یازدهمین نشست روزنامه نگار در زوم برگزار شد(+عکس)؛ غلامرضا مالک زاده:نشریه استانی تیتر بین المللی آفت مطبوعات فارس است/کمالی سروستانی: وجود شکاف ارزشی در رسانه ها یک آفت است

خبر پارسی – دبیر خبر ایرنا فارس معتقد است:فضای رسانه ای این روزهای استان به گونه ای است که حرف بزنی یا سکوت کنی در هرصورت نقد می شوی لذا به نظرم حرف بزنیم بهتر است!

IMG_3237

غلامرضا مالک زاده در یازدهمین نشست روزنامه نگار در زوم که به بررسی آثار محمد جواد شلتوک کار سرپرست خبرگزاری ایلنا در فارس می پرداخت،خودداری از ارائه تک خبر توسط این روزنامه نگار را از نکات مثبت وی برشمرد و‌گفت: در حال حاضر ارائه تک خبر جایی در روزنامه نگاری ندارد و باعث می شود که رسانه شما از دیگر رسانه ها عقب بیفتد لذا از این زاویه کار آقای شلتوک کار مورد پسند است.

دبیر خبر منطقه هشتم  خبرگزاری ایرنا در فارس آثار شلتوک کار در هفته نامه ماهرویان را مجله ای دانست و گفت: نوشته های مجله ای خیلی تابع زمان نیست و می تواند هر زمانی برای مخاطب جذابیت داشته باشد که از این زاویه نیز شلتوک کار به اصول حرفه ای روزنامه نگاری پایبند بوده است.

مدرس دانشکده خبر شیراز خودداری کردن از مطلق نگاری در یادداشت نویسی را یک ویژگی مثبت برای روزنامه نگار برشمرد و گفت: شلتوک‌کار گاهی از واژه های کلی در یادداشت های خود استفاده می کند و مخاطب احساس می کند که نویسنده رای قطعی صادر کرده در صورتی که او بهتر است از واژه های به نظر می رسد،شاید و سایر واژه های مشابه استفاده کند تا متهم به مطلق نگاری نشود.

وی یکی از آفت های روزنامه نگاری فارس را تیتر زدن های بین المللی در نشریات محلی دانست و گفت: نمی دانم چرا یک نشریه استانی باید تیتر بین المللی داشته باشد! ماهرویان نیز از این قاعده مستثنی نبود و شلتوک‌کار در این هفته نامه کمتر از سوژه های استانی استفاده می کرد و اغلب تیتر ملی و بین المللی می زد!

IMG_3265

به اعنقاد منتقد یازدهمین نشست روزنامه نگار درزوم،برخی از گزارش های شلتوک کار ویژگی یک گزارش را نداشت،بلکه به نظر می رسید خبری را می خوانیم که با وی گفت، وی افزود تکمیل و به هم وصل شده است!

او با اشاره به یکی از مطالب جواد شلتوک‌کار با تیتر سال سقوط،سال فرار گفت در این مطلب اتفاقات مهم همه کشورها مرور می شود اما خبری از ایران نیست!  با این وجود برخی از تیترهای شلتوک کار بسیار هوشمندانه انتخاب شده اند مثل تیتر هوشمندانه “دلواپسی نتانیاهو” که از ایهام معناداری برخوردار است و او زا برای انتخاب این تیتر تحسین می کنم.

مالک زاده گفت: در روزنامه نگاری انتخاب واژه ها بسیار حساس است و باید حواسمان  را به معانی واژه ها بیشتر جمع کنیم اما گاهی به نظر می رسد دقت لازم در این رابطه نمی شود مثل تیتر ” ارمغان افزایش زنان معتاد” که تیتر اشتباهی است چرا که ارمغان دارای بار معنایی مثبتی است و نمی تواند برای جمله ای که دارای بار معنایی منفی است به کار رود.

وی از رویکرد بیرون استانی هفته نامه ماهرویان انتقاد کرد و گفت: توقع می رود هفته نامه ای که در استان منتشر می شود با محوریت اتفاقت استان بسته شود اما رویکرد ماهرویان کاملا غیر استانی بود.

این روزنامه نگار با سابقه عملکرد شلتوک‌کار را در خبرگزاری ایلنا را در انعکاس اخبار استانی ستود و‌گفت :نگاه استانی شلتوک کار به وقایع در خبرگزاری ایلنا کاملا مشهود است و درستش همین است چرا که ما رسانه فعال در استان هستیم و رویداد های استان باید محور کار رسانه باشد.

