گزارش تکان دهنده خبرپارسی از تغییر ذائقه جوانان در سومین شهر مذهبی ایران/ هزینه یک شب عروسی در شیراز چقدر است؟

خبر پارسی – برگزاری مراسم جشن عروسی سنت دیرینه و سفارس شده‎ای است که پیوند خجسته دو جوان را به جشن نشسته و دیگر جوانان را برای تن دادن به ازدواج ترغیب می‎کند. این سنت در هر شهر و دیاری به فراخور سنت‎های و آئین مردمان آن دیار با تنوع مختلف در نوع مهمانی و نوع پوشش و … برگزار می‌شود و گاهی تکنولوژی مدرن روز نیز برای خاطره انگیز شدن یک شب مهمانی عروسی به کمک می‌آید.
بزرگان دین و نخبگان جامعه اسراف و زیاده روی در هزینه های شب عروسی را آفت مهمی دانستند که نه تنها به تبلیغ سنت حسنه ازدواج ختم نخواهد شد، بلکه دیگر جوانان را از انجام آن سرخورده خواهد کرد.
بررسی‌های خبرپارسی از برخی مراسم جشن عروسی در شیراز نشان می‌دهد که با تغییر ذائقه برخی جوانان، هزینه های این مراسم نیز برای یک شب به میزان چشمگیر و غیر قابل باوری در حال افزایش است. البته کم نیستند خانواده‌هایی که با کنترل هزینه‌‌های جشن عروسی، هم دیگران را در جشن خود سهیم کرده و هم باعث رونق زندگی زوج جوان می‌شوند.
خبر پارسی در این گزارش میدانی با مراجعه به مراکز خدمات دهنده جشن عروسی شامل مراکز طبخ غذا و ارائه خدمات تشریفات پذیرایی، آتلیه‎ای عکاسی و مزون عروس و با لحاظ کردن میانگین هزینه‌‌ها برخی از واقعیات جشن عروسی در شیراز را به تصویر کشده است. این متن فقط یک گزارش بر اساس واقعیت بوده و به دنبال تحلیل یا قضاوت نیست.
۱ـ هزینه یک پرس شام برای هر نفر ۱۱۰ تا ۱۸۰ هزار تومان (شام، دسر و نوشیدنی)
میز شام سینی پلو شامل ۴ نمونه پلو (شکر پلو، لوبیا پلو، زرشک پلو، کلم پلو شیرازی)، سینی کباب شامل کباب کوبیده، کباب سبزیجات و جوجه کباب، جوجه چینی، دو نمونه خورشت (جوجه بادمجان، فسنجان، قورمه سبزی یا قیمه به انتخاب میزبان)، ماهیچه و گردن، ماهی و میگو سوخاری، ماهی شکم پر، گوسفند شکم پر، ته چین به صورت سلف سرویس
میز دسر شامل ترشیجات، کرم کارامل، سالاد ماکارونی، سالاد شیرازی، سالاد فصل، سالاد الویه، ماست خیار، ماست موسیر، ژله با میکس میوه فصل، حلوا، نون پنیر و سبزی، کشک و بادمجان، قورمه کدو و سبزیجات تازه
میز نوشیدنی شامل نوشابه قوطی در ۳ طعم، دوغ ۳۰۰ سی سی، ماءالشعیر ساده و طعم دار ۳۰۰ سی سس، آب معدنی و آبمیوه
۲ـ هزینه تشریفات و پذیرایی میوه و شیرینی برای هر نفر ۳۵ تا ۷۵ هزار تومان
پذیرایی شامل ۲۵۰ گرم میوه فصل با سه نمونه و موز برای هر نفر، شیرینی به میزان ۷۵ گرم و کیک عروس و داماد با طراحی دلخواه عروس در طبقات مختلف برای هر نفر ۶۰ گرم به انتخاب میزبان از قنادی‎های معروف شهر، آبمیوه
تشریفات شامل ورودی بادکنک، گارسون‎، نگهبان پارکینگ خودرو، میز و صندلی، رومیزی و شمع و گلدان با گل طبیعی، ظروف پذیرایی
۳ـ پذیرایی ویژه برای هر نفر ۴۰ هزار تومان
پذیرایی ویژه شامل دکه های حاشیه‎ای پذیرایی سلف سرویس فالوده و بستنی سنتی شیراز، کله پاچه، فلافل و سمبوسه، جگر و قلوه ذغالی، بال و کتف پاچینی مرغ و بلدرچین، نسکافه، چای و قلیون میوه‎ای، تنقلات پفک و چیپس و انواع لواشک و آلوچه جنگلی و آجیل، شامپاین و …
۴ـ ورودی باغ برگزاری برای هر شب حداقل ۸۰۰ هزار تومان و حداکثر ۵ میلیون تومان
این باغ‎ها عمدتا در غرب شیراز و بسته به نوع طراحی داخلی آنها قیمت‏ها در نوسان است. باغ‎های دارای پارکینگ، آلاچیق و آب‎نما و سکوی رقص اجاره‎های بیشتری دارند. کلیه باغ‎های فاقد هرگونه خدمات رفاهی مثل میز و صندلی و … هستند و این موارد در هزینه‌های تشریفات آورده شده است.
