اسکی با بوی بهار /راهنمای اسکی در پیست سپیدان (پولاد کف)

خبر پارسی – فرزاد صدری – کمتر استانی را در ایران می توان پیدا کرد که تنوع آب و هوایی استان فارس را داشته باشد؛در حالی که زمستان ها در جنوب استان فارس می شود خرما برداشت کرد و به انتظار بوی بهار نارنج نشست،بازار ورزش های برفی در شمال استان و ارتفاعش حسابی داغ است.شیرازی ها،تنها در عرض یک ساعت می توانند از هوای معتدل بهمن ماهی شیرازی فاصله بگیرند و وارد سرزمین برفی در شمال غرب استان شوند؛جایی که شهر سپیدان (اردکان)قرار دارد و می توان ورزشی پر هیجان را در آن تجربه کرد.

این پیست با اسم رسمی “پیست اسکی پولاد کف” ۱۰ سال بیشتر سن و سال ندارد. از سال ۸۶ صاحب تله کابین و بالابر و دو سال بعد تر هم صاحب یک هتل شده است.البته این مجموعه فقط برای تفریحات زمستانی نیست،بهار و تابستان این مجموعه کوهستانی با امکاناتی مثل دوچرخه برقی،پیست های سوار کاری ،دوچرخه سواری،و کارتینگ،ازتفریح گاه های اهالی استان فارس و شیرازی هاست.

آبشار مارگون که از جاذبه‌های گردشگری زیبا خاورمیانه و استان فارس هست نیز در ۱۵ کیلومتری مجموعه تفریحی ورزشی پولادکف واقع شده است. اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود. از این حیث این آبشار هم بزرگ‌ترین و هم مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است.

نکته : تیوپ نبرید

در پیست اسکی سپیدان استفاده از تیوپ ممنوع است و برای پارک کردن وسیله شخصی تان در پارکینگ باید ورودی بپردازید.روزهای تعطیل ۸ هزارتومان، بقیه روزها ۵ هزار تومان.

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید با شماره تلفن مجموعه۴-۶۳۵۳۲۴۳(۰۷۱۱)تماس بگیرید.

چطور برسیم؟

 به سوی سپیدی : اگر مبدا حرکت تان برای رسیدن به پیست اسکی پولاد کف شهر شیراز است،فقط ۷۵ کیلومتر راه در پیش دارید

خودروی شخصی: از شیراز باید وارد جاده سپیدان-یاسوج شوید تا بعد از یک ساعت به سپیدان برسید.در سپیدان باید مسیر آبشار مارگون را دنبال کنید.بعد از آنکه وارد سپیدان شدید،در همان مسیر،خیابان اصلی شهر را ادامه داده تا به یک فلکه سه گوش که در انتهای شمالی شهر قرار دارد،برسید.در این دوراهی و در ابتدای مسیر سمت راست آن،یک تابلوی بزرگ،شما را به سمت پیست راهنمایی می کند.۱۰ کیلومتر بعد از این تابلو رانندگی در یک جاده کوهستانی،پیست را در سمت چپ خود خواهید دید.( در مسیر دو پیست می بینید که پیست اول مربوط به تربیت بدنی و پیست دوم مربوط به مجموعه پولاد کف است ). اگر هم از شهر هایی همچون تهران و اصفهان خود را به یاسوج رسانده اید،باید وارد جاده کاکان شده و هر دوسه راهی کاکان و کهمر را به سمت راست بروید.۱۰کیلومتر بعد از کهمر (و حدود ۱۰ کیلومتر مانده به سپیدان)مجتمع پولاد کف را در سمت راست خود می بینید.

وسایل نقلیه عمومی:می توانید از پایانه مسافربری قصردشت شیراز با تاکسی و مینی بوس به سپیدان برسید و از آنجا ۱۵کیلومتر تا پیست را دربست بگیرید .معمولا ۷ تا ۱۰ هزار تومان دریافت می کنند تا شما را دربست به پیست پولاد کف ببرند.