مالک زاده گزارش از شخص را شیوه ای جذاب  از گزارش نویسی دانست و گفت : شلتوک کار از محدود روزنامه نگاران استان است که این شیوه گزارش نویسی را پاس داشته و مخاطب را به سوژه خود بسیار نزدیک می کند مثل گزارشی که با تیتر “کربلای جبهه ها یادش بخیر” از یک بسیجی می نویسد و  یا گزارشی که از برخورد با یک پزشک در ممسنی نوشته است.

دبیر خبر ایرنا در فارس معتقد است: روزنامه نگار نباید در تیتر جهت گیری به نفع یکی و یا موضع گیری علیه او داشته باشد اما شلتوک کار گاهی مرتکب این اشتباه می شود و تیتر جانبدارانه می زند.معتقدم روزنامه نگار رفتارها را  باید توصیف کند و مخاطب است که باید نتیجه بگیرد.

مااک زاده رویکرد شلتوک‌کار در پایگاه خبری راستین آنلاین را نیز رویکردی استانی دانست و گفت: با این وجود برخی از گزارش های این روزنامه نگار در راستین آنلاین از شیراز شروع می شود اما ناگهان سر از تهران درمی آورد!

وی در پایان تاکید کرد خبر بی صفت است و ما اجازه نداریم مثل عادت بد ورزشی نویسان به خبر صفت بدهیم!

ضرورت توجه مدیران رسانه‌های فارس به آموزش خبرنگاران

به اعتقاد یک کارشناس ارشد ارتباطات، روزنامه‌های فارس باید با هزینه کردن بر روی نیروی انسانی، زمینه پرورش نیروهای جدید را برای روزنامه و آینده روزنامه نگاری فارس ایجاد کنند.

IMG_0804

امید صدیق، نیز در یازدهمین نشست “روزنامه نگار در زوم” با اشاره به تاریخچه فعالیت روزنامه تحلیل روز در شیراز، این روزنامه را بستر مناسبی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در رسانه‌ها خواند که اثرات آن تا سال‌ها بعد در بافت روزنامه‌نگاری فارس دیده می‌شود.

وی، در این رویداد که به نقد و بررسی آثار محمد جواد شلتوک‌کار اختصاص داشت، با اشاره به سابقه فعالیت شلتوک‌کار در روزنامه تحلیل روز، این رسانه را عامل ایجاد موجی نو در روزنامه‌نگاری فارس خواند.

صدیق خواستار توجه مدیران رسانه‌ها به الگوی تحلیل‌روز در حوزه نیروی انسانی شد.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اهمیت مطالعه و تسلط روزنامه‌نگار به نگارش، “تطویل” در نگارش خبر را از ایراداتی کاری شلتوک‌کار خواند و افزود: با پیشرفت فن‌آوری، ابزارهای ارتباطی روز به روز در حال توسعه هستند و مخاطب مداوم در معرض پیام‌های گوناگون قرار دارد؛ بنابرین خبرنگار باید پیش از پیش در به کار بردن لغت دقت کند؛ واقعیت این است که طولانی بودن خبر با نسبت مخاطب ارتباط دارد و این مساله خصوصا در زمانه رسانه‌های تعاملی بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد.

سردبیر سابق روزنامه های تحلیل روز و افسانه، همچنین به مشکل نگارش لید در آثار روزنامه نگاران شیرازی از جمله شلتوک کار اشاره کرد و گفت: لید ابزار جذب مخاطب است و لازم است روزنامه نگاران ما، مهارت نگارش لید را با مطالعه در خود توسعه دهند.

نشست های روزنامه نگار در زوم را یک کارگاه آموزشی خیلی خوب است/ شلتوک باید در قاب رسانه بماند

احمد رضا سهرابی روزنامه نگار و کاریکاتوریست نیز نشست های روزنامه نگار در زوم را یک کارگاه آموزشی خیلی خوب توصیف کرد و گفت: برای دوستان روزنامه نگاری که در این نشست ها حضور پیدا نمی کنند، متاسفم.

IMG_3199

او نقد کارهای شلتوک کار را نوعی دوئل با وی خواند و گفت: البته در این دوئل هیچ اسلحه ای در دست من نیست چرا که ایرادی در کار او نمی بینم او یکی از ژنرال ها ی مطبوعات فارس است که حضورش در نشست نقد آثارش به معنای جنگ و دوئل با هیچکس نیست.معتقدم شلتوک کار یک نور کوچک نبود که از دور بیتید و حالا ستاره شود،برای من او یکی از ستاره های آسمان مطبوعات فارس بوده و هست.

