استاندار فارس: از نگاه حافظ تدبیر و امید سرانجام بر بی تدبیری غالب خواهد شد

خبر پارسی-  استاندار فارس گفت: حافظ در عین اعتقاد به بی ثباتی و بی وفایی روزگار نوید تغییر مثبت می دهد می دهد و آگاهانه به ما می آموزد که سرانجام تدبیر و امید بر بی تدبیری و یاس غالب خواهد شد و غم به شادی بدل می شود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار شامگاه چهارشنبه در آیین گرامیداشت یادروز حافظ در شیراز افزود: حافظ به عنوان بزرگترین غزل سرای زبان فارسی، فشرده فرهنگ ما و نماد روح ایرانی است که او را لسان الغیب لقب داده اند.

او ادامه داد: حافظ نمونه تمام عیار یک ایرانی مسلمان هوشمند هنرمند است که آثارش سرمشق بلاغت نویسان است و سرمشق او در این فصاحت پروری قرآن است.

وی دیوان حافظ را دل نامه، روح نامه، آیینه جان بینی و جهان بینی ایران دانست و گفت: حافظ ، حافظه ما و مسلمانی پاک اعتقاد است و آنچه از شعرش تجلی می کند عمق فرهنگ ایران است.

استاندار فارس گفت: حافظ با تامل در قرآن در جست و جوی رازهای اعجازآمیز کلام خداوند به منزله بزرگترین اثر هنری و کلامی عالم اسلام بود و تصویر انسان در شعر او به تصویر انسان در قرآن شبیه است.

تبادار افزود: شعر حافظ تصویر انسان و مشکل هستی رنج بار اوست، تاویل شعر حافظ، خودشناسی و در مفهوم کلی تر انسان شناسی است و دیوانش تصویر سرگذشت پرماجرای روحی انسان ایرانی است.

وی بیان کرد: کانون تاثرهای عاطفی حافظ ریاستیزی وی است، شخصیت و ساختار ذهنی و روانی او بیش از هر صفت نبایسته ای نسبت به ریا حساس است.

استاندار فارس گفت: اخلاص ورزی، بندگی مخلصانه و عاشقانه، از خلق عیب جویی نکردن، قدر وقت و لحظه های زیست را دانستن و لحظه های قبض را به بسط بدل کردن، از جمله تعلیماتی است که جلوه های آن را در جهان شعر حافظ می بینیم، عالم شعر حافظ هم معقول است و هم محسوس.

او افزود: حافظ، مصلح اجتماعی است از آن رو که با آفت های اجتماعی سر و کار دارد، یعنی عمق دردها، آسیب ها و فسادها را می شناسد و جراح وار به نیشتر انتقاد می شکافد و آنگاه به مهربانی مرهم می نهد.

تبادار گفت:به تاریخ و جغرافیای جهان که می نگریم به فلاتی می رسیم که مردمانش رنج ها دیده اند، ما ملتی هستیم که کشورمان به لحاظ سوق الجیشی و نگرش، کانون توجهات جهان بوده است، استقرار ایران در میان ۲ منطقه پر جمعیت شرق و غرب باعث شده است که حتی یک روز از عمر تاریخی خودمان را بدون دشواری نگذرانده باشیم.

استاندار فارس ادامه داد: ما در تمام دوران ها یک انقلاب بزرگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و نظایر اینها را از سر گذرانده ایم و لذا بیداری دائمی جزئی از زندگی یک ایرانی است.

وی گفت: مردم جهان، واقعیت ایران را بعنوان یک گرانیگاه اساسی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، همیشه پذیرفته اند و فارس به عنوان مهد تمدن ایران همواره در بردارنده مهمترین و بیشترین آثار مادی و معنوی تاریخ و فرهنگ کشورمان بوده است.

او اظهار کرد: فارس خاستگاه زبان و خط پارسی پیش از اسلام بوده و از آنجا که در تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات و دگرگونی های سیاسی، همواره نقش بالنده داشته به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز نوزایی فرهنگی در شکل گیری تمدن اسلامی ایران نقش آفرین بوده است.

استاندار فارس ادامه داد: در قیاسی نه چندان جامع آن چه به نظر می رسد آن است که زمانه ما از منظری به روزگار حافظ شبیه است، جفایی که در آن روزگار بر او رفته و رنج هایی که برده به بلیغ ترین وجه در اشعارش نمایان است.

تبادار گفت: آن جهان آرمانی که شیخ اجل سعدی شیرازی در بوستان نمایان می کند همان است که مد نظر حافظ می تواند باشد، حافظ به عنوان یک ناقد اجتماعی با زبانی نمادین، پلیدی های اندیشه ریاکارانه غالب را به مردم جامعه می شناساند و پایه سخنی را عرضه می دارد که تا جهان به کار است هیچ ریاکاری از گزند طعن آن در امان نخواهد بود.

بیستم مهرماه در تقویم ملی کشورمان به نام روز حافظ نامگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.