استاندار فارس:جهان اسلام نیازمند خیزش و رستاخیزی دوباره است

خبر پارسی – استاندار فارس با تصریح اینکه خرد ساختاری و جمعی در سال‌های اخیر جای خرد فردی را گرفته است، سیر حرکت بشر و جوامع بشری را به سمت ایجاد جامعه‌ای پایدار دانست و بر لزوم توجه به آن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، سید محمدعلی افشانی، عصر شنبه ۱۶ بهمن در مراسم افتتاحیه رویداد شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام، تصریح کرد: جهان اسلام و به ویژه جوانان آن در روزگاری که دانایی توانایی و دانش بالاترین سرمایه و عامل بزرگی و برتری واقعی است، باید علاوه بر کسب دانش به خلق دانش نیز بپردازند.

افشانی گفت: در روزگار ما و عصر توسعه پایدار، خرد ساختاری و جمعی جای خرد فردی را خواهد گرفت و سیر تکاملی بشر به سمت ایجاد جامعه کامل است که در آفرینش این ساختار، جوانان هوشمند، خردگرا و پرسش‌گر جهان اسلام باید جایگاه در خور خویش را بازیابند.

استاندار فارس، شیراز را مهد تمدن ایران و نگین درخشان فرهنگ اسلامی ایرانی دانست و گفت: شهر و دیار حکمرانان خوب با اندیشه‌های بلند، کردار نیک و پذیرنده باورها و ایده‌های مختلف و اعتقاد به زیست مسالمت‌آمیز در هزاره‌های قبل است.

او اضافه کرد: تخت جمشید و پاسارگاد تنها نمونه‌هایی باشکوه از تمدن ایران باستان به‌شمار می‌روند و از شوش در خوزستان تا هگمتانه در همدان و تمام محور تخت‌جمشید به شوش همه بیانگر عظمت تمدن انسان مدار آن روزگاران در جهان است.

افشانی فارس را دیاری توصیف کرد که مردمانش در ایجاد تمدن ایرانی و تمدن اسلامی نقشی وافر داشتند و آزادگی و عدالتخواهی و صلح طلبی، مشخصه فرهنگی آنان است و گفت: در شماری از آثار کهن واژه آزادگان مترادف با ایرانیان به‌کار رفته است.

او با بیان اینکه شهر شیراز با داشته‌های فرهنگی و تاریخی سترگ، جایگاه ویژه‌ای در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان دارد، گفت: شیراز شهر بزرگان دین و ادب و فلسفه، شهر حضرت احمد بن موسی(ع )، شهر سعدی و حافظ و ملاصدرا، شهر حکمران مردم مداری چون کریمخان زند است، حکمرانی که خود را نه پادشاه بلکه وکیل الرعایا نامید و ماندگارترین آثار معماری و شهرسازی نظیر ارگ کریمخانی، مسجد و بازار وکیل از آن دوره در این شهر به یادگار مانده.

افشانی گفت: جوانان آگاه ما با پذیرش این واقعیت که رشد علمی و توسعه پایدار، در امنیت و صلح و وحدت و ارتباطات عمیق و دقیق، به ثمر می‌نشیند، با رشادت و همدلی و هم زبانی، فردای بهتر را برای جهان ما رقم بزنند و همانگونه که در سال‌های تاریک قرون وسطی که در اروپا، علم محدود و اندیشه مقید بود، جهان اسلام و سرزمین ما زادگاه فکر و اندیشه و علم و دانش بود، بار دیگر در روزگار پرآشوب جهان، بردباری و تلاش و حکمت را به هم بیامیزند و رنسانسی دیگر آغاز کنند.

او با تصریح اینکه جوانان امروز در جهان اسلام باید قرآن کریم را با روایت رحمت، صلح  و وحدت به پرچم رهایی و نماد اتحاد و همراهی جهان اسلام مبدل کنند، گفت: جوانان مسلمان اینک در پنج قاره جهان در عرصه‌های علم و دانش و فن‌آوری و نیز هنر و ادب و ورزش می‌درخشند اما در اختیار دیگران.

او با تاکید براینکه جهان اسلام نیازمند خیزش و رستاخیزی دوباره است تا جایگاه در خور خود را در مناسبات جهانی به دست آورد، گفت: کشورهای اسلامی با گستره جمعیتی و جغرافیایی بسیار، بخش عظیمی از جهانند که می‌توانند با برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف مشخص، گامی موثر در راستای گسترش فرهنگ اسلامی در جهان بردارند، آنان می‌توانند با تقویت و تحکیم همکاری بین کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزش، علم، فرهنگ و ارتباطات به توسعه علوم کاربردی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در چارچوب ارزش‌ها و آرمان‌های جاودانه اسلامی دست یابند و با تحکیم تفاهم میان ملل مسلمان به تحقق صلح و امنیت جهانی کمک کنند که در این میانه نقش جوانان با نیروی خلاق و مبتکر نقشی انکارناپذیر است.

استاندار فارس عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام برای شیراز را یک فرصت مغتنم دانست برای معرفی داشته‌های تاریخی، اسلامی، ادبی و فرهنگی این شهر و استان فارس و گفت: فرهنگ جهانی، مهاجرت، سبک زندگی، تحصیل، اشتغال، سلامت و ورزش، فن‌آوری‌های نوین، زیست مجازی، احساس ناامنی اجتماعی، ابهام نسبت به آینده، باورهای ملی و دینی دغدغه‌های پیوسته‌ای هستند که آرزوها و نگرانی‌های جوانان را شکل می‌دهند و فرهنگ مسلط را به چالش می‌کشند که باید برای تعامل اجتماعی جامعه و جوانان چاره‌ای اندیشید.

او گفت: جوان به عنوان سرمایه اجتماعی محصول تحولات عظیم بشری است‌، به ویژه با آشنایی بیشتر با دست‌آوردهای انقلاب صنعتی و دانش و فن آوری نوین بشر، خواهان تاثیرگذاری و تحول واقعی است.

افشانی با بیان اینکه بیشتر جوانان علاقه‌مند به مشارکت اجتماعی و سیاسی و نقش آفرینی در جوامع خود هستند اما ساختارهای انعطاف ناپذیر در برخی کشورها آنان را از تاثیرگذاری ناامید می‌کند، پیشنهاد داد یکی از اهداف مجمع جوانان جهان اسلام، تدوین راهبردهای راهگشا در این زمینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.