گفت و گوی چهل چراغ با مدیر شیرازی سایت تاچارا/ دوستی اینترنت و کتاب در یک قاب

پیوند ثابت http://khabarparsi.ir/?p=3136

خبر پارسی – نقل از تاچارا – در کشور ما که میزان سرانه مطالعه چنگی به دل نمی‌زند، راه انداختن یک سایت برای فروش کتاب سخت است. به تازگی سایتی در همین رابطه راه‌اندازی شده که به گفته مدیرش، فکر زیادی برای ساخت آن انجام گرفته و با مطالعه و بررسی این کار را شروع کردند. با حمید روستا، مدیر سایت «تاچارا» گفت و گو کردیم تا بیشتر با این سایت آشنا شویم

ایده این کار برای چه کسی بود و چه زمانی کار را شروع کردید؟

این کار فقط توسط من انجام نشده. اوایل سال ۸۸ بود که ایده این کار توسط یک مجموعه دانشجویی ارائه شد. آن زمان این کار به سرانجام نرسید. ما با این نگاه کار را شروع کردیم که یک ارزیابی از بازار داشته باشیم و از چند و چون کار باخبر شویم؛ تا اوایل سال ۹۰ این کار را انجام دادیم و بعد از آن تجربه‌ها، کار برنامه‌نویسی را آغاز کردیم که تا اواسط امسال (حدود ۱۶ماه) طول کشید. چون ما کار را برای خودمان بزرگ تعریف کرده بودیم

در این سایت چه بخش‌هایی دارید؟

به خلاف دیگر سایت‌ها، بخش فروشگاه در سایت ما پررنگ نیست. البته بخشی برای فروش کتاب داریم، اما سعی و نگاه ما بر این بوده که بیشتر به معرفی و ارائه اطلاعات درباره کتاب‌ها بپردازیم. برای همین بخش «کافه کتاب» را راه انداختیم تا مخاطب‌های ما با کتاب‌ها بیشتر آشنا شوند؛ مثلا کسی که می‌خواهد کتابی را بخرد، ممکن است مایل باشد نقد و نظرهایی را درباره کتاب بخواند، در این بخش اطلاعات لازم را در اختیار کاربر می‌‌گذاریم. در واقع می‌خواهیم «تاچارا» جایی باشد برای علاقه‌مندان کتاب که دور هم جمع شوند و نظرهایشان را بگویند. بخش دیگری که داریم، «هفته‌های ویژه» است؛ به این ترتیب که برای هر هفته، یک عنوان مناسب و مرتبط در نظر می‌گیریم و کتاب‌های مربوط به آن را معرفی می‌کنیم، نقد و گفتگوهایی را روی سایت قرار می‌دهیم و تخفیف ویژه‌ای هم برای آثار در نظر می‌گیریم. یک بخشی هم داریم با عنوان «رادیو کتاب» و قسمت‌هایی از کتاب‌ها را به صورت صوتی و به همراه گفتگوهایی با فعالان حوزه کتاب از جمله ناشران، منتقدها، نویسنده‌ها و مترجم‌ها و حتی وبلاگنویس‌های مهم حوزه کتاب، در آنجا می‌گذاریم.

1623616_10151879605876046_53913480_n

در این سایت بخشی هم به نام «کتاب‌های دست دوم» دارید… 

بله، به هر حال کتابخوان‌ها و بسیاری از ما یک کوه کتاب در خانه داریم که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و نمی‌دانیم با آن چکار کنیم! اعضا و کاربران می‌توانند از سایت قفسه‌ای بگیرند و این کتابشان را با یک قیمت مشخص در آنجا قرار بدهند. ممکن است کتابی که شما دارید دیگر چاپ نشده باشد و یا کتابی قدیمی است که حالا در بازار موجود نیست، دیگر اعضا که به آن نیاز دارند می‌توانند آن را از شما بخرند

تا به حال بسیاری از سایت‌های ادبی فعالیتشان را آغاز کردند، اما پس از مدتی به دلایل مختلفی، مخصوصا مسائل مالی، دیگر نتوانستند کارشان را ادامه بدهند. شما این موضوع را در نظر گرفتید؟

مشکل جماعت اعل فرهنگ ما این است که فکر می‌کنند با نگاه روشنفکری و صرفا از روی علاقه می‌توان کار انجام داد. ما بدون شک رویکردی فرهنگی داریم، اما زیرساخت این ایده، کسب و کار است؛ یعنی ما برای این کار یک “بیزینس پلن” طراحی کردیم. ما چیزی حدود یک سال و نیم آسیب‌ها و مسائل مختلف را بررسی کردیم، از طرفی ما کار مطالعاتی انجام دادیم و ۲۸سایت کتابفروشی ایرانی را آنالیز کردیم و برای هر کدام گزارشی تنظیم کردیم درباره تاریخچه، مزیت‌های گرافیک و سایر موارد، بعد این‌ها را رتبه‌بندی کردیم و از ۱۰سایت اول کتاب خریدیم تا با شیوه برخوردشان، سرعت ارسال، شیوه بسته‌بندی آشنا شویم. در واقع ما ابتدا رقیب‌هایمان را ارزیابی کردیم. حتی از کسانی که نتوانسته بودند موفق شوند، درباره علت موفق نشدنشان سوال کردیم

به غیر از ارائه اطلاعات درباره کتاب‌ها، این سایت چه مزیت دیگری دارد؟ 

ما می‌خواهیم هیجانی ایجاد کنیم برای خرید کتاب. به همین خاطر است که حجم زیادی تخفیف در نظر گرفتیم. برای مثال، کاربران در روز تولدشان تخفیف می‌گیرند، یا در روز مهندس، به مهندس‌ها تخفیف می‌دهیم. همچنین در مناسبت‌های دیگر مثل عید نوروز هم تخفیف داریم. این تخفیف‌ها از طریق پیامک یا ایمیل به اطلاع کاربران می‌رسد. به جز شعار اصلی ما («سرشار می‌شوید»)، یکی دیگر از شعارهایمان «کتاب را با هیجان و ارزان‌تر به کاربر بدهیم» است. ما با ناشرها هم صحبت کردیم که مثلا مراسم رونمایی کتاب را «تاچارا» انجام دهد و برای فروش کتاب تخفیف در نظر بگیریم. در واقع ما واسطه‌ها را کم می‌کنیم تا کتاب راحت‌تر در اختیار کاربران قرار گیرد

خیلی‌ها نمی‌دانند معنی اسم «تاچارا» چیست! اول معنی آن را بگویید و بعد هم اینکه چرا این اسم را انتخاب کردید؟ 

«تاچارا» به معنی محل فرود آمدن فرشتگان و همینطور نام یکی از کاخ‌های تخت جمشید است. تعبیرش هم این است که می‌گویند آن کاخ محل گرد آمدن بزرگان هخامنشی و اندیشمندان بوده.  

 مجله چهل چر اغ – فرید دانش‌فر 

2 دیدگاه

  1. با تشکر فراوان از دوستان فرهنگ دوست. میشه لطفا آدرس سایت را هم ذکر کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme