استاندار فارس: شاهد تلاش وافر شهرداری شیراز برای به ثمر رسیدن پروژه ها هستیم

خبرپارسی – استاندار فارس در بازدید از پروژه های عمرانی شهرداری گفت: اولویت شهر شیراز تکمیل و اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام است. مهندس تبادار در بازدید از برخی پروژه های عمرانی شهرداری شیراز عنوان کرد: اتمام سریع تر پروژه های نیمه تمام در راستای منافع مردم  و فارغ از اینکه در چه دوره ای شروع شده، مهم ترین اولویت امروز شهر شیراز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ پروژه ریز و درشت با اعتباری بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان در سطح شهر فعال است که  یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به ۱۸ پروژه بزرگ مقیاس اختصاص دارد، اظهار داشت: از روند فعالیت پروژه ها، اینطور برمی آید که علی رغم دشواری های مالی، عوامل شهرداری نهایت تلاش خود را به کار گرفته و در مسیر تکمیل پروژه ها و عمران شهر از آنچه در توان داشته اند مضایقه نکرده اند.

استاندار فارس که از عملیات اجرایی پل جوادیه، تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر- رحمت ، تقاطع کمربندی- امیرکبیر و فرهنگسرای فرزانگان بازدید کرد، گفت: امروز که شاهد تلاش وافر مجموعه مدیریت شهری در راستای به ثمر رسیدن پروژه های عمرانی هستیم اعلام می کنم، شهردار شیراز قطعاً در این مسیر تنها نیست و من و همکارانم در استانداری نیز زمینه را برای تکمیل پروژه های بزرگی که ضرورت شهر شیراز هستند فراهم‌ می کنیم.

وی افزود: بسیاری از پروژه های شهرداری در هفته دولت و دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد که رویکرد اغلب آنها تأمین آسایش و رفاه شهرندان در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل و ترافیک می باشد.

مهندس تبادار کارکرد عمران شهری را از اولویت های مهم استان برشمرد و گفت : هم اکنون در ۱۰۲ شهر استان فارس بیش از چهار هزار و ۳۰۰ ملیارد تومان اعتبار صرف پروژه های عمرانی می شود که تنها در کلانشهر شیراز سالانه بیش از یک هزار و پانصد میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اختصاص داده می شود.

 استاندار فارس افزود: اگر توان مالی فراهم شود، شهرداری علاوه بر تکمیل سریع تر پروژه های نیمه تمام، برنامه های کلانی برای مدیریت شهر و شروع پروژه های جدید دارد و در این مسیر قطعاً شهروندان بهترین قضاوت کننده برای فعالیت ها و خدمات مسئولان هستند.

تکمیل پروژه های نیمه تمام مهم تر از شروع پروژه جدید است

 شهردار شیراز پروژه های نیمه تمام عمرانی را سرمایه شهروندان دانست و گفت: اگرچه برخی مواقع گفته می شود چرا شهرداری پروژه جدیدی را آغاز نمی کند، اما ما معتقدیم پروژه های نیمه تمام سرمایه مردم شهر محسوب می شود و تکمیل آنها بسیار مهم تر و البته دشوارتر از شروع پروژه های جدید است.

حیدر اسکندرپور سرعت پیشرفت پروژه ها را طی دو ماه گذشته رضایت بخش دانست و گفت: هرچند نوسانات ارزی و مسایل مالی اخیر، واقعیت تلخیست که دولت و شهرداری ها به ویژه در کلانشهرها دچار آن هستند، اما اجازه ندادیم این واقعیت تلخ روند عمران و توسعه شهر را تعطیل کند. در این راستا در تقاطع غیر همسطح شهید رودکی (انتهای بلوار ایمان جنوبی و کمربندی)  ظرف دو ماه اخیر دو پل اصلی پروژه و مسیر کمربندی تکمیل شده و مسیر همت جنوبی به سمت بلوار مهدیه نیز به زودی  مورد بهره برداری شهروندان قرار خواهد گرفت.

 وی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۸ پروژه بزرگ مقیاس در سطح شهر در دست اجراست، اظهار داشت: تملک املاک مورد مسیر یکی از چالش های عمده در روند اجرای پروژه های بزرگ است؛ به طوری که روند برخی از آنها طی چندماه اخیر به دلیل عدم تملک و جلب رضایت صاحبان املاک مورد مسیر با کندی مواجه شد اما تلاش کردیم توقف های مربوط به تملک را به کمترین حد ممکن برسانیم. وی با اعلام این مطلب که گاهی،  هزینه تملک املاک مورد مسیر اجرای پروژه از هزینه ساخت پروژه بیشتر می شود، گفت: در حال حاضر تقاطع جوادیه با هدف اتصال کوهسار مهدی به محور کمربندی با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار در دست ساخت است؛ این در حالیست که هزینه تملک املاک مورد مسیر این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

 شهردار شیراز جابه جایی تأسیسات را از دیگر چالش های فعالیت های عمرانی برشمرد و گفت: بیشتر تقاطع های فعلی در شریان های اصلی شهر واقع شده اند که محل عبور خطوط اصلی تأسیسات شهریست و جابه جایی آنها نه تنها زمان اجرای پروژه را طولانی می کند بلکه هزینه هایی را نیز بر اعتبار اصلی پروژه اضافه می کند که موجب سنگین شدن بار مالی اجرا و تکمیل نهایی پروژه می شود.

