افتتاح سینما در شیراز پس از ۴۶ سال؛بالآخره یکی پیدا شد سالن های مملکت را احتکار نکند!

خبر پارسی – فرزاد صدری – جمله معروفی است که می گوید: به جای آنکه به تاریکی لعنت فرستید، یک شمع روشن کنید.کاری که فقط از مردان بزرگ بر می آید.مردانی که می دانند دشوارترین قدم،قدم اول است اما قدم برمی دارند تا شمعی روشن کنند!
شب گذشته،در حالی کوروش کمالی سروستانی تنها بعد از چند ماه از مسئوولیتش بر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،سالن اجتماعات این مرکز را به سینما فرهنگ تغییر وضعیت داد که از سال ۱۳۴۸ به این طرف نه تنها هیچ سینمایی در شیراز افتتاح نشده بود که تعداد سینماهای شیراز از ۱۳ سینما به ۵ سینما رسیده بود!
شهری که به گفته دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تمام مولفه های پایتخت فرهنگی ایران و جهان اسلام را داردسالن سینما یکی از ضرورت های اولیه اش است،ضرورتی که کمالی سروستانی با آن سابقه درخشان فرهنگی با تمام وجود حسش کرد و بر زخم های ناشی از تعطیلی پیاپی سینماهای این شهر مرهمی نهاد. اگر روزی نیاز بود حافظ و سعدی در تقویم ایرانی و جهانی دیده شوند و کمالی این نیاز را به درستی حس کردو روزهای حافظ و سعدی را در تقویم جا داد تا به روزهای بین المللی تقویم ایرانی تبدیل شوند، امروز یکی از درد های کلانشهر فرهنگی شیراز،کمبود سالن های سینما و نبود یک سالن سینمای استاندارد است.
مدتی پیش که کمالی سروستانی در یک محفل خصوصی اعلام کرد:برای جبران تعطیلی سالن های سینمای شیراز،به زودی یک سالن سینما به سالن های سینمای شهر اضافه می کنم،هیچ تردیدی نداشتم که به زودی این اتفاق می افتد هرچند خودش اصرار داشت تا زمان افتتاح هیچگونه اطلاع رسانی صورت نگیر،اما ایمان داشتم،مردان بزرگ هر وقت قولی بدهند، آن را عمل می کنند و اگر بدانند که از عهده انجام قولی بر نمی آیند، هیچ وقت حرفش را نمی زنند که یک مرد واقعی مردن را به شکستن عهدش ترجیح می دهد! او می داند که حرفش نیز باید به قدرت عملش باشد.قدرت عمل کمالی افتتاح سینمایی بود که صدای دالبی دیجیتالش به روز ترین سیستم صوتی سینما در ایران بود و از آسمان پرستاره جبل فاران فیلم محمد رسول الله مجیدی می شده فهمید چقدر کیفیت تصویرش نیز عالی است!
در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سالن‌های سینمای شیراز جدا از کمبود سالن، کیفیت و تجهیزات است. پرده‌های سینما همخوانی با فرمت پخش فیلم‌ها ندارد به‌طوری‌که فیلم در ابعاد بسیار کوچک و در استانداردهای از رده خارج به نمایش در می‌آید در‌حالی‌که سینمای امروز جهان سینمای پرده عریض است. سیستم صوتی سالن‌ها همان‌قدر مشکل دارد که سیستم‌های صدابرداری. حتی امروز که پخش سینمای دیجیتال در ایران مطرح است سالن های سینما در شیراز،همچنان این مشکل را دارند هرچند کیفیت صدا و تصویر سینما ایران پس از تعطیلی سینما پرسیا از مابقی سینماها خیلی بهتر است و تا حدودی به استانداردهای صدا و تصویر سینما در ایران نزدیک است.
در پایان یادآور می شوم تالار حافظ شیراز از موقعیت فرهنگی خوبی برخوردار است.سالهاست شیراز از کمبود سالن سینما رنج می برد و سالهاست اداره کل فرهنگ و ارشاد مدیر عوض می کند اما هیچ مدیری ویژگی های بالقوه تالار حافظ را برای سینما شدن ندید. شاید حرف درست را شب گذشته رحیم هودی پیشکسوت تئاتر شیراز در افتتاحیه سینما فرهنگ زد.وقتی خطاب به اطرافیانش با تمجید از اقدام سنجیده کمالی سروستانی در تغییر کاربری سالن اجتماعات مرکز اسناد به سینماگفت: بالآخره ییکی پیدا شد سالن های مملکت را احتکار نکند! چقدر خوب است جمله ابتدایی این یاداشت را به صحبت پر از ایهام استاد هودی اضافه کنیم: به جای آنکه به تاریکی لعنت فرستید، یک شمع روشن کنید.سینما یک شمع نیست هزاران شمع است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.