ابراز نگرانی گروه‌های غیردولتی و زیست محیطی استهبان: جناب استاندار به داد بختگان و محیط زیست‌اش برسید

خبر پارسی – گروه‌های غیردولتی و زیست محیطی استهبان در نامه ای به استاندار فارس از وی خواسته اند که به داد بختگان و محیط زیست‌اش برسید.

در این نامه آمده است:

استان‌دار گرامی فارس، جناب آقای دکتر احمدی؛

با درود و آرزوی بهروزی.

همان گونه که آگاهی دارید، نخستین دستورِ کارِ دولت تدبیر و امید، محیط زیست و مساله‌ی دریاچه‌ی ارومیه بود. آن چه شما نیز در آیین آغاز به کار خود در استان فارس گفتید، داستان از پریشانی بختگان و هولناکی وضعیت آب در این استان بود.

به هر روی هر چه در این سالیان سال و به ویژه در این هشت ساله‌ی گذشته بر محیط زیست ایران رفته است، به این سادگی رفع و رجوع نخواهد شد و باید بدانیم که اگر محیط زیست ایران به این پرتگاه دوزخین کشیده شده است که با بحران آب و کاهش شدید سطح اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع و دست‌اندازی به زمین‌های محیط زیست و خشکیدگی تالاب‌ها و دریاچه‌ها روبه‌رو هستیم، همگان به نحوی در آن سهیم بوده‌اند؛ اگر چه دولت‌ها و حکومت‌ها، به دلیل بی‌برنامگی و تشویق به احداث سد، حفر چاه‌های بی‌رویه و واگذاری اراضی ملی، بیش‌تر تقصیر دارند. ولی باید بدانیم که دولت تدبیر و امید، دیگر نمی‌باید و نمی‌تواند ادامه دهنده‌ی آن راه باشد. می‌بایست هزینه‌های زیست محیطی طرح‌های خود را بسنجد و اگر خلاف اصول توسعه‌ی پایدار و محیط زیست باشد، بی هیچ اغماضی آن را متوقف و از دستور کار خارج کند.

اما آن چه باعث نوشتن چنین نامه‌ای شده است، مساله‌ی کشیدن راهی چهار بانده از نی‌ریز به خرامه، از حاشیه‌ی دریاچه و وسط پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی بختگان است! طرحی که به گفته‌ی احسان خازن، فرماندار شهرستان خرامه، «با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام می شود. وزرات صنعت و معدن ۴۰ درصد و راه و شهرسازی۶۰ درصد از تامین اعتبارات ساخت این محور ارتباطی را پذیرفته اند».

بختگان را با احداث سد و خودکفایی گندم!!! و گسترش کشاورزی غیراصولی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز خشکاندیم و هم اکنون منطقه‌ای وسیع، از آباده طشک، خرامه و کربال، خیر، نیریز، ارسنجان و استهبان گرفتار عواقب دردناک آن شده‌اند.

حال که با آمدن دولت تدبیر، نور امید در دل‌ها زنده شده است تا آب رفته به بختگان بازگردد (بنا بر وعده‌ی جناب‌عالی و سرکار خانم دکتر ابتکار) و حیات کم‌سوی منطقه، دوباره پرنور شود، اکنون این چه طرحی است که نه ارزیابی زیست محیطی دارد و بانی و باعث آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است؟

راهی دوباره از نی‌ریز به سوی شیراز، از مسیر خرامه؟!!! مگر چند راه به شیراز از نی‌ریز مورد نیاز است؟ ۱- راه قدیم نی‌ریز، استهبان به شیراز، ۲- راه جدید (واریانت) نی‌ریز، استهبان به شیراز، ۳- راه نی‌ریز، آباده‌ی طشک، ارسنجان به شیراز، ۴- راه نی‌ریز، خیر به جاده‌ی استهبان شیراز!!!

تن منطقه را که با حفر چاه، سوراخ سوراخ کرده‌اند، حالا دارند با کشیدن جاده، راه راه می‌کنند! این جا نه محیط زیست، محلی از اعراب دارد، نه سکونت، نه بختگان و نه هیچ چیز دیگر. این جا همه چیز بر مدار تصمیمات و منافع شخصی می‌گردد. تارنمای فرمانداری خرامه نوشته است: « با تلاش‌ها و پیگیری‌های دکتر اسماعیلی، نماینده‌ی مردم شریف شهرستان در مجلس، مجوز احداث این محور ارتباطی از کمیسیون ۲۱۵ معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری گرفته شد». بر اساس کدام ضابطه و اصولی چنین تصمیمی گرفته شده است و یک نماینده بر اساس کدام قانونی، می‌تواند مجوز چنین طرح غیراصولی و ضد محیط زیستی را بگیرد؟!!!

جناب آقای دکتر احمدی، استاندار گرامی فارس، به داد بختگان و محیط زیست‌اش برسید.

گروه های زیست محیطی استهبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.