ساعات استفاده از باغ از ۱۶ تا ۵ بامداد روز بعد محاسبه می شود.
۵ـ موسیقی برای هر شب عروسی بین ۲ تا ۱۵ میلیون تومان
موسیقی مورد استقبال فعلا شامل سیستم‌های صوتی و دی‌جی است که به تناسب سیستم‌های صوتی به کاربرده شده و نیز شهرت دی‌جی قیمت‌ها بین ۲ تا ۵ میلیون تومان در نوسان است. در عین حال حضور گروه موسیقی زنده با نوازنده‌های آلات موسیقی مختلف تا ۱۵ میلیون تومان برای یک شب پای داماد آب می‌خورد.
۶ـ فیلمبرداری، آلبوم عکس و کلیپ شب عروسی ۱۳ تا ۲۵ میلیون تومان
از نکات جالب توجه هزینه کلیپ شب عروسی است که در برخی آتلیه های عکاسی تا ۱۲ میلیون تومان به مشتری قیمت پیشنهاد می‌شود و عروس و داماد باید از ۳ تا ۵ ماه قبل از عروسی هر پنجشنبه و جمعه آخر هفته به همراه فیلمبردار به نقاطی از استان و کشور و حتی کشورهای همسایه مسافرت کرده و گوشه‎ای از کلیپ عروسی را فیلمبرداری کنند.
گوشه‌ای از هزینه‌های این کلیپ شامل تصویر برداری در حاشیه خلیج فارس در کنگان یا کیش، تصویر برداری در ارتفاعات برف‌گیر سپیدان، تصویر برداری در کویر یزد، تصویربرداری در پارک جنگلی شهرداری زرقان همراه با اسب سواری عروس و داماد، تصویربرداری در ارتفاعات زرقان با هواپیمای فوق سبک فرودگاه زرقان، تصویربرداری در حافظیه و تخت جمشید، تصویربرداری با خودروهای گران قیمت خارجی در بلوار چمران و تصویربرداری ویژه در دبی یا استانبول.
هزینه تصویربرداری ویژه در کشورهای همسایه جداگانه محاسبه و دریافت می شود.
علاوه بر این تهیه و تولید یک البوم عروس با ۵۰ تا ۷۵ عکس و فیلمبرداری مجلس عروسی همراه با فیلمبردار زن.
۷ـ آتش بازی نورپردازی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان
نورپردازی شامل نورپردازی سکوی رقص، تخت عروسی و سکوی رقص آقایان و خانم ها می شود.
آتش بازی و ترقه سازی با انواع آتش فشانه های استاندارد و کم صدا و نیز پرتاب دود و شعله های آتش از دیگر برنامه های این آیتم است.
۸ـ اجاره خنچه عقد و لباس عروس و خرید کت وشلوار داماد
اجاره خنچه عقد بین ۲ تا ۷ میلیون تومان شامل گل کاری با گل‌های طبیعی و میوه‌ آرایی
اجاره لباس عروس بین یک تا ۵ میلیون تومان
اما خرید کت و شلوار داماد نیز با برندهای معروف پوشاک آقایان در شیراز به همراه کفش و کراوات و جلیقه و لباس زیر داماد از ۳ میلیون تا ۷ میلیون هزینه بر می‌دارد.
۹ـ تزئین و گلکاری ماشین عروس
برخی‌ها برای اجاره ماشین‌های گران قیمت عروس برای یک شب یک میلیون تومان پرداخت می‌کنند اما برای گلکاری ماشین عروس با متریال گل طبیعی بدون تور و پارچه، یک تا ۲ میلیون تومان و با متریال گل طبیعی و تور و پارچه و بادکنک تا ۳ میلیون تومان باید هزینه کرد.
ذکر این نکته لازم است که ساعات برگزاری مراسم عروسی در شیراز نیز به طرز عجیبی تا نزدیکای صبح روز بعد ادامه پیدا کرده است. در حالی که در تمامی سنت‌های ملی و مذهبی از شب عروسی و یا شب زفاف نام برده شده اما در مراسم به سبک جوانان امروزی مراسم عروسی تا ساعت ۵ صبح روز بعد ادامه پیدا می‌کند و به تبع ساعت سرو شام هم از ساعات ۲۲ و ۲۳ به ساعت ۲ بامداد روز بعد تغییر پیدا کرده و مهمانان تا نزدیکای صبح امکان صرف شام ندارند.
به گزارش خبر پارسی علاوه بر این هزینه ها باید به مراسم جنبی همچون حنابندان و پاتختی نیز اشاره کرد که برای هرکدام باید گزارش اختصاصی دیگری تهیه کرد. این مراسم جنبی نیز با لیست‌های تشریفاتی خاص خود از جمله موسیقی سنتی جنوبی و شام ویژه و پذیرایی هزینه‌های قابل تاملی را به زوج جوان تحمیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.