پیش بینی پاییز و زمستان پربارش برای فارس /شیراز چقدر آماده سیلاب است؟!

خبر پارسی- نخستین ماه پائیز به پایان خود نزدیک می‎شود و مردم استان فارس و از جمله کلان شهر شیراز روزهای معتدل نزدیک به گرمی با میانگین دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه سلیسیوس را همچنان تجره می‎کنند و بازار بخاری فروشان همچنان کساد است.
به رغم اعتدال تعجب برانگیز در دمای هوای استان‎های جنوبی کشور و نیز با وجود خشکسالی‎های ده سال اخیر، اما پیش بینی‌ها مراکز هواشناسی داخلی و خارجی از بروز پدیده النینو در منطقه خاورمیانه و به خصوص جنوب کشور خبر می‎دهند که پائیز و زمستان سرد توام با بارش‎های سنگین را به همراه دارد.

IMG-20151020-WA0015
النینو یکی از چرخه‎های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری‎های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‎شود از جمله این ناهنجاری‎ها می توان به سیلاب‎های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و بروز بیماری‎های اپیدمی اشاره کرد.
النینو به طور ساده عبارتست از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‎دهد. نشانه‎های اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب های سرد و گرم و همچنین بادهای منطقه است.
طبق آخرین گزارش سازمان جهانی پیش بینی آب و هو وابسته به سازمان ملل متحد اختلاف دو درجه ای در دمای سطح دریا در آب‎های اقیانوس آرام و هند نسبت به میزان متوسط خود، حوادث غیر قابل پیش بینی آب و هوایی را در سراسر خاورمیانه ایجاد خواهد کرد.
النینو که نخستین بار در سال ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفت، در ابتدای دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی گذشته کشورهای منطقه شرق آسیا را با خشکسالی شدید مواجه کرد اما شواهد جدید نشان می‎دهد این پدیده ممکن است علاوه بر تغییرات در شرایط آب و هوایی، با افزایش بارندگی در ۱۵ سال اینده همراه شود.
اکثر الگوهای آب و هوایی بین المللی نشان می‎دهد که قدرت پدیده النینو در سال ۲۰۱۵ـ۲۰۱۶ میلادی به احتمال زیاد تا پایان سال میلادی جاری رفته رفته تقویت خواهد شد.
دکتر «محمدجعفر ناظم السادات» رئیس مرکز پژوهش‎های جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به روند خشکسالی‎های اخیر در کشور گفت: نقش اقیانوس‎ها در زندگی بشر از اهمیت بالایی برخوردار است و از آنجایی که بسیاری از تغییرات در خشکی ناشی از انرژی ذخیره شده در اقیانوس‎هاست، برنامه ریزی در جهت رهاسازی این انرژی در خشکی ضرورت دارد.
وی با تعریف پدیده جوی النینو اضافه کرد: النینو پدیده گرم شدن آب‎های نزدیک ساحل تا نزدیکی اقیانوس آرام و هند و ایجاد ناهنجاری در این اقیانوس‎ها است لذا شناسایی مکانیزم ذخیره انرژی اقیانوس هند، آرام و اطلس را با توجه به موقعیت بارشی که برای کشور ما ایجاد می‎کند، ضروری است.
به گفته ناظم السادات پدیده النینو در بسیاری از کشورها منجر به خشکسالی می‎شود اما در ایران این پدیده بارش را به دنبال دارد.
همچنین «رضا راعی» مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز معتقد است پدیده النینو مناطق جنوب و جنوب شرق کشور را در پائیز سال جاری تحت تاثیر قرار می‎دهد که با توجه به حجم بارش امکان متاثر شدن ایران مرکزی نیز از این پدیده وجود دارد.
وی بروز این پدیده را مورد تائید همه کارشناسان هواشناسی دانست و تصریح کرد: امسال بسیاری از قاره ها از جمله اسیا تحت تاثیر النینو قرار دارند و پیش بینی می‌شود با ورود النینو به ایران سال آبی ۹۴ـ۹۵ بارش‌های نرمالی داشته باشد.
به نقل پایگاه خبری میزان و به گزارش شبکه الجزیره قطر، اداره ملی اقیانوس شناسی و هواشناسی آمریکه(ان او ای ای) اعلام کرد: النینو در حال شکل گیری در قوی ترین حالت خود از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون است.