 شهردار شیراز در بازدید از تقاطع سه سطحی مطهری- رحمت- امیرکبیر گفت: این تقاطع از پروژه های بزرگ شهرداری شیراز و شاید بتوان گفت جنوب کشور است که روند اجرای آن از ابتدای اردی بهشت ماه با رفع مشکل تجهیزات سرعت خوبی یافته است و امیدوارم در فاصله زمانی کوتاهی به بهره برداری برسد.

 مهندس اسکندرپور خاطرنشان ساخت: طی دو ماه گذشته فعالیت پروژه ها را سرعت بخشیدیم و تلاش می کنیم با همت و تلاش مضاعف مجموعه شهرداری، دو تقاطع شهید رودکی و جوادیه در هفته دولت و تقاطع غیر همسطح مطهری- رحمت- امیرکبیر نیز در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

 بر اساس این گزارش، استاندار فارس به اتفاق شهردار شیراز از روند پیشبرد برخی پروژه های عمرانی شهرداری شیراز همچون تقاطع غیرهمسطح شهید عبدالله رودکی، بلوار ۵۵ متری مهدیه ، تقاطع مهدیه – امیرکبیر، پروژه شهیدان روزیطلب (تقاطع سه سطحی امیرکبیر- مطهری – رحمت)، فرهنگسرای فرزانگان واقع در بلوار طلاییه و تقاطع غیرهمسطح جوادیه بازدید کردند.

در حال حاضر عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح شهید عبدالله رودکی با هدف تکمیل رینگ پیرامونی شهر شیراز، روان سازی ترافیک در کمربندی و بلوار ایمان جنوبی در حال اجراست که با بازگشایی آن دسترسی شهروندان به کمربندی و خیابان ایمان جنوبی تسهیل خواهد شد. همچنین در ادامه این پروژه، بلوار ۵۵ متری مهدیه به طول ۱۲ کیلومتر به منظور تکمیل رینگ پیرامونی شهر شیراز در حال احداث است که تقاطع غیر همسطح شهید رودکی را به تقاطع مهدیه – امیرکبیر متصل می کند.

با بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی، بزرگراه مهدیه، تقاطع مهدیه – امیرکبیر و اتصال به بزرگراه توسعه جنوب (گلبهار) رینگ پیرامونی جنوب شهر شیراز تکمیل می شود. بزرگراه گلبهار در حاشیه جنوبی رودخانه چنارراهدار به طول ۸ کیلومتر و عرض ۶۰ متر در حال احداث است که از ضلع جنوبی رود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خانه چنارراهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار آغاز و پس از گذر از میانرود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و مهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آباد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کمربند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شیراز متصل می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

بر اساس تفاهم فی ما بین شهرداری و اداره راه و شهرسازی مقرر شده که ۹ تقاطع در کمربندی شیراز توسط این دو نهاد احداث شود که احداث سه تقاطع آن بر عهده شهرداری است. پروژه شهیدان یغمور (تقاطع غیرهمسطح باهنر – کمربندی) که شهرک فرهنگیان را به باهنر جنوبی متصل می کند توسط شهرداری شیراز با ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. این پروژه شامل یک پل روگذر ۸ دهانه با دو باند مجزا جهت رفت و برگشت است.

پروژه شهیدان روزیطلب (تقاطع سه سطحی امیرکبیر- مطهری – رحمت) در حال حاضر از جمله بزرگ ترین پروژه های در دست اجرای شهرداری شیراز با استفاده از جوانان متخصص و بومی است.

این پروژه مجموعه ای از دو تقاطع سه سطحی است که بلوار رحمت، امیرکبیر، مطهری و میثم را به یکدیگر متصل می کند و تکمیل آن به دلیل موقعیت مکانی خاص که در ورودی شهر شیراز از سمت بوشهر واقع شده، تحول بزرگی در بازگشایی و تسهیل ترافیک ورودی شهر شیراز، بلوار امیرکبیر و بلوار رحمت ایجاد می کند.

تقاطع سه سطحی امیرکبیر- مطهری – رحمت به صورت پروانه‌ای شکل با هفت پل و مجموع طول پنج کیلومتر، اکنون یکی از بزرگترین پروژه عمرانی شهر شیراز است که از نظر ابعادی شش برابر تقاطع بصیرت (پل معالی آباد) و دو برابر تقاطع میدان معلم می باشد و با هدف تکمیل یکی از شریان‌های اصلی رینگ درون شهری شیراز، روان سازی ترافیک، افزایش ایمنی تردد در کمربندی و کاهش زمان سفرهای درون شهری در حال ساخت است.

عملیات این پروژه در اواخر سال ۹۳ آغاز شده است. تا پیش از آبان ماه ۹۷ میزان پیشرفت فیزیکی این تقاطع ۴۵ درصد بوده است که پس شروع دوره مدیریت مهندس اسکندرپور شهردار شیراز و تسریع در ساخت پروژه هم اکنون میزان پیشرفت آن به ۶۵ درصد رسیده است.

فرهنگسرای فرزانگان واقع در بلوار طلائیه از جمله پروژه های شهرداری شیراز است که منجر به افزایش سرانه فرهنگی شهرک فرزانگان خواهد شد. این پروژه به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت بیش از هزار متر مربع واقع شده است. پروژه فرهنگسرای فرزانگان هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه تقاطع غیرهمسطح جوادیه سه محور اصلی کمربندی اکبرآباد –پروژه کوهسار مهدی و بزرگراه آیت الله محلاتی (آرین) را به یکدیگر متصل می کند. این پروژه یک تقاطع شبدری کامل است که تمام مسیر های عبوری را از جهات مختلف پوشش می دهد. به زودی پل جنوبی این پروژه که مسیر شمال و جنوب کمربندی را شامل می شود به بهره برداری می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.