریتی اسلام را بایستی در سخنان و نامه‏های حضرت امیر (ع) جستجو کرد. نویسندگان این نامه با تاسی به ایشان ، ابتدا خودمان و سپس جنابعالی را به پیروی عملی ازآن یگانه مرد آزادیخواه که بیش از بزرگیش ، بزرگواریش مشهود است معطوف می نماییم باشد که در این فرصتی که خدا به شما داده است بیشترین استفاده را نمایید ، زیرا پیامبر رحمت میفرمایند که: “در ایام زندگی شما نسیم‌های روح‌بخش ربوبی می‌وزد پس مواظب باشید آنها را از دست ندهید و خودتان را در مسیر آنها قرار دهید باشد که نسیمی به شما برخورَد و تیره روز نشوید.” (بحار الانوار، ج‏۷۱، ص‏۲۲۱) ، و افزون بر احقاق حقوق از دست رفته، که البته بسیاری از آنها دیگر جبران پذیر نیست ، سعی در تحقق مدیریت منطبق بر اسلام رحمانی ، تلاش جهت تحقق برنامه ها و وعده های دولت و پیگیری مطالبات مردم در انتخابات را بر خود فرض دانسته و فرصت گرانبهای انتقاد را که مولای متقیان آن را حق حاکم می‏داند از خود سلب ننمایید. آن امام همام در نامه به مالک اشتر نخعی می فرمایند:

 باید که محبوبترین کارها در نزد تو، کارهایی باشد که با میانه‌روی سازگارتر بوده و با عدالت دم سازتر و خشنودی رعیت را در پی داشته باشد زیرا خشم توده‌های مردم، خشنودی نزدیکان را زیر پای بسپرد و حال آنکه، خشم نزدیکان اگر توده‌های مردم از تو خشنود باشند، ناچیز گردد

باید که برگزیده‌ترین وزیران تو کسانی باشند که سخن حق بر زبان آرند، هر چند، حق تلخ باشد و در کارهایی‌که خداوند بر دوستانش نمی‌پسندد کمتر تو را یاری کنند، هر چند، که این سخنان‌ و کارها تو را ناخوش آید.

در مردم عیب هایی است و والی از هر کس دیگر به پوشیدن آنها سزاوارتر است. از عیب های مردم آنچه از نظرت پنهان است، مخواه که آشکار شود، زیرا آنچه بر عهده توست، پاکیزه ساختن چیزهایی است که بر تو آشکار است و خداست که بر آنچه از نظرت پوشیده است، داوری کند. تا توانی‌عیب های دیگران را بپوشان، تا خداوند عیب های تو را که خواهی از رعیت مستور بماند، بپوشاند. و از مردم گره هر کینه‌ای را بگشای و از دل بیرون کن و رشته هر عداوت را بگسل و خود را از آنچه از تو پوشیده داشته‌اند، به تغافل زن و گفته سخن‌چین را تصدیق مکن. زیرا سخن چین، خیانتکار است، هر چند، خود را چون نیکخواهان وانماید.”

من از رسول الله(صلی الله علیه و آله) بارها شنیدم که می‌گفت:پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون‌لکنت زبان حق خود را از قوی دست‌ بستاند. پس تحمل نمای، درشتگویی یا عجز آنها را در سخن گفتن و تنگ حوصلگی و خودپسندی را از خود دور ساز تا خداوند درهای رحمتش را به روی تو بگشاید.

از آنها (مردم) خطاها سر خواهد زد و علت هایی عارضشان خواهد شد و به عمد یا خطا لغزش هایی کنند، پس از عفو و بخشایش خویش نصیبشان ده، همانگونه که دوست داری که خداوند نیز از عفو و بخشایش خود تو را نصیب دهد.

با بخیلان رای مزن که تو را از جود و بخشش باز دارند و نه با حریصان، زیرا حرص و طمع را در چشم تو می‌آرایند که بخل و ترس و آزمندی، خصلتهایی‌گوناگون هستندکه سوءظن به خداهمه رادربردارد. بدترین وزیران تو، وزیری است‌که وزیر بدکاران پیش از تو بوده است و شریک گناهان ایشان. مبادا که اینان همراز و همدم تو شوند، زیرا یاور گناهکاران و مددکار ستم پیشگان بوده‌اند.”

با دانشمندان و حکیمان، فراوان گفت و گو کن در تثبیت آنچه امور بلاد تو را به صلاح می‌آورد و آن نظم و آیین که مردم‌پیش از تو برپای داشته‌اند.                   

“برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آنان پردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن حاضر توانند شد و برای خدایی که آفریدگار توست، در برابرشان فروتنی نمایی و بفرمای تا سپاهیان و یاران و نگهبانان و پاسپانان به یک سو شوند، تا سخنگویشان بی‌هراس و بی‌لکنت زبان سخن خویش بگوید.