چطور بگردیم؟

سردر گم نباشید

پیست اسکی پولاد کف به همه نوع امکانات رفاهی مجهز شده است؛از پیست اسکی و تله کابین گرفاه تا کافی شاپ و هتل.

اسکی: اگر قصد اسکی دارید و لوازمش را ندارید ، میتوانید از مدرسه اسکی مربی بگیرید و لوازم اسکی اجاره کنید.برای گرفتن مربی به مدت یک روز کامل معمولا نرخ توافقی است از ۱۵ هزار تومان تا سی هزار تومان این نرخ متغییر است.کرایه وسایل اسکی نیز ۱۶ تا ۳۰ هزارتومان است .

CYMERA_20140125_1433191

اسکی2

تله کابین ، موتور برقی و میتی بوب : تله کابین های این مجموعه چهار نفره هستند و برای سواری در این مسیر دو کیلومتری باید ۱۶ هزار تومان بپردازید.این تلکه کابین شمارا تا ارتفاع ۳ هزار و ۳۰۰ متری بالا می برد .

تله کابین پولادکف، ساخت شرکت فرانسوی “پوما” بوده که از سال ۱۳۸۷در این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده است. این تله کابین با طول مسیر بیش از ۲۰۰۰متر، ایستگاه پایین در ارتفاع ۲۸۵۰متری از سطح دریا را به ایستگاه قله با ارتفاع ۳۲۵۰متر از سطح دریا وصل می نماید. سرعت این تله کابین ۳متر بر ثانیه می باشد که این مسیر را در کمتر از ۱۱دقیقه طی می نماید

1

در این پیست استفاده از تیوپ ممنوع است، اما می توانید به جای تیوب از یک وسیله امن تر استفاده کنید،”موتور برفی”یا  snowmobile  و “لژ سواری”.هزینه اجاره موتور برفی دو نفره ۲۷ هزارتومان و سه نفره۳۲  هزار تومان است. اگر شما بخواهید از VIP  استفاده کنید۹ هزار نومان به هزیته های یاد شده اضافه می شود.

هزینه استفاده از مینی بوب نیز برای ۲ ساعت ۱۰ هزارتومان است.

دو ساعت لژ سواری روز های تعطیل ۸ هزار تومان و روزهای غیر تعطیل ۵ هزار تومان برایتان تمام می شود.

هتل:اگر قصد اقامت شبانه دارید می توانید در هتل چهار ستاره مجموعه پولاد کف بمانید.هزینه یک شب اقامت در این هتل همراه با صبحانه از جمعه تا سه شنبه ۱۰۰ هزار تومان،چهارشنبه ۱۴ هزار تومان و پنجشنبه ها  ۱۸۰ هزار تومان است.سرویس اضافه هم به ترتیب ۳۰ و ۴۰ هزارتومان هزینه خواهد داشت.

هتل چهارستاره مجموعه از بهترین و لذت بخش ترین آب و هوای کوهستانی بهره گیری می گیرد این هتل در مجاورت جاذبه های طبیعی همچون آبشار مارگون و دریاچه برم فیروز واقع شده است.

هتل پولادکف دارای سالن اجتماعات، رستوران، کافی شاپ، چای خانه سنتی عشایری، کافی نت، اتاق بازی های کامپیوتری، سالن بیلیارد و فروشگاه می باشد.

 2

تماشا و پیاده روی:اگر علاقه ای به ورزش ندارید،می توانید در مسیر های تعیین شده پیاده روی کنید و برای حفظ سلامت خودتان وارد مسیر های بازی نشوید.برای استراحت هم می توانید در آلاچیق هایی که در محوطه قرار دارند بنشینید و بازی دیگران را تماشا کنید. اگر با تله کابین به قله بروید،آنجا یک کافی شاپ کوهستانی خواهید یافت که می توانید در آن یک نوشیدنی گرم بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.