سهرابی در پایان گفت اگر قرار است در این نشست حتما از کار این روزنامه نگار انتقاد کنم باید بگویم: شلتوک کار خیلی طولانی می نویسد و ذهن من کاریکاتوریست که عادت به کوتاه نویسی دارد،گاهی با خواندن این متن های طولانی خسته می شود.نکته دیگر اینکه جواد شلتوک کار مسئوولیت های متعددی خارج از حوزه رسانه می پذیرد که اصلا خوب نیست،او باید در قاب رسانه بماند.

وجود شکاف ارزشی در رسانه ها یک آفت است /رسانه های فارس گاهی تخصص را به رسمیت نمی شناسند

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگ برنده روزنامه ها در عصر تکنولوژی را تحلیل و نظر دانست و گفت: در دنیای امروز اگر روزنامه ها فقط به خبر اکتفا کنند و به سمت تحلیل و تفسیر نروند،از فضای مجازی عقب می مانند.

IMG_3237

کوروش کمالی سروستانی در یازدهمین نشست روزنامه نگار در زوم یادآور شد: امروز کمتر کسی روزنامه را برای خبر می خواند،چرا که با گسترش فضای مجازی اخبار رویدادها و حوادث قبل از انتشار در روزنامه به وفور در فضای مجازی منعکس می شود،لذا زاویه دید و تفسیر و تحلیل روزنامه ها بر رویدادها و حوادث است که آنها را برای مخاطب خواندنی و جذاب می کند و خوشبختانه جناب شلتوک کار که امروز به نقد آثار او نشسته ایم در بخش هایی از تحلیل و تفسیر  موفق عمل کرده که باید تقویت شود.

وی توجه به جغرافیا و تخصص را در حوزه رسانه مهم تلقی کرد و گفت: متاسفانه برخی اوقات ما جغرافیا و تخصص را به رسمیت نمی شناسیم و در همه عرصه ها اظهار نظر می کنیم.به همین دلیل نمی توانیم مرجع واقع شویم و در واقع برای دل خودمان خواهیم نوشت و نتیجه آن می شود که موثر نخواهیم بود و شاید انتقاد مجموعه دوستان ما در نشست های روزنامه نگار در زوم بر مطبوعات فارس همین موضوع است.

وی اظهار امیدواری کرد با انرژی و خلاقیتی که شلتوک‌کار دارد،در آینده خبرهای بهتری از او بشنویم که با سلیقه و شیوه خودشان است.

کمالی سروستانی وجود شکاف ارزشی در رسانه ها را یک آفت دانست که مخاطب را تیکه تیکه می کند.شکاف ارزشی که در فرهنگ رسمی و عمومی ما نیز وجود دارد.از طرفی پخش فیلم های سینمایی در شبکه های خارجی را ممنوع می کنیم از طرفی این سئوال در ذهن ایجاد می شود که مگر ما یک محصول جمهوری اسلامی را تولید نکردیم؟ اگر به هر دلیلی هرکسی آن را پخش کند آیا دارد ارزش ما را تبلیغ می کند، یا ارزش خودش را؟ مگر اینکه فکر کنیم آن چیزی که  تولید شده محصول ما نیست.یعنی فکر کنیم وزارت ارشاد و کارگردانان و هنرمندان،صلاحیت تولید نداشتند،به همین دلیل می خواهیم جلوی تبلیغ فسق و فجور را بگیریم نه جلوی تبلیغ کالای فرهنگی جمهوری اسلامی را!

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در پایان گفت: واقعیت قضیه این است که رسانه های خارج از کشور به خاطر همین شکاف ارزشی تاثیرشان بیشتر از رسانه های داخلی است.در واقع داریم خودمان را از تاثیر گذاری در حوزه عمومی عقب می اندازیم و کار دیگری نمی کنیم.به همین خاطر این شکاف ارزشی از مسائل مهمی است که رسانه ها باید به آن بپردازند و بگویند که با این شکاف فرهنگی رسمی و غیر رسمی چه باید بکنیم؟

نشست های روزنامه نگار در زوم پنج شنبه اول هر ماه در تالار اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می شود و هر ماه به بررسی آثار یکی از روزنامه نگاران با سابقه استان فارس می پردازد.

IMG-20160624-WA0002

IMG_0818

IMG_3242

IMG_3255

IMG_3139

IMG_3249

IMG_3193

IMG_3196

IMG_3195

IMG_0835

IMG_3125

IMG_0848

IMG_3186

IMG_3198

IMG_3195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.