جناب آقای دکتر ایمانیه!

 هدف اصلی این تشکل ، تلاش جهت اصلاح عملی و ملموس نگرش ها ، رفتار ها ، برنامه های مدیریتی و جاری شدن عدالت واقعی در دانشگاه بوده است و برای انجام وظیفه خود در این وادی ، نظراتمان را در بیانیه های بعدی به تفصیل در هر حوزه اعلام خواهیم نمود.

اما سخنی با فعالین محترم حوزه سلامت : دوستان، همکاران، عزیزان و سروران محترم، از لطف، خودگذشتگی ها و حضور پرشور شما بزرگواران در انتخابات بزرگ و حماسی ۲۴ خرداد و همچنین فعالیتهایی که در راستای اصلاح شیوه مدیریتی دانشگاه داشتید تشکر و قدردانی نموده ، نکات زیر را یادآور می شویم : نخست اینکه همه ی ما مکلف به ادای تکلیفیم و حصول نتیجه در مرتبه ی دوم است و بر این باوریم که نمی توان برای رسیدن به هدف از هر روشی استفاده کرد. دوم، با اطمینان به وعده ی الهی “اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم” برای تحقق آرمانهای انسانی و اسلامی نیاز به اراده همگانی ، حضور مستمر و فعال در صحنه بدور از  ملاحظات و مصلحت اندیشی های نا متعارف ، میباشد . سوم ، اصلاحات را فرایندی تدریجی ، گام به گام و بدور از فضای احساسی با هدف تغییر و ارتقای رفتارهای فردی و سازمانی جهت نیل به جامعه ای متعالی ، هدفمند ،پویا و شاداب میدانیم . و حرکت در این مسیر نیازمند حضور منسجم ، مسئولانه و قانونمدار همه همکاران می باشد.

پیشنهاد می کنیم همه ی اقشار محترم این حوزه در پاسخ به درخواست ریاست محترم جمهور از دانشگاهیان جهت ارایه نظرات و حضور جدی در حوزه نقد ، و با توجه به وظایف هر فرد در مقابل جامعه خود ، با ایجادویا تقویت تشکل ها ی موجود از طریق انتخابات آزاد نقش فعال خود در اصلاح حوزه سلامت را به عهده گیرند  و از نهادهای نظارتی مسئول و مدیریت دانشگاه می خواهیم در این امر مهم همکاری نموده تا انشالله شاهد دانشگاه و جامعه ای مد نظر امام راحلمان (ره) باشیم.

                                                                                                          

والعاقبه لاهل التقوی و الیقین

                                                                                                                                  

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران – شاخه فارس-

رونوشت:

ریاست محترم جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

نماینده ی محترم ولی فقیه در استان فارس

استاندار محترم فارس

علمای محترم استان فارس

سازمان محترم نظام پزشکی شیراز

اساتید، پزشکان،دانشجویان و کارکنان حوزه سلامت فارس

انجمن های تخصصی پزشکان فارس

سازمان نظام پرستاری شیراز

 

 

4 دیدگاه برای “انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران – شاخه فارس خواستار شد: استفاده ابزاری از دین ممنوع! / ایجاد و تقویت تشکل ها موجود از طریق انتخابات آزاد

  1. شما برخی رو به رسمیت شناختین؟!!! ما که نمیشناسیم
    براتون متاسفم. بیانیه نمیدادین بهتر بود

    1. احسان جا ن ما ارزشی برای معامله گران منفعت طلب قایل نیستیم تا زمانی که آن ها رویه ی سو استفاده از اعتماد انسانها را کنار نگذارند.
      و یادتان باشد فارس در معاملات سیاسی مولفه ای فراموش شده خنثی و معامله بذیر است. باید یک بار برای همیشه به کارگزاران نظام خصوصا آقای دکتر روحانی گوشزد کنیم که کسی حق ندارد به اعتماد و امید مردم فارس خیانت کند.

  2. سلام دوستان
    اینک آقای دکتر ایمانیه به طور رسمی یکی از مدیران دولت تدبیر و امید هستند
    با امر به معروف و نهی از منکر اورا یاری کنیم
    زبان نقد را در حلقوم فرو نبریم
    امید است رایحه نسیمی آقای دکتر را هم نوازش کند و خود را از شر دوستان جبهه نا پایدار پایداری خلاص گرداند
    بعد از راه اندازی مجدد انجمن اسلامی پزشکان ، لزوم فعال نمودن مجدد انجمن اسلامی کارکنان نیز بیش از هر دوره دیگر احساس می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.