«مایک هالپرت» معاون مرکز پیش بینی آب و هوا در آمریکا معتقد است: النینو قوی تر از همیشه در راه است و تاثیرات عظیمی بر شرایط دمایی زمستان امسال در سراسر جهان خواهد گذاشت.
به گزارش خبر پارسی و به دنبال همین پیش بینی‎های احتمالی از بروز بارش‎های گسترده در پائیز و زمستان سال جاری، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در نامه ای به دستگاه اجرایی مربوط برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی ناشی از بارش‎های پدیده النینو اعلام آماده باش کرد.
در نامه رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وزیر نیرو در خصوص احتمال وقوع زمستان سرد و رخداد النینو قوی در پائیز و زمستان امسال به ویژه در ماه های آبان و آذر و همچنین پیش بینی بارش های زیاد و وقوع سیل شدید در کشور آمده است: ضروریست ضمن اطلاع رسانی به سازمان ها، ادارات، نهادهای ذیربط برنامه ریزیهای لازم در راستای ارتقا، حفظ آمادگی و اقدامات اولویت دار کاری قرار گرفته و سایر تدابیر لازم اندیشیده شود.
همچنین گفته می شود که چیت چیان وزیر نیرو نیز در نامه ای به معاونان خود از آنها خواسته نسبت به آماده سازی ذخائر سوخت و انرژی برای فعالیت نیروگاه‎های برق در فصل زمستان تلاش کنند. وزیر نیرو ضمن تاکید بر لزوم رعایت صرفه جویی در مصرف انرژی خواستار آماده باش کامل نیروگاههای تولید برق کشور و پیش بینی ذخیره سوخت این نیروگاه ها شده است.
به رغم همه این پیش بینی‎ها و اعلام آمادگی‎های دستگاه‎های مختلف اما سازمان هواشناسی کشور، این موارد را تنها پیش بینی به احتمال وقوع ۵۰ درصد خواند و از شهروندان خواست آرامش خود را حفظ کنند.
«احمد وظیفه» مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این خصوص گفت: بر اساس مدل‎های اقلیمی دمای زمستان امسال در ایران به طور میانگین یک تا یک ونیم درجه گرمتر از شرایط نرمال خواهد بود.
وی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص افزایش بارش‎ها ابراز کرد: میزان بارندگی برای بخش هایی از کشور شمامل غرب و جنوب غرب بیش تر از حد نرمال پیش بینی شده است.
وظیفه با بیان اینکه اعتقاد نداریم زمستان سردی پیش رو است، خاطر نشان کرد: بر اساس مدل های اقلیمی نه تنها زمستان سردتر از شرایط نرمال نخواهیم داشت، بلکه احتمالا این فصل گرمتر از شرایط نرمال خواهد بود.
به گزارش خبر پارسی در چنین شرایطی که همه پیش بینی‎ها بیانگر بروز سرمای شدید توام با بارش‎های طولانی در پائیز و زمستان است، اما به نظر می‎رسد هنوز مسئولان استان اقدامات جدی برای آماده باش امکانات استان را در پی نگرفته اند.
تجربه بارش برف دو سال گذشته در شیراز نشان داد که به دنبال خشکسالی های ده سال اخیر این استان آمادگی لازم برای مقابله با حوادث طبیعی ندارد و بسیاری از ظرفیت‎های استان برای مقابله با بروز سیل و سرمای شدید خالی است.
تشکیل ستاد ویژه مقابله با النینو به ریاست استاندار فارس و راه اندازی کارگروه های مربوطه، تدوین استراتژی عملیاتی مقابله و پدافند با حوادث، اجرای مانورهای آمادگی، تامین و ذخیره سازی سوخت مورد نیاز مراکز امدادرسان از جمله نیروگاه ها و مراکز درمانی، تقویت شبکه های اطلاع رسانی از جمله رادیو و مخابرات، ارزیابی و باز سازی وسایل شبکه امدادرسان از جمله مراکز امداد جاده ای و هوایی، پاکسازی مسیر سیلاب‎ها، ذخیره سازی مایحتاج ضروری شهروندان در خطر و آگاه سازی و آموزش شهروندان می‎تواند مهمترین برنامه های استان فارس برای مقابله با هرگونه حوادث ناشی از سرمای احتمالی در نیمه دوم سال جاری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.