گشایش دومین نمایشگاه بین المللی خرما در شیراز

خبرپارسی – دومین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته با حضور عمده فعالین این بخش از سراسر کشور و چند شرکت خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی فارس آفاز به کار کرد .

در این آیین ابتدا َمدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی در شرایط کنونی ۱۲۲ میلیون تن نسبت به سال گذشته که ۹۷ میلیون تن بوده۲۷ درصد رشد داشته که از این میزان ۸۴ میلیون تن محصولات زراعی، ۲۲ میلیون تن باغی و نیز ۱۶میلیون تن دامی است.

شجری  با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ویژه‌ای در کشاورزی ایران وجود دارد که ازاین فرصت باید استفاده مطلوب و بهینه شود، افزود: در سال گذشته ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۶٫۵ میلیون دلار از  منفی ۸ میلیارد به منفی ۴ میلیارد دلار افزایش‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد:  ایران با تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن خرما  و نیز یک‌میلیون و هزار ۲۵۰ هزار تن به تربیت مقام‌های اول تا دوم را به خود اختصاص داده  است و دراین  زمینه بیش از ۵۰ درصد از این محصولات به کشور‌های عراق، افغانستان، هندوستان، پاکستان و ترکیه صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: نخستین موردی که بایستی راهبرد اصلی توسعه و نفوذ  قرار  گیرد و  همچنین ساختار انحصار شکسته و قدرت بازار در اختیار ایران اسلامی قرار گیرد و تحریم ظالمانه برچیده شود تبدیل اسناد صادراتی در حوزه فضای کسب‌وکار است.

شجری بیان داشت: صادرات به‌عنوان یک موضوع تقاضامحور باید موردتوجه سلیقه، رجحان،  و ذائقه  مصرف‌کننده خارجی  و نیز صادر و تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: توجه به‌سوی ایجاد زنجیره‌های ارزش محور به‌دوراز نسخه دولتی و در راستای حرکت خودجوش برای حفظ  و پایداری  تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تولیدکنندگان خرما به سمت تولید بازار پسند بروند

در ادامه این مراسم استاندار فارس با اشاره به کارکرد های موثر  برپایی نمایشگاه گفت: تسهیل در زنجیره تولید و مصرف از مهمترین دست آوردهای برپایی نمایشگاه ها است و جذب سرمایه گذار نمود اصلی آن به شمار می رود.

عنایت الله رحیمی  با توصیف شرایط اقلیمی فارس و همخواخی آن با تولید محصولات خرما خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار هکتار از اراضی فارس زیر کشت خرما قرار داردو سالیانه ۱۸۰ هزار تن  انواع خرما در فارس تولید می‌شود اما نگاه ما باید به موضوع بهره وری و بازار پسند سوق پیدا کند.

وی با تاکید بر حمایت از فعالان این بخش افزود: در این بخش در ابتدای راه قرار داریم و امید داریم که فارس به جایگاه شایسته خود در تولید و صادرات خرما پیدا کند.

فارس رتبه دوم کشور دربرپایی نمایشگاه

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس به عنوان سخنران بعدی مراسم با اعلام این مطلب که فارس در برپایی نمایشگاه دارای رتبه دوم کشور می باشد اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ غرفه، ۷۰ برند با موضوع خرما که از این تعداد ۵۹ درصد از استان فارس و ۳۸ درصد از سایر شهرستان‌ها و نیز حضور کشور‌های ، تونس و چند هیئت خارجی  و بازرگانی در نمایشگاه بین المللی شیراز نشان از اهمیت این حرکت اقتصادی در کشور به ویژه استان فارس است.

محمود موسوی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۰ هیئت خارجی  و در  سال جاری پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۸۰ هیئت خارجی برای بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز دیدن کنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۵۰ عنوان ایجاد گردیده و در  سال جاری با برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت موفق  شده بعد از تهران با ۶۹ عنوان دومین رتبه را در ایجاد برپایی نمایشگاه به خود اختصاص دهیم.

اشتغال ۲۴ هزار نفر در ۱۳ شهرستان خرماخیز

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در ادامه آیین افتتاح نمایشگاه خرما از اشتغال‌زایی ۲۴ هزار نفر  در۱۳ شهرستان خرماخیز استان فارس خبر داد و افزود: شهرستان‌های خرماخیز جهرم، کازرون و قیروکارزین در رأس قراردارند و نیز رتبه استان فارس را در کشور به لحاظ رقم  و تولید خرما به  مقام  سوم افزایش داده است.

قاسمی اظهار داشت: استان فارس با ۳۰ هزار هکتار زیر کشت خرما با تولید ۱۸۰ هزار تن در سال جایگاه ویژه‌ای را در  کشور  به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: خرمای شاهانی، کبکاب و زاهدی مهم‌ترین محصول خرما در فارس است و در این زمینه   بیش از ۳۰ درصد رطب  در این استان برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: توسعه زنجیره تولید، ایجاد صنایع فرآوری، اصلاح باغات و نیز توجه به صادرات

محصولات کشاورزی، باغی به‌ویژه خرما در  دستور برنامه‌های اجرایی این سازمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.